احیای قرآنی شب عاشورا در استان قم به صورت مجازی
کد خبر: 3991585
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
شعاعی خبر داد:

احیای قرآنی شب عاشورا در استان قم به صورت مجازی

رئیس کمیته اجرایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم از احیای قرآنی شب عاشورا در این استان خبر داد و گفت: بر اساس سنتی که در سال‌های اخیر گسترش یافته است، مراسم احیای قرآنی شب عاشورا به صورت مجازی در این استان برگزار می‌شود.

علی اصغر شعاعی، رئیس کمیته اجرایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، گفت: مسلماً مهم‌ترین هدف قیام امام حسین (ع)، احیای سنت جد بزرگوار خود و حاکم نمودن فرهنگ قرآنی در جامعه بود.

این قاری بین‌المللی در ادامه به روایاتی در مورد احیای شب عاشورا اشاره کرد و افزود: بنا بر روایاتی از پیامبر(ص) «کسی ‌که شب عاشورا را احیا بدارد، مثل آن است که عبادت تمامی فرشتگان را انجام داده است و پاداش شب‌زنده‌داری در این شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است». همچنین آمده است «کسی که در شب عاشورا بیدار بماند و شب‌زنده‌داری کرده و زیارت امام حسین(ع) را تا صبح بخواند، خداوند او را در قیامت، در حالی ‌که آمیخته به خون امام حسین(ع) است، در زمره شهدا‌ محشور می‌کند».

شعاعی همچنین به سابقه‌ای از احیای قرآنی شب عاشورا اشاره و اظهار کرد: این مراسم در برخی کشورها از جمله مصر در مسجد رأس الحسین(ع)، سابقه طولانی دارد و برگزاری چنین مراسمی در راستای سیره قرآنی آن حضرت، از جمله مهلت گرفتن در شب عاشورا از دشمن برای پرداختن به نماز، دعا، ‌قرائت قرآن و استغفار و طنین‌افکن شدن نوای مناجات و قرائت قرآن یاران با وفای آن حضرت در شب عاشورا است.

وی در ادامه به اجرای این سنت در استان قم طی سال‌های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در استان قم از سال 1385 این سنت حسنه در برخی مساجد و از سال 1389 در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اجرا شده و گسترش یافته است.

شعاعی تصریح کرد: در همین راستا امسال نیز در راستای رفع مهجوریت قرآن و عمل به توصیه نبی اکرم(ص) در حدیث ثقلین، مبنی بر لزوم تمسک توأمان به دو ثقل گرانبهای قرآن و عترت(ع)، با هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی جامعه قرآنی و برخی نهادهای قرآنی، شاهد برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم در برخی مساجد، هیئات و بقاع متبرکه خواهیم بود.

رئیس کمیته اجرایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم اظهار کرد: این مراسم از ساعت 24 شب عاشورا به مدت دو ساعت از طریق اسکای‌روم و نرم‌افزار «قرار» و برخی پیام‌رسان‌ها با حضور جامعه قرآنی و عموم عاشقان قرآن و عترت (ع) برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در این مراسم برنامه‌هایی از قبیل تلاوت و تفسیر آیات مرتبط با امام حسین(ع)، ختم قرآن، بیان سیره قرآنی و ذکر مصائب آن حضرت اجرا می‌شود.

انتهای پیام
captcha