بیانیه هیئت داوران اولین رویداد ملی انتخاب روستای قرآنی کشور
کد خبر: 3989620
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷

بیانیه هیئت داوران اولین رویداد ملی انتخاب روستای قرآنی کشور

هیئت داوران نخستین رویداد ملی انتخاب و معرفی روستای قرآنی کشور در بیانیه‌ای که صادر کرده‌اند به معرفی سنجه‌های این انتخاب پرداخته‌اند، از جمله این سنجه‌ها می‌توان به داشتن مفاخر قرآنی، سابقه مؤثر و طولانی در تعلیم و ترویج قرآن کریم، وجود مراکز و مؤسسات قرآنی فعال، تولید آثار و محصولات قرآنی ممتاز و ... اشاره کرد.

بیانیه هیئت داوران اولین رویداد ملی انتخاب روستای قرآنی کشور

به گزارش ایکنا، اولین دوره رویداد ملی انتخاب روستای قرآنی کشور صبح امروز 19 مردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از ائمه جمعه و فرمانداران کشور در سالن سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در بخشی از این مراسم بیانیه هیئت داوران این رویداد از سوی مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت قرائت شد. مشروح این بیانیه در ادامه آمده است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

«وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»

قرآن کریم؛ عهدنامه الهی و جامع اسباب هدایت بشر است، کتابی راست‌نما و رساگفتار که در سرتاسر آن نقطه ابهام و تاریکی یافت نمی‌شود و عباراتش الهام‌بخش عقول بشری است.

آنچه بشر را به سوی قله‌های کمال رهنمون می‌سازد، فهم دقیق معانی قرآن و عمل به اوامر و نواهی آن است، چنانکه آموختن و آموزاندن آن از جمله مهم‌ترین ملاک‌های برتری و فضیلت مؤمنان بر یکدیگر است.

کلام نورانی رسول الله(ص) و ائمه هدی(ع) سرشار از آموزه‌هایی است که خادمان و مروجان قرآن را در زمره برترین‌ و بهترین برگزیدگان معرفی کرده‌ و دیگران را به تأسی از آنان فراخوانده‌اند.

طرح «انتخاب و معرفی روستای قرآنی ج.ا.ا» نیز بر همین اساس، استوار و به دنبال شناسایی مجموعه‌هایی است که نهاد اجتماعی خویش را بر محوریت زندگی با قرآن و بر اساس قرآن استوار کرده و بر انس، تعلیم و ترویج قرآن در اجزای زندگی فردی و اجتماعی اهتمام ورزیده‌اند.

این مهم، رهیافتی است به عمومی‌سازی فرهنگ قرآنی که از رهگذر معرفی الگوهای موفق و ممتاز، افقی نو در توسعه فرهنگ دینی در کشور گشوده است؛ چه روستای قرآنی نیز همچون خانه‌ای که انس و تلاوت قرآن، در آن مایه برکت و نورانیت شده است، مظهر درخشندگی و معنویت‌بخشی به فضای ایران اسلامی خواهد بود؛ «بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ»

برگزارکنندگان این رویداد ملی در نخستین سال برگزاری، پس از تعیین ضوابط و شاخص‌های انتخاب، فراخوان عمومی و تدارک مقدمات، اطلاعات و مستندات اولیه را از 1098 روستای داوطلبِ دریافت این عنوان، مورد بررسی قرارداده و در گام نخست تعداد 37 روستا را واجد شرایط اولیه تشخیص دادند.

داشتن مفاخر قرآنی، سابقه مؤثر و طولانی در تعلیم و ترویج قرآن کریم، وجود مراکز و مؤسسات قرآنی فعال، تولید آثار و محصولات قرآنی ممتاز، داشتن موقوفه و خیران قرآنی و حضور حافظان و قاریان و قرآن‌آموزان روستا در مسابقات و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی از یک سو و تجلی رفتار متأثر از انس با قرآن در زندگی و تعاملات اجتماعی و فضای عمومی روستا از سوی دیگر، از جمله سنجه‌های هیئت انتخاب در گام نخست بوده است.

در مرحله دوم و با تعیین نصاب امتیاز، از مجموع 37 روستای منتخب در گام نخست، 18 روستا جهت بازدید، انتخاب و از فعالیت‌های قرآنی آن‌ها، با حضور کارشناسان زبده و صاحب تجریه، ارزیابی به عمل آمد.

اکنون و در سال نخست این اتفاق ملی؛ ضمن ارج نهادن به تلاش‌های مخلصانه تمامی تشکل‌ها، فعالان و خادمان قرآن کریم در تمامی روستاهای کشور، هفت روستا که در تراز بالاتر نسبت به سایر روستاها قرار گرفته‌اند، انتخاب و مفتخر به دریافت عنوان «روستای قرآنی ج.ا.ا» می‌شوند.

امید آن که این تلاش و رویکرد جدید در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقبول درگاه خداوند منان قرار گیرد و جریان توجه و اقبال عمومی به قرآن کریم، رونق روزافزون پیدا کند و جای جای ایران اسلامی معطر از عطر شورانگیز قرآن کریم باشد. ان شاءالله

در پایان از تمامی دستگاه‌های عضو شورای سیاستگذاری و هیئت‌های انتخاب در استان‌ها و ستاد از جمله: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی، نهاد ریاست‌جمهوری، شورای فرهنگ عمومی، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور که در اجرای شایسته این رویداد قرآنی، نهایت همکاری و همراهی را داشته‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

والسلام علیکم و رحمةالله

انتهای پیام
captcha