پیام‌های تسلیت شخصیت‌های دینی و سیاسی در پی درگذشت علامه قبلان
کد خبر: 3995173
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

پیام‌های تسلیت شخصیت‌های دینی و سیاسی در پی درگذشت علامه قبلان

شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی و دینی لبنان و ایران در پیام‌های جداگانه ضمن تسلیت درگذشت شیخ عبدالامیر قبلان، بر نقش او در تقویت وحدت اسلامی و یاری مقاومت و آرمان فلسطین تأکید کردند.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العهد، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، در پیامی درگذشت شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان و رئیس هیئت شرعی جنبش امل را به همه مردم لبنان و به ویژه تمام مسلمانان تسلیت گفت.
 
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز در پیامی درگذشت شیخ عبدالأمیر قبلان رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان این کشور را تسلیت گفت و تاکید کرد: شیخ قبلان تا لحظه آخر عمر خود پشتوانه‌ای قوی برای مقاومت در لبنان بود. او مدافعی قوی برای مسئله فلسطین و حقوق مشروع ملت فلسطین و مقاومت شجاعانه آنها بود.
 
دبیرکل حزب الله افزود: شیخ قبلان وفادار به راه و منش امام موسی صدر و پایبند به اهداف و آرزوهای او بود.
 
سید حسن نصرالله گفت: این ضایعه دردناک را به مولایمان صاحب زمان علیه السلام، مراجع عظام و علما، حوزه‌های علمیه و مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان و همه مسلمانان و خانواده گرامی وی تسلیت می‌گوییم و از خداوند می‌خواهیم که به آنها صبر عطا کند و شیخ قبلان را قرین رحمت واسعه خویش در جوار انبیا و اولیا و شهدا قرار دهد.
 
حسان دیاب، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: لبنان یکی از برجسته‌ترین سمبل‌های گفت‌وگو و میانه روی و همزیستی و وحدت را از دست داد.
 
وی در ادامه درگذشت این انسان بزرگ که زندگی خود را در خدمت ارزش‌های ملی و اسلامی صرف کرد را به مردم لبنان و همه جهان اسلام تسلیت گفت.
 
سعد الحریری نیز در پیامی تاکید کرد: با رحلت علامه شیخ عبدالامیر قبلان رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، صفحه ای از صفحات رهبران معنوی ملی که به مهربانی و صراحت متمایز بود و حیات خود را وقف خدمت به لبنان و وحدت فرزندان این سرزمین کرد، بسته شد.
 
هیئت علمای بیروت نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما سمبل همزیستی و وحدت اسلامی و ملی گرایی را از دست دادیم، شخصیت متواضعی که زندگی خود را با مردم فقیر و درد و رنج‌های آنها گذراند. بدین جهت ما پدری معنوی و مهربان و دوست و رفیق امام موسی صدر را از دست دادیم.
 
علی حسن خلیل، نماینده پارلمان  لبنان نیز در توئیتی نوشت: امروز با نهایت تاسف و تاثر مرد بزرگی را از دست داده‌ایم که همراه امام موسی صدر بود و شب و روز خود را در خدمت به میهن و مقاومت و رفع محرومیت مردم صرف می‌کرد و همه مردم لبنان را گرد هم ‌آورد. خداوند شیخ عبدالامیر قبلان را رحمت کند.
 
جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای درگذشت شیخ عبدالامیر قبلان را تسلیت گفت و تاکید کرد: امام قبلان مدافع و حامی آرمان فلسطین بود و ملت فلسطین امروز صدای حق و حقیقت را که از حقوق ملت فلسطین برای بازگرداندن سرزمین و مقدسات آنها به ویژه مقاومت دفاع می‌کرد را از دست داده است.
 
عباس خامه یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز در گفت‌وگویی رادیویی گفت: مرحوم شیخ قبلان شخصیتی برتر ملی و حامی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت، عضو مجمع تقریب مذاهب و یاور مظلومان و حامی آرمان فلسطین بود.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با انتشار پیامی درگذشت شیخ عبدالامیر قبلان رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان را تسلیت گفت.

وی در این پیام نوشت: «رحلت روحانی بصیر، عالم عامل، مجاهد راه خدا مرحوم شیخ عبدالامیر قبلان (رحمه‌الله علیه) رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان و عضو مجمع‌عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را به بیت شریف و مکرم ایشان خصوصاً فرزندان معزز و محترم و همچنین به مردم عزیز لبنان تسلیت عرض می‌کنم.
آن روحانی با فضیلت که از حامیان راستین وحدت اسلامی و تقریب مذاهب بود، عمر پربرکتش را در راه دفاع از حقانیت راه خدا و مبارزه با دشمنان دین خدا خصوصاً صهیونیست غاصب و ایادی آن سپری کرد.
او با کسب فیض از محضر بزرگانی چون حضرات آیات خویی، حکیم و شهید صدر (رحمة الله علیهم) خدمات علمی ارزشمند و متعددی به مکتب تشیع و حوزه‌های علمیه در عرصه تربیت طلاب فاضل و تألیف آثار داشت.
 حمایت جدی او از انتفاضه مردم مظلوم فلسطین همیشه در یاد و خاطره مبارزان راه حقیقت خواهد ماند.
اینجانب با بزرگداشت نام و یاد آن فقید سعید، رضوان و رحمت الهی برای او و صبر جمیل برای بازماندگان و محبین ایشان مسئلت دارم.»
آیت الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان در عراق نیز در پیامی درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفت و برای بازماندگان و اهل بیت ایشان صبر و سلوان آرزو کرد و از خداوند منان خواست این اندیشمند فقید را مورد رحمت واسعه خویش قرار داده و با اولیاء و اهل بیت(ع) اطهار محشور بگرداند.
 
رسانه‌های لبنان شنبه شب گزارش دادند که شیخ قبلان بعد از تحمل سال‌ها بیماری امشب در سن 85 سالگی دار فانی را وداع گفته است.
 
مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نخستین موسسه رسمی شیعه در جهان است که به همت و تلاش امام موسی صدر در سال 1969میلادی پایه گذاری شد. امام موسی صدر از ابتدای تشکیل تا زمان ربوده شدنش در سال 1978، ریاست آن را بر عهده داشت.
 
به دنبال ناپدید شدن امام موسی صدر، شیخ «محمد مهدی شمس‌الدین» ریاست این شورا را بر عهده گرفت و در 1372 هجری خورشیدی به طور رسمی به عنوان رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان انتخاب شد.
 
پس از درگذشت وی در سال 1379 شیخ عبدالامیر قبلان که در دوره ریاست شیخ مهدی شمس الدین نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان بود رهبری این مجلس را برعهده گرفت.
انتهای پیام
captcha