شب شعر عاشورایی در لاهور پاکستان + عكس
کد خبر: 3990540
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳

شب شعر عاشورایی در لاهور پاکستان + عكس

به مناسبت ماه محرم‌الحرام و شهادت مظلومانه سالار شهیدان، امام حسین(ع) و 72 تن از یاران وفادارش، محفل شعر عاشورایی موسوم به «محفل مسالمه» با حضور سرکنسول، وابسته فرهنگی ایران در لاهور و جمعی از ادیبان و شاعران در خانه فرهنگ ايران در لاهور برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خانه فرهنگ ایران در لاهور، در این مراسم معنوی و ادبی شخصیت والا و خدمات ارزنده حضرت آیت الله تسخیری برای اتحاد جهان اسلام مورد بازخوانی و ستایش قرار گرفت.

پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور ضمن اشاره به اهمیت ماه محرم و واقعه عاشورا در تحکیم بنیان اسلام گفت: شهادت امام حسین(ع) نه تنها در دل‌های محبین آن حضرت حرارتی آفرید، بلکه منشأ هدایت و حرکت بسیاری از غیرمسلمانان و آزادگان جهان از ادیان مختلف شد.

وی افزود: اقبال لاهوری، استقلال و نجات پاکستان را مرهون قیام عاشورا دانسته و گاندی نیز نهضت عاشورا را الهام‌بخش خود در رهایی هندوستان می‌داند.

روناس همچنین با بیان همزمانی ایام عزاداری امام حسین(ع) با سالگرد وفات ملکوتی آیت الله تسخیری از منادیان وحدت اسلامی گفت: از میان برداشتن اختلافات بین مذاهب اسلامی و جریان های فکری، مذهبی و سیاسی، هم و غم ایشان بود و کمتر جایی بود که سخنرانی کند و از وحدت سخن به میان نیاورد. ایشان از چهره های شناخته علمی و فرهنگیِ جهان اسلام بود که همواره در ایجاد تفاهم و همدلی میان مسلمانان تلاش می کرد.

محمدرضا ناظری؛ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران نیز قیام امام حسین (ع) و یاران وفادارش را ظلم ستیزی در مقابل طاغوت دانست و گفت: یقینا ادیبان و ارادتمندان به آن امام بزرگوار توانستند با خلق آثار ادبی، در زنده نگاه داشتن پیام سالار شهیدان سهم به سزایی داشته باشند.

وی با اشاره به بیت زیبای «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست، این چه شمعیست که جان ها همه پروانه اوست» گفت: با گذشت نزدیک به 14 قرن از شهادت امام حسین(ع)، صدها میلیون نفر از مسلمانان همانند پروانه به دور آن امام بزرگوار(ع) می چرخند و ارادت قلبی خود را به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را اعلام می کنند.

در ادامه شاعران اهل بیت(ع) و ادیبان مشهور پاکستانی در لاهور سروده های خود را با شور و احساس و بیان شیوا قرائت کردند.

در این مراسم همچنین کلیپ زندگی پربرکت و اقدامات وحدت آفرین آیت الله محمد علی تسخیری که از سوی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود پخش شد.

این مراسم از سوی شبکه های تلویزیونی معتبر C42 و SUCH TV پوشش داده شد.

انتهای پیام
captcha