برگزاری «شب شعر عاشورایی» در پیشاور + عکس
کد خبر: 3994083
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶

برگزاری «شب شعر عاشورایی» در پیشاور + عکس

شب شعری با موضوع قیام امام حسین (ع) با عنوان شب شعر عاشورایی به همت خانه فرهنگ ایران و با حضور جمعی از شعرای پاکستانی در شهر پیشاور برگزار شد.

به گزارش ایکنا از پاکستان، در ادامه برگزاری برنامه‌ها به مناسبت ماه محرم الحرام به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران درپیشاور پاکستان با مشارکت انجمن ادبی کاروان حوا و انجمن ادبی خواهران پختون، شب شعری برگزار شد.

این محفل شعر با هدف توسعه فرهنگ عاشورایی و ترغیب شعرا به شناخت و سُرایش شعر عاشورایی، با عنوان «شعرعاشورایی» به زبان‌های مختلف ازجمله: اردو، پشتو، هندکو، پنجابی، انگلیسی و فارسی برپا گردید.

در این شب شعر، مهران اسکندریان، وابسته فرهنگی و رییس خانه فرهنگ ایران درپیشاور، حسین ملکی، معاون سرکنسول ایران، بشری فرخ، رئیس انجمن ادبی کاروان حوا، نویسنده، ادیب وشاعر، پروفسور ناصر علی سید شاعر و نویسنده مشهور پاکستان، دکتر اعجاز ختک، رئیس دانشگاه گندهارا ایالت، عباد حسن ختک، معاون اسبق رئیس مجلس ایالت، پروفسوردکتر اسیرمنگل، شاعر، نویسنده و ناشر معروف ایالت و جمعی ازشعرا، ادیبان و نویسندگان نامدار اهل تسنن و تشیع از جمله دکتر حمیرا اسلم، سید شهزاد بادشاه، سمینه قادر، انورزیب شاهین خان خیل، اختر سیماب و سلیم بنگش از شهرهای پیشاور، اسلام آباد، چارسده، کوهات، مردان، نوشهره و صوابی ایالت خیبر پختونخواه در فضایی معنوی، حزن انگیز و توام با رویکرد تقریب اسلامی، درسالن کتابخانه ادیب پیشاوری خانه فرهنگ ایران در پیشاور حضور داشتند.


این مراسم با تلاوت قرآن کریم، حمدحضرت بارتعالی، نعت خوانی پیامبر اسلام (ص)، منقبت حضرت امام حسین (ع) آغاز گردید و سپس با شعرخوانی حماسی و پر از عشق و عقیده به اهل بیت اطهار(ع)، اشعار تازه‌ شاعران در وصف شجاعت، مردانگی، فداکاری، دین‌داری، استقامت درمقابل ظلم و تسلیم در برابرمشیت الهی حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، حضرت زینب (س) و همچنین شهدای کربلا ادامه پیدا کرد.

مهران اسکندریان، وابسته فرهنگی و رییس خانه فرهنگ ایران درپیشاور ضمن تقدیر از شعرا و مهمانان ویژه برای حضور در این محفل روحانی اظهار داشت: پرداختن به موضوع حادثه غم‌انگیز عاشورا، به عنوان بزرگترین تراژدی تاریخ بشریت با زبان شعر، وظیفه‌ای سنگین بر دوش شعرای راستگو و عدالت پیشه بوده و انجام این وظیفه مهم شعرا می تواند در ماندگاری و جاودانگی واقعه عاشورا نقش مهمی داشته باشد.

وی با اشاره به جمله «ما رایت الا جمیلا» از حضرت زینب (س) در دربار یزید گفت: صبر و استقامت ام المصائب حضرت زینب (س) و همچنین نشر و اشاعه پیام و فلسفه قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا الگویی بی همتا برای تمام زنان آزاده و وارسته جهان است. رئیس خانه فرهنگ ایران درپیشاور با پرداختن به فلسفه و نقش عزاداری در زدودن آلودگی، گناه و غباردل، سخنان خود را به پایان رساند.
علامه عابد حسین شاکری، معاون حوزه علمیه شهید عارف حسین الحسینی پیشاور، با تشکر از رئیس خانه فرهنگ و ابراز خرسندی از برگزاری این محفل سراسر معنوی، در بخشی از سخنان خود گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی توسط خانه فرهنگ ایران، درجهت تهییج شعرا و ترویج فرهنگ عاشورایی به زبان شعر و ادب، اقدامی ارزشمند و تاثیر‌گذار در مسیر معرفی اهل بیت پیامبر گرامی اسلام(ص) و همچنین وحدت شیعه و سنی است.

برگزاری «شب شعر عاشورایی» درپیشاور پاکستان + عکس

برگزاری «شب شعر عاشورایی» درپیشاور پاکستان + عکس

برگزاری «شب شعر عاشورایی» درپیشاور پاکستان + عکس

برگزاری «شب شعر عاشورایی» درپیشاور پاکستان + عکس

برگزاری «شب شعر عاشورایی» درپیشاور پاکستان + عکس

برگزاری «شب شعر عاشورایی» درپیشاور پاکستان + عکس

انتهای پیام
captcha