انفعال شورای توسعه درباره موضوعات روز قرآنی
کد خبر: 3989094
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
یادداشت

انفعال شورای توسعه درباره موضوعات روز قرآنی

شورای توسعه فرهنگ قرآنی با موضع نگرفتن سریع در مورد بیست و ششمین همایش تجلیل از خادمان قرآن و قرار ندادن بررسی این رویداد مهم در میان دستور جلسه مجمع مشورتی این شورا، نشان داد که همچنان موضع درستی در این موارد خاص ندارد.

انفعال شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد موضوعات روز قرآنی

یکی از اهداف تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های آن بهينه‌سازی فرايند تصميم‌گيری در حوزه امور قرآنی کشور بوده است. از همین روست که هرگاه نشان و ردپایی از اختلاف‌نظرها و نزاع‌ها در حوزه فعالیت‌های قرآنی به چشم خورده است، چشم امید فعالان قرآنی به ورود این شورا بوده است. چنانچه در قضیه مربوط به صدور مجوز مؤسسات مردمی یا ادغام اتحادیه‌ها این مهم رخ داد و شورای توسعه فرهنگ قرآنی ناگزیر از ورود شد.

اکنون نیز دو هفته است که مسئله سازوکار معرفی خادمان قرآن 1400 از سوی فعالان قرآنی در رسانه‌ها پیگیری و منجر به برخی شفافیت‌های کم‌سابقه در این عرصه شده است، در چنین شرایطی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی که همواره خود را راهبر فعالیت‌های قرآنی در کشور دانسته است، انتظار می‌رفت در این زمینه ورود کرده و شاهد اعلام نظر این شورا و اعضای آن در مورد وضعیت به وجود آمده و نسخه‌پیچی خاص در این مورد باشیم.

در چنین شرایطی نه تنها این شورا و اعضای آن اظهارنظری رسمی در مورد اتفاقات به وجود آمده نداشته‌اند، بلکه تصمیم هم ندارند این موضوع را در حد یک پیش از دستور در جلسات خود مطرح کنند. نگاهی به دستورهای صد و شانزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسه فرهنگ قرآنی که امروز برگزار می‌شود، این را می‌گوید. پرداختن شورای توسعه از این جهت ضروری به نظر می‌رسد که موضوع خادمان قرآن و وضعیت آن در دوره اخیر باعث شده تا این موضوع از یک مسئله بخشی خارج شده و بُعد ملی پیدا کند و نه تنها دیگر یک کمیسیون یا وزارتخانه خاص صلاحیت ورود به آن را ندارد، بلکه خود آنها در این مورد خاص مورد سؤال هم هستند.

چگونه می‌شود که گاهی برای موضوعاتی مثل هماهنگی فعالیت‌های قرآنی مجمع مشورتی اقدام به برگزاری جلسه می‌کند، اما برای مسئله‌ای به این مهمی، چنین تصمیمی اتخاذ نشده است.

تعریف خادم قرآن و حدود و ثغور مفهوم آن در کنار شفاف‌سازی سازوکار معرفی خادمان قرآن یکی از موضوعاتی است که با وجود گذشت نزدیک به سه دهه از برگزاری این رویداد همچنان با توجه به مصادیق شناسایی شده نیاز به بازنگری دارد، بازنگری‌ای که بیش از هر نهاد دیگری می‌تواند در صلاحیت مرجعی همچون شورای توسعه فرهنگ قرآنی باشد.

به اذعان بسیاری از فعالان قرآنی جایگاه حقوقی انجمن خادمان قرآن کریم در بیست و ششمین دوره تجلیل از خادمان قرآن مورد خدشه جدی قرار گرفته و این خود دلیلی بر ضرورت طرح مسئله و بررسی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

در پایان این نوشتار کوتاه، ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که شنیده‌ها حکایت از تدوین و تنظیم‌نامه‌ای از سوی جمعی از فعالان قرآنی برای رسیدگی به مسئله از سوی شورای توسعه یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha