از تشکیل کابینه طالبان تا قطع تلفن و اینترنت ولایت پنجشیر
کد خبر: 3993811
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴

از تشکیل کابینه طالبان تا قطع تلفن و اینترنت ولایت پنجشیر

مقامات طالبان اعلام کردند به زودی اسامی کابینه خود را اعلام می‌کنند. با این حال مخالفان می‌گویند اداره افغانستان به دست تنها یک گروه ممکن نیست و همه گروه‌های قومی و سیاسی باید در قدرت مشارکت داشته باشند.

به گزارش ایکنا؛ دو هفته پس از  تسلط طالبان بر اکثر مناطق افغانستان، 

تلاش برای تشکیل کابینه از سوی مقامات این گروه ادامه دارد. در همین حال، مخالفان می‌گویند مشکل این کشور با تسلط یک گروه بر اریکه قدرت حل نخواهد شد.

اعلام آمادگی مخالفان طالبان برای مذاکره

گروهی از رهبران افغان آماده‌اند تا با تشکیل یک جبهه جدید و مذاکره درخصوص دولت آینده، مذاکراتی را با طالبان انجام دهند و برای انجام یک دیدار طی هفته‌های آتی، برنامه‌ریزی کنند.

خالد نور فرزند عطا محمد نور، حاکم سابق ولایت بلخ در شمال افغانستان که از اعضای این گروه به شمار می‌رود، گفت که این گروه از عبدالرشید دوستم، فرمانده باسابقه ازبک و دیگرانی که با تسلط طالبان بر قدرت مخالفند، تشکیل شده است.

وی در گفت وگو با رویترز بیان کرد: ما مذاکره جمعی را ترجیح می‌دهیم چرا که مشکل افغانستان تنها با حضور یک طرف از ما حل نخواهد شد. خالد نور ادامه داد: از این رو مهم است که جامعه سیاسی کشور به طور کامل با یکدیگر به خصوص با رهبران سنتی صاحب نفوذ و حمایت مردمی همکاری کند.

چند روز پیش یکی از مسئولان طالبان گفته بود که طالبان در روند تشکیل دولت جدید و تضمین امنیت در اقصی نقاط کشور به پیشرفت‌هایی رسیده است.

بوریس جانسون: جا ماندن افغان‌ها غم‌انگیز است

هم‌زمان با بازگشت سفیر بریتانیا در افغانستان و پایان تخلیه غیرنظامیان از کابل، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، تلاش‌های بین‌المللی در این عملیات را ستود اما گفت که پایان این عملیات لحظه شادی و سرور برای همه ما نیست.

آخرین پرواز بریتانیا روز شنبه فرودگاه کابل را ترک کرد و آخرین نیروهای نظامی امروز وارد بریتانیا می‌شوند و بیست سال دخالت نظامی این کشور در افغانستان به پایان می‌رسد.

از

جانسون روز یکشنبه در پیامی ویدیویی با اعلام خبر بازگشت لوری بریستو، سفیر بریتانیا در افغانستان، گفت که تمام سربازان و دیپلمات‌های بریتانیایی کابل را ترک کرده‌اند.

طی دو هفته گذشته بریتانیا ۱۵ هزار نفر را از فرودگاه کابل خارج کرد که شامل پنج هزار شهروند این کشور و هشت هزار نفر از افغان‌هایی بودند که با بریتانیا همکاری می‌کردند یا در معرض خطر از طرف طالبان بودند. بقیه افراد از شهروندان کشورهای متحد بریتانیا بودند. بوریس جانسون جا ماندن افغان‌هایی که قصد خارج شدن داشتند را غم‌انگیز خواند.

آمریکا: تهدید داعش جدی است

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در کنفرانسی خبری گفت که تهدید داعش در کابل هنوز جدی است. همزمان مقامات نظامی آمریکایی می‌گویند نیروهای آمریکایی تا کنون حدود ۱۱۷ هزار نفر را از کابل به خارج خاک افغانستان منتقل کرده‌اند و این عملیات را تا آخرین لحظه ادامه خواهند داد.

کربی در نشست خبری کوتاه خودگفت که آمریکا حتی یک دقیقه بر این تصور نیست که آنچه در کابل اتفاق افتاد بر عزم این کشور تاثیر بگذارد. او با این حال افزود پایان ماموریت کشورش در افغانستان کاملا بر توانایی داعش در حملات احتمالی بعدی تاثیر دارد.

کربی در مورد حمله پهبادی به داعش نیز گفت که این حمله یک ماموریت مشخص برای کشتن یک فرد مهم و تسهیلاتی داعش بود.

طالبان حمله به داعش را محکوم کرد

ارتش آمریکا دو روز پس از حمله روز پنج‌شنبه داعش به فرودگاه کابل گفت که یک طراح حملات گروه داعش خراسان در حمله هواپیماهای بدون سرنشین در شرق افغانستان کشته است.

پنتاگون می‌گوید فردی که توسط یک هواپیمای بدون سرنشین در ولایتن ننگرهار هدف قرار گرفته از پای در آمده اما گزارشی از آسیب به غیرنظامیان دریافت نشده است.

این عملیات تنها یک روز پس از حمله خونین گروه داعش خراسان به فرودگاه کابل صورت می‌گیرد که طی آن دست کم ۱۷۰ نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکا کشته شدند.

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان حمله آمریکا که به کشته شدن دو نفر از نیروهای داعش انجامید را محکوم کرد و آن را تجاوز به تمامیت ارضی افغانستان دانست.

وزارت دفاع آمریکا از کشته شدن دو عضو مهم داعش که در حمله تروریستی روز پنجشنبه در فرودگاه کابل نقش داشتند در حمله شب شنبه خبر داد .

طالبان: کابینه جدید به زودی تشکیل می‌شود

مقامات طالبان اعلام کردند همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، احتمالا ترکیب کامل دولت در هفته‌های آینده اعلام شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رسانه‌ها گفت که آنها تاکنون فرماندهان پلیس 9 ولایت را معرفی کردند. این در حالی است که آمریکا تلاش دارد تا پیش از زمان تعیین شده برای خروج نیروهای خارجی (31 آگوست) تمام شهروندان خارجی و همچنین همکاران افغان را از فرودگاه کابل خارج کند.

طالبان پس از تسلط بر کابل، با برخی از سیاستمداران سابق افغانستان در مورد نحوه تشکیل یک دولت فراگیر صحبت کرده و همواره گفته است که به دنبال شکل دادن به یک دولت همه شمول است. 

 قطع اینترنت و تلفن همراه در پنجشیر

منابع محلی اعلام کردند طالبان خطوط تلفن همراه و اینترنت را در ولایت پنجشیر قطع کرده است. 

پنجشیر تنها ولایت افغانستان است که هنوز به دست طالبان نیفتاده است. ائتلاف شمال به رهبری احمد مسعود اعلام کرده است آماده است با طالبان مذاکره کند.

از تشکیل کابینه طالبان تا قطع تلفن و اینترنت ولایت پنجشیر

خبرگزاری‌های افغانستان به نقل از یکی از مقامات طالبان اعلام کردند که نیروهای طالبان از جهات مختلف وارد پنجشیر شده‌اند. طالبان اعلام کردند که باب گفت‌وگو با ائتلاف شمال باز است و گروهی از این ائتلاف در حال مذاکره در کابل هستند. 

انتهای پیام
captcha