درگذشت قهرمان مبارزه علیه استعمار فرانسه در الجزایر
کد خبر: 3997041
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹

درگذشت قهرمان مبارزه علیه استعمار فرانسه در الجزایر

یاسف سعدی قهرمان الجزایری با باقی گذاشتن میراثی گرانقدر از مقاومت و مبارزه علیه استعمار فرانسه در الجزایر درگذشت.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، یاسف سعدی، از قهرمانان مقاومت در برابر استعمار فرانسه و مبارزه برای استقلال الجزایر و رهبر نبرد الجزیره که نماینده یکی از نقاط عطف تاریخی اصلی در جنگ استقلال الجزایر (1954-1962) بود عصر روز جمعه، 19 شهریورماه در 93 سالگی درگذشت.

وزیر مجاهدین الجزایر با انتشار بیانیه‌ای این فرمانده پرتلاش را ستود که با نیروهای خود عرصه را بر استعمار فرانسه تنگ کرد و با اراده‌ای بی‌امان، صبر، شجاعت و استواری آن‌ها را شکست داد و زمینه را برای استقلال الجزایر فراهم کرد.

نبرد الجزیره در سال 1957 هنگامی رخ داد که ارتش استعمار فرانسه سعی کرد کنترل شهر قدیمی الجزیره را از مقاومت الجزایر به دست آورد.

نیروهای استعمارگر در 14 اکتبر 1957 با دستگیری یاسف سعدی این نبرد را پایان دادند.

سعدی در آن مرحله از جنگ، فرمانده منطقه خودمختار الجزیره بود که در آن فعالیت جنبش آزادی‌بخش الجزایر و سرکوب‌های فرانسه شدت گرفت.

یاسف سعدی قبل از پیوستن به مقاومت الجزایر و به عنوان نانوا مشغول به کار شد تا اینکه فرمانده نظامی نیروهای الجزیره در پایتخت شد.

در سال 1966، سعدی نقش خود را در فیلم  نبرد الجزیره ساخته جیلو پونته‌کوروو کارگردان ایتالیایی ایفا کرد. این فیلم برای سال‌ها در فرانسه ممنوع بود و تنها از سال 2004 به بعد در سینماهای این کشور اجازه نمایش یافت.

انتهای پیام
captcha