5 درخواست صریح مؤسسات قرآنی از وزیر ارشاد
کد خبر: 3996029
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
یادداشت

5 درخواست صریح مؤسسات قرآنی از وزیر ارشاد

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت طی یادداشتی به نمایندگی از 11 هزار مؤسسه و خانه قرآن شهری و روستایی، پنج درخواست صریح داشت.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت طی یادداشتی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا به مطالبه اتحادیه و مؤسسات قرآنی توجه کند و به اوضاع مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده از کرونا و حذف تصدی‌گری وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اهتمام داشته باشد. متن این یادداشت که در اختیار ایکنا قرار گرفته است، بدین شرح است؛

«ضمن تبریک به جناب محمدمهدی اسماعیلی، چهاردهمین وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از سه هزار مؤسسه قرآنی و بیش از هشت هزار خانه قرآنی، در بخش مردمی ـ قرآنی مطالباتی به ذهن می‌رسد که جهت تنویر افکار عمومی و استحضار، این موارد را اعلام می‌کنیم؛

1- نخستین درخواست ساختارهای مردم نهاد قرآنی کشور این است که امر تصدی‌گری وزارتخانه‌ در دوره مسئولیت جنابعالی حذف شود، به طوری که وزارتخانه‌ به وظیفه ذاتی خود یعنی سیاست‌گذاری، خط‌مشی‌گذاری و نظارت راهبردی و حمایت مادی و معنوی بپردازند و تمامی امور اجرایی را به ساختارهای مردم‌نهاد و اتحادیه‌های قرآنی کشور به نمایندگی از سوی مؤسسات واگذار کنند.

2- مؤسسات قرآنی در دوره جدید انتظار دارند بی‌عدالتی در زمینه توزیع اعتبارات پایان داده شود. چنانکه تعدادی از مؤسسات به اسم معین در طول سال‌های گذشته به دلیل توزیع اعتبارات نامناسب به فربهی غیر قابل قبولی رسیدند که نیازمند رسیدگی حقوقی دارد. جهت استحضار این بی‌عدالتی موجب ایجاد نگاه منفی در توزیع اعتبارات برای مجموعه معاونت قرآن و وزارت ارشاد شده‌ است.

3- سومین درخواست این است که زمانی را برای رسیدگی فوری به مؤسسات آسیب‌دیده از کرونا اختصاص دهید. به اعتقاد ما، وظیفه دولت در خصوص مؤسسات آسیب‌دیده از کرونا در ادوار گذشته به خوبی محقق نشده است و برخلاف برخی از صنوف با نگاه احترام‌آمیزی به این مجموعه‌ها نگاه نشده است، امید است با اهتمام به این امر موجب فعال‌سازی ساختارهایی که به تعلیق افتاده‌اند یا احتمالا به تعطیلی فعالیت‌ منجر شده‌اند، بپردازند تا شاهد شکوفایی برنامه‌های قرآنی کشور باشیم.

4- جریان تکریم خادمان قرآن و شناسایی و معرفی آنها در سنوات گذشته نشان داد که فرایند شناسایی و انتخاب این جریان مورد اعتراض فراگیر جامعه قرآنی بوده است و به جای اینکه، این عمل حسنه تبدیل به همدلی بیشتر شود، موجبات اختلاف و انتقاد و سرزنش‌های عدیده شده است، لذا رویکرد مجموعه خادمان قرآن به پرهیز از معرفی افراد درون‌سازمانی باید حذف شود و کارگروه‌های انتخاب خادمان باید مردمی، غیر جناحی و مقبول تمامی جامعه قرآنی باشد.

بد نیست بدانید متأسفانه در سنوات عدیده، افرادی فارغ از سوابق قرآنی به صِرف همراهی با مجموعه وزارتخانه توانسته‌اند از این مدال افتخارآمیز بهره‌مند شوند و در کنار بهره‌مندی افراد وابسته، افراد واجد شرایط حذف شده‌اند. ان‌شاءالله این ناعدالتی و انتخاب‌های ناصواب در دوره وزارت جدید حذف شود.

5- حضور جنابعالی در سفر‌های استانی با توجه به فعالیت‌های مؤسسات قرآنی و بازدید از برخی از این مجموعه‌ها، می‌تواند یکی از برگ‌های زرین افتخارات شما به عنوان سنت حسنه و سرلوحه فعالیت‌های قرآنی شما محسوب شود.

یادآور می‌شود، ضمن مطالعه دستاوردهای قرآنی کشور و پذیرش این موضوع که امروزه در عرصه‌های مختلف قرآنی شاهد و ناظر آن هستیم، به این نتیجه خواهید رسید که این قاریان و حافظان تماماً در بستر فعالیت‌های مردمی تربیت شده‌اند. بنابر این این ساختارهای مردم‌نهاد است که همواره پس از انقلاب، گام‌های مؤثری در تربیت سرمایه‌های قرآنی انسانی برداشته است.

با آرزوی موفقیت روزافزون 

محمد‌ انجم‌شعاع

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت»

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مدرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۱۱:۵۰
0
0
اشاره به رسوايي شديد خادمان قرآن واقعا درست و به جاست.
تبعات بدي بر جاي گذاشت.
captcha