دفاع مقدس در نقشه مهندسی فرهنگی راهبرد اصلی باشد
کد خبر: 3998339
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳

دفاع مقدس در نقشه مهندسی فرهنگی راهبرد اصلی باشد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با اشاره به تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی فارس از عدم توجه به بحث دفاع مقدس در این نقشه انتقاد کرد و گفت: دفاع مقدس باید به صورت ویژه و مستقل و به عنوان یک راهبرد اصلی دیده شود.

به گزارش ایکنا از فارس، سعید کوشکی جهرمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، امروز، 27 شهریورماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان با اشاره به تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی فارس از عدم توجه به بحث دفاع مقدس در این نقشه انتقاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب از جنگ به عنوان یک گنج نام می‌برند لذا پیشنهاد داده بودیم که دفاع مقدس به عنوان یک راهبرد مستقل در نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس دیده شود اما اینکه یک بحث تمدن‌ساز و اساسی و زیربنایی ما جزئی از موضوع دیگر قرار می‌گیرد، نقص غرض است.

وی افزود: اگر دفاع مقدس به عنوان بخش اصلی فرایند انقلاب اسلامی دیده می‌شود، خودش باید به صورت یک راهبرد و مسئله اصلی برای بهره‌برداری از این گنج بی پایان مستقل دیده شود.

کوشکی‌جهرمی بیان کرد: در نظام برنامه‌ریزی، مطالبی که کلید و بنیان اصلی کار است به صورت مستقل دیده می‌شوند و ذیل چیز دیگری آن را تعریف نمی‌کنیم. تمام این انقلاب اسلامی مرهون دفاع مقدس است اما آن را ذیل مطلب دیگر مثلاً توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی می‌بینیم در حالی که تمام هستی انقلاب اسلامی از اینجا شکل گرفته است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس از مسئولان شورای فرهنگ عمومی استان خواست تا حتماً نسبت به این قضیه بازنگری داشته باشند و ادامه داد: این مسئله نه در قالب یک کمیته بلکه به عنوان مسئله اصلی دیده شود.

وی با تأکید بر اینکه دفاع مقدس یک محتوای اساسی است و هر کسی به آن می‌رسد افتخار می‌کند، افزود: اگر دفاع مقدس مسئله‌ای است که همه به آن افتخار می‌کنیم و به حدی است که جریان‌های سیاسی وقتی به شهدا می‌رسند زانو می‌زنند، پس باید به صورت ویژه و مستقل و به عنوان یک راهبرد اصلی و اساسی در برش استانی مهندسی فرهنگی دیده شود.

کوشکی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس 270 هزار ایثارگر، 42 هزار جانباز، 15 هزار شهید و 2 هزار و 200 آزاده از استان فارس تقدیم انقلاب اسلامی شده است.

وی این ایثارگران را سند افتخار ملت دانست و افزود: در بحث دفاع مقدس دو بعد اساسی را دنبال می‌کنیم؛ یکی بحث حفظ آثار است که شامل 5 مؤلفه اساسی شامل موزه دفاع مقدس یا پارک موزه‌ها در شهرستان‌ها، یادمان‌های شهدا، دانشنامه دفاع مقدس، کتاب فارس در دفاع مقدس و تاریخ شفاهی دفاع مقدس است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه امروز قریب 360 شهید گمنام در 135 یادمان در سطح استان فارس تدفین شده‌اند که قبله‌گاه دوستداران فرهنگ ایثار و شهادت هستند، گفت: تاکنون 2 هزار و 400 عنوان مقاله در دانشنامه دفاع مقدس استان احصا شده است.

کوشکی همچنین به تدوین کتاب فارس در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برای تدوین این کتاب بیش از 100 نفر از اساتید دانشگاه و محققان ورود کردند که امیدواریم بتوانیم این کتاب را به عنوان اولین کتاب استان در هفته دفاع مقدس رونمایی کنیم.

وی تاریخی شفاهی دفاع مقدس را بسان گنجی توصیف کرد که در دل‌ها و اذهان رزمندگان قرار دارد و افزود: باید تلاش کنیم تا این گنج را به درستی استخراج کنیم اما مشکل اینجاست که برای تولید دانشنامه و کتاب دفاع مقدس و حفظ آثار، بسیاری از رزمندگان که نقش اساسی در آن دوران داشتند، کم کم از این دنیا می‌روند و ما دستمان تهی می‌ماند پس باید به این کار سرعت بخشیم.

کوشکی بحث دیگر دفاع مقدس را نشر ارزش‌ها برشمرد و گفت: نشر ارزش‌های دفاع مقدس در 3 الی 4 حوزه اساسی انجام می‌شود و شامل کتاب، فیلم و استفاده از تکنولوژی‌های روز است و در این زمینه تا حدودی اقداماتی انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم کارها را در این بخش سرعت بخشیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در ادامه از اجرای 12 هزار برنامه طی هفته دفاع مقدس در سطح استان خبر داد و گفت: قریب 90 درصد این برنامه‌ها توسط رده‌های بسیج و سپاه در سطح استان اجرا خواهند شد.

وی تجلیل از 140 هزار پیشکسوت دوران دفاع مقدس در مسجد شهدا و با محوریت و میزبانی سپاه فجر، تجلیل از خادمان فرهنگ ایثار و شهادت، افتتاح بنیاد سرلشکر شهید استوار، رونمایی از 60 عنوان کتاب دفاع مقدس، افتتاح نمایشگاه تجهیزات دفاعی با همکاری شهرداری و شورای شهر شیراز، تجلیل از خبرنگاران و رسانه‌های فعال در حوزه دفاع مقدس، اجرای جشنواره‌های ترنم فتح و تئاتر سنگر، رونمایی از تولیدات در حوزه فضای مجازی، تجلیل از خانواده‌های شهدا، غبارروبی مزار شهدا و غیره را از جمله برنامه‌هایش پیش‌بینی شده در هفته دفاع مقدس اعلام کرد.

انتهای پیام
captcha