تقدیر سیاستمداران و علمای لبنان از ارسال سوخت ایران + فیلم
کد خبر: 3997968
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵

تقدیر سیاستمداران و علمای لبنان از ارسال سوخت ایران + فیلم

سیاستمداران و علمای لبنانی از مساعدت جمهوری اسلامی ایران در ارسال سوخت در شرایط بحرانی این کشور تقدیر کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از المنار، امیل لحود، نماینده سابق مجلس نمایندگان لبنان از ورود نفتکش‌های حامل سوخت از ایران از طریق بانیاس به لبنان استقبال کرد.

وی از ایران برای این کمک که لبنان به شدت به آن نیاز داشت و سوریه که مثل همیشه، بی‌منت در کنار لبنان ایستاد، تشکر کرد.

لحود در بیانیه‌ای گفت: بزرگترین تشکر از حزب الله که در سخنان سید حسن نصرالله مشخص شد که سوخت برای همه لبنانی‌ها خواهد بود.

وی افزود که این گام باعث تسهیل امور مردم شد و از همه مهمتر، ایالات متحده آمریکا را مجبور کرد در معاملات خود با لبنان تجدید نظر کند و در عوض، با اجازه وارد کردن گاز واکنش سریع انجام داد. این امر همچنین به حل مشکل شکل‌گیری دولت و کاهش قیمت دلار کمک کرد.

وی آنچه را حزب‌الله انجام داده است، گامی استراتژیک دانست که فراتر از تأمین نیاز بازار لبنان به سوخت است  و تأکید کرد که حزب‌الله کاری را انجام داد که طرفداران ایالات متحده در لبنان موفق به انجام آن نشدند.

در ادامه کلیپی از ورود کاروان سوخت به شهر بعلبک را مشاهده می‌کنید که مردم در میان جوی امنیتی و حفاظتی به شادی پرداخته و دور هم جمع شده‌اند و در کل شهر شیرینی پخش می‌کنند.

علی حمیه، وزیر امور عمومی و حمل و نقل لبنان نیز در این باره گفت: محاصره آمریکا علیه لبنان شکسته شده و پشت سر ماست.

وی افزود: تصمیم واردات سوخت از ایران یک تصمیم مستقل و حاکمیتی و مبتنی بر اهتمام به شهروندان لبنانی است.

همچنین شیخ احمد قبلان، از علمای برجسته جعفری، در بیانیه‌ای با تشکر از جمهوری اسلامی ایران نوشت: از شما متشکرم تهران که شجاع بودید؛ در زمان محاصره کمک کردید؛ در زمان خیانت (دیگران) وفادار بودید و در زمان تحریم بخشنده بودید. سپاس از مقاومت که بزرگترین نبرد رهایی از جنگ اقتصادی را به راه می‌اندازد و به کمک تمام لبنان با همه فرقه‌ها و استان‌هایش، به دور از سیاسی‌کاری می‌شتابد. ما باید از جواهر لبنان در برابر گرگ‌های جهان محافظت کنیم.

«انجمن علمای بیروت» نیز امروز پس از نشست علمی خود با صدور بیانیه‌ای با تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم لبنان، افزود: جمهوری اسلامی در شرایطی که خود از تحریم‌های ظالمانه آمریکا رنج می‌برد، با اتخاذ مواضعی شجاعانه، برادرانه و انسانی در کنار مردم لبنان که در سخت‌ترین شرایط زندگی و مشکلات بی‌سابقه قرار دارند، ایستاد و برای کاهش رنج مردم ما تلاش کرد.

علمای بیروت در بیانیه خود با بیان اینکه «مگر لبنان یک کشور عربی نیست»، اضافه کردند: امیدوار بودیم که برادران عرب به کمک ما بیایند و خود را کنار نکشند و ما را با رنج و مشکلات رها نکنند. آنچه مقاومت در زمینه وارد کردن سوخت و به منظور رهایی مردم لبنان [ از مشکلات ] انجام داد، به درستی آزادی اقتصادی محسوب می‌شود، زیرا محاصره را شکست و با احتکار مقابله خواهد شد و لبنان را وارد معادله مقاومت، عزت و کرامت ملی برای حفاظت از امنیت و اقتصاد خود کرد.

در این بیانیه اشاره شده است که یک دستاورد بزرگ به سابقه مقاومت در زمینه فداکاری از خون دادن در دفاع از وطن تا ایستادن در کنار شهروندان در تمام لبنان بدون تبعیض بین هیچ یک از آن‌ها اضافه شد و این دستاورد در شرایط سختی که او (مقاومت) را از نظر امنیت، معیشت و اقتصاد تاثیرپذیر از فساد مزمن فزاینده و پافشاری دولت آمریکا در اعمال فشار برای تحمیل شرایط خود، تحت تاثیر قرار داده بود، به دست آمد.

دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی دو شب پیش خود (۲۲ شهریور) اعلام کرد که اولین کشتی حامل فرآورده‌های نفتی، شامگاه یکشنبه هفته جاری، وارد بندرگاه بانیاس سوریه شده و روند انتقال سوخت به لبنان روز پنجشنبه (امروز) آغاز خواهد شد.

به گفته احمد ریا، مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در البقاع، ایستگاه اول تانکرها میان شهرهای «العین» و «اللبوه» است. او همچنین خبر داده بود که ایستگاه آخر تانکرها در ورودی بعلبک جنوبی در میدان «دورس» است و مراسم استقبال مردمی در ساعت ۱۵ با حضور وزرا، نمایندگان منطقه، رؤسای شهرداری‌ها و غیره برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha