خواست مردم مقاومت در عین تعامل سازنده با جهان است /دولت مردمی، دولت وفاق ملی
کد خبر: 3988675
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در مراسم تحلیف:

خواست مردم مقاومت در عین تعامل سازنده با جهان است /دولت مردمی، دولت وفاق ملی

رئیس جمهور با بیان اینکه پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، پیام تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی بود، گفت: خواست مردم، استقلال‌طلبی و مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی چند قدرت مستکبر و ظالم، در عین تعامل سازنده و گسترده با همه جهان بود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی عصر امروز، پنجشنبه 14 مرداد در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در سخنانی با سلام به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، به روح پرفتوح امام(ره) و شهدای اسلام و انقلاب به ویژه شهید سرافراز اسلام، سردار قاسم سلیمانی درود فرستاد و برای رهبر فرزانه انقلاب، امام خامنه‌ای (مدظله العالی) آرزوی سلامتی و طول عمر کرد.

وی در ادامه با سلام و درود به ملت ایران، از حضور همه مهمانان ارجمند و گرانقدر داخلی و خارجی تشکر قدردانی کرد.

حجت‎الاسلام رئیسی اظهار کرد: طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم‌سالاری را در تاریخ کشورمان به ثبت رسانید. قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان میثاق ملی در اصل ۶ همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رأی مردم دانسته است.

رئیس جمهور بیان کرد: اینک در ۱۴ مرداد 1400 بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرد تا این خدمتگزار به آرمان‌های والایی سوگند وفاداری یاد کند که ۴۰ سال پیش توسط امام(ره) بزرگوار به ثمر نشست.

وی بیان کرد: مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب عزمی راسخ دارند. اراده آنها قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت، پیشرفت، آزادی و عزت است. سرنوشت ایران بزرگ به همت امت تاریخ ساز و رهبری امام عظیم الشان متحول شد و ملت ایران به واسطه انقلاب اسلامی زنجیر اسارت زورگویان از دست و پای خود باز کرد و بر سرنوشت خود حاک شد. در برار شرق و غرب ایستاد تا ثابت کند مردمسالاری دینی شیوه نوینی از حکمرانی است که می تواند استقلال و آرادی، دین و دنیا و سنت و پیشرفت را در کنار هم به ارمغان بیاورد.

رئیسی اظهار کرد: ایران بزرگ و پرافتخار و تاریخ ساز در حالی وارد قرن جدید می شود که بیش از 40 سال است خورشید مردمسالاری دینی در آن طلوع کرده و اکنون در دوره تعالی و تکمیل حرکت خود در آغاز گام دوم قرار دارد.

وی ابراز کزد: دولت جدید امروز در بلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار سال پیشینه آن را ساخته است. فرهنگی که قرنها در تاریخ بشریت پیشرو بوده و با ترکیب یکتاپرستی و پیشرفت الگویی از زیست معنوی را ارائه داده است. فرهنگ و تمدن ایران بزرگ انگاه که پذیرای اسلام شد همین الگوی پیشرفت را بازآفرینی کرد و سرامد دانش و ادب در جهان گردید.

رئیسی افزود: ملت بزرگ ایران اکنون بر فراز این قله بلند ایستاده است و خشنود ازآنچه در انتخابات تاریخی خود شکل داده است به چشم انداز امیدبخش پیش روی کشورش می نگرد. ایران جدید؛ ایران قرن 15.

وی بیان کرد: در طلیعه قرن جدید با آغاز گام دوم انقلاب بسیار مفتخرم که امروز اینجانب به واسطه رأی ملت قهرمان ایران و از سوی انان به نگهبانی از چنین میراث گرانبهایی موظف شدم. خداوند متعال را سپاسگزارم که نعمت خویش را نصیب بنده خد نمود و فرصت بزرگ خدمت به مردم را عطایم فرمود.

رئیسی ابراز کرد: اراده ملت بزرگ ایران در حالی این حماسه بزرگ را آفرید و جلوه‌ای رشک‌برانگیز از نظام مردم‌سالاری دینی را در تاریخ معاصر، به رخ جهانیان کشید که در اوج دشمنی بدخواهان ملت ایران از تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواری‌های ناشی از شیوع گسترده کرونا، قرار داشتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه انتخابات، نقطه آغاز مشارکت مردم است، نه نقطه پایان آن، گفت: دولت مردمی به دنبال تحقق خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود. پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، پیام تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی بود. خواست مردم، استقلال‌طلبی و مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی چند قدرت مستکبر و ظالم، در عین تعامل سازنده و گسترده با همه جهان بود.


وی اضافه کرد: مردم از ما می خواهند که به وعده خود مبنی بر تحقق دولت عدالت گستر، فسادستیز، تبعیض گریز، دغدغه مند، برنامه محور،علم خواه و اندیشه پیشه عمل کنیم. مردم از دولت برگزیده خود می خواهند مدافع حقوق انسانها در عالم باشد و به ظلم، بی عدالتی و تبعیض در هیچ کجای از جهان راضی نشود. ما مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم و سکوت در مقابل ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسان های بی گناه و بی دفاع را قبول نداشته و مردود می دانیم.

رئیسی تصریح کرد: ظلم و جنایت چه در قلب اروپا باشد چه در آمریکا، چه در آفریقا باشد چه در یمن، چه در سوریه باشد چه در فلسطین؛ ما در کنار مظلومان خواهیم ماند در داخل نیز مردم و جوانان عزیز در این مرز و بوم از ما می خواهند که صدای رسا مستضعفان و ولی نعمتان مان باشیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: مردم می خواهند آزادیهای اجتماعی و فرهنگی انها مجدانه پیگیری شود. مردم می خواهند که به معنای حقیقی کلمه انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگیها و خصایص انقلاب اسلامی در ساختارها، فرآیندها و همچنان باورهای دولتمردان مشاهده پذیر باشد.

وی بیان کرد: مردم می خواهند که با رفع تنگناها معیشت و سفره انها بخبود بخشیده شود. مردم می خواهند نشاط ملی و شور اجتماعی در جامعه گسترش یابد. دولت برخاسته از اراده ملت برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت خواهد ایستاد و در این مسیر خستگی ناپذیر پیش خواهد رفت.

رئیسی اظهار کرد: اینجانب، امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از 80 میلیون جمعیت هستم. مردم ایران، همانانی هستند که بارها و بارها وفاداری خود را به انقلاب در عرصه‌های مختلف اثبات کرده‌اند و امروز نوبت ماست که ادای امانت کنیم. دولت مردمی، دولت وفاق ملی است. در دولت مردمی، جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی رنگ می‌بازد و همه مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم‌پیمان می‌شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم، همه اقوام و مذاهب، احزاب و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، حوزه و دانشگاه، جوان و پیر و زن و مرد می‌خواهم تا دولت مردمی را با همه وجود دولت خود دانسته و یاری کنند. بیایید تا برای اعتلای اسلام عزیز، برای عزت آیندگان‌مان، برای سربلندی ایران عزیزمان در جهان، دست در دست یکدیگر با وحدت و انسجام ملی به پا خیزیم و آرمان ایران قوی را محقق کنیم. وعده‌های دولت مردمی، وعده صادق است انشالله. ما خود را متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانیم.

وی اضافه کرد: ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه های فساد و رانتخواری، مقاوم سازی اقتصاد در مقابل تکانه ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی، بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی، تلاش برای خودکفایی در تامین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب، گاز و نفت کشور، توجه به تغییراات اقلیمی و صیانت از محیط زیست؛ همه اینها را با قدرت دنبال خواهیم کرد. به فضل پروردگار به آینده ای درخشان و در شأن ملت ایران امیدواریم و ایرانی قوی تر از گذشته را در دسترس می بینیم.

رئیسی یادآور شد: دولت مردمی، دولت مدیرانی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارند و اهتمام اصلی آنها بسیج توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت به‌ویژه جوانان است تا آنان را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورند. لازمه این تحول، نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب‌نظران است. از مردم عزیز و نمایندگان ملت می خواهیم که به‌عنوان مصلحان دولت عمل کنند و خدمتگزاران خود را از پیشنهادها و انتقاداتی که دارند بهره‌مند سازند.

وی افزود: ما به حضور مردم در صحنه و همدلی و همکاری قوای سه‌گانه، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح سرافراز نیاز داریم. با توجه به شرایط ویژه کنونی، دولت، مجلس و قوه قضاییه می‌بایست بیش از پیش با یکدیگر همراهی و تعامل داشته باشند و در مسیر خدمت به مردم، از هیچ فرصتی دریغ نکنند. معتقدم که موفقیت ملت ایران فراتر از تدبیر دقیق و تلاش خستگی‌ناپذیر هریک از قوا یا نهادها، نیازمند همکاری ملی و خرد جمعی است که تجلّی آن، در تعامل دولت با سایر قوا و همچنین تعامل وثیق با نخبگان و فرهیختگان خواهد بود.

رئیس جمهور تأکید کرد: در این جلسه تاریخی علاقه‌مندم در پیشگاه نمایندگان عزیز و انقلابی ملت و در حضور میهمانان گرانقدر خارجی، اشاره‌ای به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی نیز داشته باشم؛ در دولت مردمی همه مؤلفه‌های قدرت ملی تقویت خواهد شد. از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران تأمین شود.

رئیسی بیان کرد: قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیت‌ساز است. ظرفیت‌های منطقه ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورها است و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم، به کار گرفته می‌شود. بحران‌های منطقه، باید از طریق گفت‌وگوهای واقعی درون‌منطقه و بر اساسِ تأمین حقوق ملت‌ها، حل‌وفصل شود. دخالت بیگانگان در منطقه هیچ مشکلی را حل نمی کند بلکه خود مشکل است. من، دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه به خصوص همسایگان دراز می‌کنم و دست آنها را به گرمی می فشارم.

وی با بیان اینکه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح آمیز است، گفت: نام جمهوری اسلامی سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر خود حرام می داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ندارد. سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نخواهد شد.

رئیسی با تأکید بر اینکه تحریم ها علیه ملت ایران باید لغو گردد، گفت: از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند حمایت خواهیم کرد. جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملتهای همسایه را خویشاوند خود می داند و مهمترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقای روابط با کشورهای دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنان است.

رئیس جمهور ابراز کرد: دیپلماسی باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری تقویت کند. جهان در حال دگرگونی است و تأمین منافع ملت‌ها منوط به درک جهان جدید و تعامل راهبردی با قدرت‌های نوظهور است و سیاست خارجی موفق، سیاست خارجی متوازن خواهد بود.

رئیسی از حضور همه مهمانان گرامی به ویژه خانواده معظم شهدا و مسئولان عالی لشکری و کشوری و مهمانان عزیز خارجی در این مراسم صمیمانه تشکر کرد و گفت: لازم است از زحمات رئیس مجلس و نمایندگان انقلابی مجلس صمیمانه تقدیر و تشکر کنم که در این مراسم تاریخی میزبان مهمانان عالیقدر بودند. برنامه تحولی دولت در گرو همکاری همه بخشها به ویژه نمایندگان محترم مردم عزیز در مجلس شورای اسلامی است. از خداوند متعال می خواهم که به اینجانب و دولت جدید فرصت خدمتگزاری مؤثر به ملت شریف ایران عنایت بفرماید تا بتوانیم با تکیه بر امدادهای الهی و دعای خیر حضرت ولی عصر(عج) و در پرتو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی آینده ای روشن برای ایران عزیز اسلامی و مردمان خوبراین سرزمین رقم بزنیم.

رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تسریع در معرفی اعضای دولت و کابینه به مجلس شورای اسلامی در اولین فرصت در هفته آینده، تا قبل از پایان ملهت قانونی، لیست اعضای کابینه تقدیم رئیس مجلس و نمایندکان محترم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha