کد خبر: 4011217
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تأکید کرد:

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به ضرورت حضور فعالان قرآنی در شورای فرهنگ عمومی هر استان‌، بر ضرورت حمایت اقتصادی از مؤسسات قرآنی و راهکار تقویت این عرصه اشاره کرد و گفت: راهکار این است که وقتی ما فعالیت قرآنی انجام می‌دهیم آنقدر زیبا و باتوجه به چرخه صنایع خلاق و فرهنگی کار کنیم که گردش اقتصادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما با حضور سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با موضوع «بررسی فرهنگ عمومی کشور و نقص‌ها و کاستی‌های این عرصه بر اساس آموز‌ه‌های قرآن کریم»، با اجراوکارشناسی مهدی صفری به روی آنتن این شبکه تلویزیونی رفت.
 
امامی، در پاسخ به این سوال که تاکنون اتحادیه‌ قرآنی در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها حضور نداشته‌اند و سوال اینجاست که آیا آنها باید در این شورا باشند یا خیر؟ اگر بله چرا تاکنون نبوده‌اند و اگر خیر چگونه باید انتظار داشته باشیم که اتفاقات قرآنی در استان‌ها رقم بخورد گفت: شورای فرهنگ عمومی یک سلسله اعصاب بسیار بی‌نظیر در نظا‌م‌های سیاسی دنیاست که ما نیز در کشورمان آن را داریم، اما این شبکه بی‌نظیر، پارلمان فرهنگی - دینی هر شهری است که یک فرصت بسیار بزرگ است، اما متاسفانه طی سال‌های گذشته مخصوصا 15 سال گذشته به آن بی‌مهری شده است و به خاطر اینکه دولت‌ها به امر فرهنگ به معنای مردمی آن توجه نداشته‌اند، مقداری تضعیف شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: عملا تأثیر سازمان‌های رسمی در فرهنگ عمومی جامعه 30 درصد است و 70 درصد عملیات فرهنگی در جامعه چه مثبت و چه منفی در خارج از سازمان‌های رسمی صورت می‌گیرد. البته این سازمان‌ها به‌دلیل نقش حمایتگر، نظارتی و تسهیلگری‌شان می‌توانند نقش بالاتری هم داشته باشند. برهمین اساس ما باید بفهمیم که این پارلمان فرهنگی‌-دینی شهر و استان اساسا ترکیبی از متولیان رسمی و غیر فرهنگی هر استان است؛ لذا در آیین‌نامه جدید شورای فرهنگی استان، حدود 40 درصد را اعضای حقیقی دیده‌ایم که ازجمله آنها یک فعال رسانه‌ای، یکی از زنان فعال، یک فعال قرآن و عترت، یک فعال مؤسسات مردم نهاد و جبهه فرهنگی انقلاب دیده‌ایم که حتما باید به انتخاب شورا و پیشنهاد دبیر شورای فرهنگ عمومی یکی از فعالان قرآنی هم در شورای فرهنگ عمومی و در کنار سازمان اوقاف و تبلیغات اسلامی عضویت داشته باشد. البته این عضویت را حقوقی نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه مردم به محض ایکنه عقب‌نشینی و سقوط فرهنگی را از حاکمان و متولیان ببینند خودشان هم سقوط می‌کنند، اظهار کرد: مردم در باور و در ارزش‌ها ریزش دارند؛ در واقع هر چند دولت در تسهیل بندگی خدا نقشی دارد که بی‌بدیل است اما صد درصدی نیست؛ آنکه مردم را به سمت بهشت می‌برد خود مردم، نخبگان مذهبی، فعالان قرآنی و نخبگان دینی است ولذا دولتی کردن اینها بزرگترین ضربه به ظرفیت‌های فرهنگی جامعه است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مؤسسات قرآنی بسیاری در کشور داریم که در کنار موسسات فرهنگی فعالیت دارند. این در حالی است که مؤسسات فرهنگی از معافیت مالیاتی برخوردار هستند، اما معافیت بیمه‌ای ندارند به این معنی که باید بیمه نیروهایش را پرداخت کند.

امامی ادامه داد: در این بین موسسات قرآنی همانند دیگر موسسات فرهنگی گردش مالی ندارند، لذا اینجا نیاز به ریل‌گذاری مطرح می‌شود و دولت هم می‌تواند کمک کند. البته برخی افراد موسسه قرآنی راه‌اندازی کرده، اما فعالیت‌های غیر قرآنی می‌کنند؛ لذا راه حل واقعی آن را باید پیدا کرد.
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه حمایت مالی از مؤسسات قرآنی کار بسیار خوبی است و ما هم باید در وزارت ارشاد از اینگونه فعالیت‌ها پشتیبانی کنیم، گفت:، اما راهکار اصلی این است که وقتی ما فعالیت قرآنی انجام می‌دهیم آنقدر زیبا، بجا و با توجه به چرخه صنایع خلاق و فرهنگی کار کنیم که اتفاقا گردش اقتصادی داشته باشد یا اینکه بتوانیم در این عرصه از منابع عمومی استفاده کنیم.

امامی با تاکید بر اینکه وقف و موقوفات، بزرگترین منبع فعالیت‌های مذهبی عام المنفعه غیر انتفاعی در طول تاریخ تشیع هستند، تصریح کرد: اگر ما نمی‌خواهیم از منابع عمومی استفاده کنیم و می‌خواهیم خصوصی کار کنیم باید به عنوان مثال یک کتاب داستان بنویسم که داستان‌های قرآنی داشته و آنقدر زیبا تولید شده باشد که بتوانیم از طریق فناوری‌های اطلاعاتی تلفن همراه، روی هر صفحه از این کتاب، محتوای داستان مربوطه را بر روی تلفن همراه خود ببینیم. اینجاست که می‌توان به خوبی فروش داشت و آن مؤسسه قرآنی دیگر وابسته به دولت نباشد؛ لذا هم دولت باید تسهیلات ارائه دهد و هم فعال قرآنی و مذهبی باید به فکر کاری باشد که بتواند در چرخه بازار جایی باز کند.

وی اظهار کرد: متأسفانه امروزه توجه عموم به امور سطح پایین فرهنگی در جامعه بیشتر است و توجهات ما به ریزش‌های اخلاقی زودتر جلب می‌شود و کالا‌ها و صنایع فرهنگی دون‌پایه هم از همین بستر استفاده کرده و خود را در جامعه تبلیغ می‌کنند. بر همین اساس ما در بحث مردمی‌سازی و اعتماد به جبهه فرهنگی و اعتماد به مردم باید سیاست‌هایمان را جدی بگیریم.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: