عربستان 33 کشور را از اعزام عمره‌گزار محروم کرد
کد خبر: 3989319
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴

عربستان 33 کشور را از اعزام عمره‌گزار محروم کرد

عربستان سعودی 33 کشور را از اعزام عمره‌گزاران به سرزمین وحی محروم کرده است؛ در همین حال ریاست امور حرمین شریفین برای نخستین‌بار دو زن را برای تصدی معاونت این نهاد منصوب کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم وزارت امور دینی ترکیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که 33 کشور از اعزام عمره‌گزاران به سرزمین وحی محروم هستند.

در این بیانیه آمده است: احتمالا لیست اسامی این کشورها را عربستان سعودی به‌روز رسانی خواهد کرد.

پایگاه خبری مصراوی مصر نیز اسامی این کشورها را به نقل از منابع خود اعلام کرده است که شامل ایالات متحده، مصر، آفریقای جنوبی، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، انگلستان، سوئد، آلمان، آرژانتین، برزیل، اندونزی، ژاپن، چین، ترکیه، هند، پاکستان، ایران، لیبریا، گینه بیسائو، جزایر فارو، پرتغال، ایرلند، ارمنستان، مونته نگرو، مقدونیه، نیکاراگوئه، هنگ کنگ، ماکائو، تایوان، لبنان، امارات عربی متحده عربی و کوراسائو است.

وزارت حج و عمره عربستان سعودی امروز اعلام کرد که از دوشنبه، ۱۸ مرداد، به تدریج دریافت درخواست‌های عمره از کشورهای مختلف جهان را برای انجام مناسک عمره، زیارت و نماز در مسجدالحرام و مسجدالنبی آغاز می‌کند و این پذیرش در ابتدا با ظرفیت ۶۰ هزار عمره‌گزار شروع خواهد شد تا به تدریج به ظرفیت ۲ میلیون نفر در ماه برسد.

بنا به اعلام این وزارتخانه، صدور مجوز عمره از طریق دو برنامه «اعتمرنا» و «توکلنا» خواهد بود و به منظور حفظ سلامت عمره‌گزاران و زائران شیوه‌نامه‌های پیشگیری از شیوع کرونا به طور کامل اعمال می‌شود.

عبدالفتاح بن سلیمان مشاط، معاون وزیر حج و عمره عربستان می‌گوید که این وزارتخانه تا قبل از موسم عمره سال آتی هجری قمری با طرف‌های ذی‌ربط دیگر همکاری کرده است تا محیطی امن و راحت برای زائران بیت‌الله الحرام فراهم شود.

وی تأکید کرد: زائران خارجی هم باید به هنگام ورود به این کشور با واکسن‌های تأیید شده ایمن شده باشند و همه کسانی که قصد انجام مناسک عمره را دارند باید گواهی ارائه دهند که نشان دهد واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در همین حال هشام سعید، معاون وزیر حج عربستان اخیراً اعلام کرده بود که مسلمانان تمام کشورها اجازه ادای مراسم عمره مفرده را بر اساس شروط عربستان و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دارا هستند اما برخی، اجازه ندارند که مستقیماً از کشور خود وارد عربستان شوند.

وی گفته است که عربستان لازم می‌بیند که اجازه ورود مستقیم زائران برخی کشورها را که نام آنها به طور رسمی اعلام شده است، با توجه به دستورات وزارت بهداشت عربستان صادر نکند اما زائران این کشورها می‌توانند از طریق کشورهای مجاور و پس از گذراندن دو هفته قرنطینه و انجام آزمایش‌های لازم مربوط به بیماری کرونا، به عربستان سفر کنند.

در حال حاضر وضعیت همه‌گیری کرونا در عربستان با جمعیت حدوداً ۴۰ میلیون نفری آن رو به بهبود است و در روز گذشته شمار فوتی‌های کرونا در این کشور به ۹ نفر رسید.

انتصاب 2 زن در مقام معاونت ریاست امور حرمین شریفین

ریاست کل امور حرمین شریفین در عربستان سعودی اعلام کرد که برای نخستین بار دو زن  به عنوان معاون رئیس کل امور حرمین شریفین منصوب شدند.

روزنامه مکه در صفحه کاربری خود در توییتر آورده است که دکتر العنود العبود و دکتر فاطمه الرشود به عنوان دو معوان رئیس کل امور حرمین شریفین منصوب شدند.

پیش از این عبدالرحمن بن عبدالعزیز، رئیس کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی اعلام کرده بود که 20 نفر از زنان دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری را در پست‌های عالی‌رتبه نهاد ریاست امور حرمین شریفین که مسئول مدیریت امور مسجدالحرام در مکه مکرمه و مسجدالنبی در مدینه منوره بوده، منصوب کرده است.

انتهای پیام
captcha