ممنوعیت عزاداری در برخی کشورها بیانگر هراس از ابلاغ پیام عاشوراست
کد خبر: 3990567
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
در وبینار ایران و لبنان تأکید شد:

ممنوعیت عزاداری در برخی کشورها بیانگر هراس از ابلاغ پیام عاشوراست

وبینار بین‌المللی «مشروعیت عزاداری شهادت امام حسین(ع)» با همکاری ایران و لبنان برگزار و در آن تأکید شد: ممنوعیت عزاداری در برخی کشورهای عربی یا اسلامی، مستبدانه و ظالمانه و بیانگر هراس حاکمان غاصب از رسیدن پیام روشنگرانه قیام حسینی است.

به گزارش ایکنا، این وبینار به همت بنیاد بین‌المللی عاشورا و با همکاری مرکز امت واحده لبنان به مناسبت ماه محرم برگزار شد و علما و شخصیت‌های برجسته ایران و کشورهای مختلف در آن حضور یافتند.

بنا به اعلام روابط عمومی بنیاد بین‌المللی عاشورا، آیت‌الله محمدحسن اختری، مدیرعامل این بنیاد در این وبینار اظهار کرد: واقعه جانگداز کربلا قلب همه مسلمانان و مؤمنان به خدا را جریحه‌دار ساخت و هر روز این داغ بیشتر می‌شود و ملت‌های جهان با برپایی مراسم متنوع سوگواری یاد و خاطره امام حسین(ع) و واقعه کربلا را گرامی می‌دارند و این فرصتی است برای تحقق وحدت میان مسلمانان و آزادگان جهان که همه به مظلومیت فرزند پیامبر و قیام ایشان علیه ظلم و گمراهی بنی امیه و یزید اذعان دارند.

ضرورت الهام از قیام عاشورا برای کمک به جهان اسلام

وی افزود: رسیدگی به وضع نابسامان جهان اسلام با الهام از تعالیم اسلام و قیام عاشورا و بانگرشی واقع‌بینانه و بصیرت عالمانه ضروری است تا کرامت انسانی و آزادی از دست رفته به وسیله استعمارگران غربی و عوامل مزدور آنان در منطقه بازگردانده شود.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی عاشورا در پایان سخنان خود به مظلومیت ملت‌های مستضعف در فلسطین و یمن و لبنان و سوریه و دیگر مناطق تحت ستم پرداخت و گفت: تنها راه نجات دفاع از مبارزات حق طلبانه آنان الهام از مكتب امام حسین(ع) است.

در ادامه «سیدفادی السید»، مدیر مركز امت واحده لبنان بیان کرد: هدف از خروج امام حسین(ع) احیای دین جدش بود که در آن شرایط تاریخی جوهر اسلام از سوی بنی امیه و حاکمان غاصب مخدوش و ظلم و فساد و انحراف فرا گیر شده بود.

رئیس مرکز امت واحده تصریح کرد: ممنوعیت عزاداری در برخی کشورهای عربی یا اسلامی، مستبدانه و ظالمانه و بیانگر ترس و هراس حاکمان غاصب از رسیدن پیام روشنگرانه و نجات‌بخش قیام حسینی است.

مشروعیت عزاداری در قرآن و روایات

همچنین شیخ «خالد الملا»، رئیس جماعت علمای عراق با اشاره به انواع عزاداری در قرآن و روایات، گفت: سوگواری و گریستن پیامبران از جمله حضرت یعقوب(ع) در فراق فرزندش یوسف و دیگر مصایب و سوگواری پیامبران نمونه‌هایی از مشروعیت عزاداری است.

وی افزود: هرکس خواهان پیروی از سیره پیامبر و امام حسین(ع) باشد باید با ظلم و استبداد مبارزه کند زیرا عشق به امام حسین و عزاداری در سوگ و شهادتش نوعی تقرب به خداوند متعال و نیز ایستادگی در برابر ظلم استکبار جهانی و پیروی از سیره نواده پیامبر اسلام است.

شیخ خالد الملا، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و سوریه و یمن و همبستگی با مردم لبنان و دیگر ملت‌های مستضعف درجهان را یک واجب شرعی و تکلیف الهی برشمرد و گفت: بدون مبارزه با استکبار، گریستن بر مصائب امام حسین سودی ندارد.

همچنین شیخ غازی حنینه، رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان بیان کرد: عزاداری برای امام حسین و خاندان و اصحابش مخصوص شیعیان نیست؛ بلکه اهل سنت و آزادگان جهان یاد و خاطره امام حسین و واقعه کربلا را گرامی می‌دارند زیرا این عشق و علاقه به اسلام و پیامبر است و کسانی که با برپایی سوگواری و گریستن مخالف و عناد دارند باید در ایمان خود به خداوند تجدید نظر کنند.

بیشتر مقتل‌های عاشورا را مورخین اهل سنت نگاشته‌اند

بهاءالله کرمانی‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز درباره نگارش مقتل‌های واقعه کربلا و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در طول تاریخ گفت: بیشترین کتاب‌های مقاتل از سوی مورخین اهل سنت نگاشته شده و این نشان می‌دهد که این واقعه جانگداز، تاریخی و جاودان است.

شیخ شریف امبالو، رئیس شورای عالی پیروان اهل بیت در سنگال بر بعد معنوی قیام عاشورا تأکید و تصریح کرد: صبر، استقامت و آگاهی و بصیرت از درس‌های بسیار آموزنده این قیام است که باید مسلمانان به ویژه ملت‌های تحت ستم برای رهایی خود از آن بیاموزند.

‌شیخ بهاءالدین نقشبندی، رئیس طریقت نقشبندی اقلیم کردستان عراق بر نقش تاریخی قیام حسینی در ایجاد آگاهی و بیداری اسلامی و نشان دادن چهره اصیل اسلام و افشای سیاست‌های ظالمانه و انحرافی خاندان بنی امیه تأکید کرد و گفت: شهادت امام حسین علیه السلام یک حادثه انسانی بزرگ در طول تاریخ است زیرا امام، فرزندان و اصحاب خود را فدای دین کرد و برای حفظ ارزش‌های اسلامی و برقراری عدالت و کرامت انسانی و بازگرداندن مردم از گمراهی و ضلالت دست به قیام زد.

شیخ رسول باقری، پژوهشگر اسلامی نیز مطالبی درباره نقش رهبری و بیانات حکیمانه و روشنگرانه امام حسین(ع) در طول مسیر خود از مدینه تا کربلا بیان و نمونه‌هایی را بازگو کرد و در پایان وبینار، بیانیه‌ای قرائت شد.

انتهای پیام
captcha