میزان حمایت از روستاهای قرآنی چقدر است؟
کد خبر: 3990498
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸

میزان حمایت از روستاهای قرآنی چقدر است؟

مراسم معرفی روستاهای قرآنی سال 1400 طی روزهای گذشته برگزار شد. این روستاها تا پایان سال از برخی حمایت‌ها بهره‌مند خواهند شد.

میزان حمایت از روستاهای قرآنی چقدر است؟

به گزارش ایکنا، هفته گذشته مراسم معرفی روستاهای قرآنی کشور با حضور جمعی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران این وزارتخانه و فعالان قرآنی کشورمان در سالن سازمان سینمایی وزارت ارشاد برگزار و طی آن هفت روستای قرآنی کشور در سال 1400 معرفی شد.

این روستاها بر اساس فرایندی چند ماهه و پس از بررسی مستندات، امکانات و ظرفیت‌های 1098 روستایی که از طریق سامانه معرفی شده بود، درخواست خود را ثبت کرده بودند. در انتها و پس از بررسی امتیازها، هیئت مرکزی انتخاب روستای قرآنی کشور، هفت روستا را به عنوان روستای قرآنی کشور در سال 1400 معرفی کرد.

در ابتدا و زمانی که فراخوان این طرح اعلام شد، قرار بود 10 روستا به عنوان روستای قرآنی معرفی شود، اما پس از بررسی‌های متعدد بر اساس معیارهای ابلاغ شده تنها هفت روستا موفق به کسب بیشترین امتیاز و به تبع حائز احراز روستای قرآنی شدند.

اما سوالی که وجود دارد این است که چه حمایت‌هایی قرار است از این روستاها به عمل بیاید. بر اساس شنیده‌ها مجموع اعتباراتی که قرار است در اختیار هر کدام از این روستاها قرار بگیرد 150 میلیون تومان است. 75 میلیون تومان از این مبلغ به صورت اعتبار نقدی به روستاها اختصاص خواهد یافت.

همچنین 25 میلیون تومان نیز در قالب بن خرید کتاب اختصاص می‌یابد و 50 میلیون تومان نیز به صورت وام چهار درصد به هفت روستای انتخاب شده تعلق خواهد گرفت. این مبالغ بر اساس یک ساز و کار مشخص به دهیاری‌ها اختصاص می‌یابد و محل هزینه‌کرد آن در روستا نیز فعالیت‌های قرآنی خواهد بود.

یادآور می‌شود، هفت روستای قرآنی کشور در سال 1400 شامل «اندبیل» در استان اردبیل، «چارک» در استان بوشهر، «بیلُند» در استان خراسان رضوی، «محمدآباد» در استان فارس، «فردو» در استان قم، «قراخیل» در استان مازندران و «ده‌عرب» در استان یزد است.

بر اساس این گزارش کمک‌های عنوان شده از جمله کمک‌های قطعی است که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌بینی کرده است، با این وجود معاونت مذکور در تلاش است تا از طریق رایزنی با سایر دستگاه‌های عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاب و معرفی روستای قرآنی کشور حمایت‌های مادی دیگری را برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در این روستاها جذب کند.

انتهای پیام
captcha