«موج بعدی مسلمانان»؛ مؤسسه‌ای برای تربیت نسلی نو در آمریکا + فیلم و عکس
کد خبر: 3998485
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

«موج بعدی مسلمانان»؛ مؤسسه‌ای برای تربیت نسلی نو در آمریکا + فیلم و عکس

مؤسسه غیرانتفاعی «ابتکار موج بعدی مسلمانان» در واشنگتن آمریکا سعی می‌کند از طریق برنامه‌های متنوع برای جامعه جوانان و نوجوانان مسلمان اوقات آنها را به نحوی سودمند پر کرده و آنها را با مفاهیم دینی آشنا سازد. این مؤسسه مأموریت خود را ایجاد جامعه‌ای از طیف‌های مختلف مسلمانان آمریکایی که نسل آینده را پرورش می‌دهد، اعلام کرده است.

به گزارش ایکنا؛ برخی از آمارها تعداد مسلمانان آمریکا را بین 4 تا 6 میلیون نفر ارزیابی کرده‌اند. نشریه انگلیسی اکونومیست اعلام کرد که با وجود آزار و اذیت‌هایی که در حق مسلمانان آمریکا می‌شود، اما این قضیه مانع از پیشرفت اقلیت مسلمان و دستیابی آنها به دستاوردهای مهم ملی در این کشور نشده است.

براساس این گزارش، ۲۰ سال گذشته را می‌توان دوران طلایی برای مسلمانان آمریکا توصیف کرد، چرا که جمعیت آنها به طور چشمگیری افزایش یافته و حضورشان در جامعه آمریکا چند برابر شده است.

تعداد مساجد از سال ۲۰۰۱ به بعد در آمریکا دو برابر شده است. مسلمانان آمریکایی تحصیل کرده‌ترین اقلیت‌های دینی در آمریکا هستند. درصد پزشکان مسلمان در میشیگان آمریکا به ۱۵ درصد می‌رسد؛ با وجود اینکه آنها فقط ۳ درصد یا کمتر از جمعیت آنجا را تشکیل می‌دهند و این علاوه بر شمار قابل توجه هنرمندان، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران مسلمان در آمریکاست.

در این بین، جوانان و نوجوانان مسلمان بخش عمده‌ای از این جمعیت را تشکیل می‌دهند. با توجه به زندگی در فضای غیر اسلامی و تبلیغات گسترده ضد اسلامی در رسانه‌های غربی و چالش‌های فرهنگی فراوان در این محیط، این نسل نو نیاز دارند که با مفاهیم اسلامی عمیق‌تر آشنا شوند و در ضمن به عنوان یک جامعه اقلیت، انسجام اجتماعی خود را حفظ و در فعالیت‌های اجتماعی به شکلی سازنده مشارکت کنند.

ابتکاری برای پرورش نسل آینده

ابتکار مسلمانان موج بعدی(Next Wave Muslim Initiative (NWMI سازمانی غیر انتفاعی است که در سال 2009 با هدف خدمت به جامعه مسلمانان آمریکا در کلانشهر واشنگتن دی سی تأسیس شد. این مؤسسه مأموریت خود را ایجاد جامعه‌ای از طیف‌های مختلف مسلمانان آمریکایی که نسل آینده را پرورش می‌دهد، اعلام کرده است. 

«موج بعدی مسلمانان»؛ موسسه‌ای برای تربیت نسل آینده مسلمانان آمریکا / اماده

به گفته مسئولان این مؤسسه، برنامه‌های آن متناسب با چالش‌های منحصر به فرد خانواده‌های مسلمان آمریکایی طراحی شده است. این برنامه‌‌ها علاوه بر جشن‌های به یاد ماندنی خانوادگی، رشد معنوی، عدالت اجتماعی، خدمات اجتماعی و غنی‌سازی اوقات جوانان را مد نظر قرار می‌دهد. ترویج اصول اسلامی از راه خودشکوفایی، خدمات اجتماعی و عدالت اجتماعی با برنامه‌ها و پروژه‌های مربوطه، هدف اصلی این مؤسسه است.

در پایگاه ‌اطلاع‌رسانی این مؤسسه آمده است: چشم‌انداز ما ایجاد جامعه‌ای متنوع از مسلمانان آمریکایی است که به دنبال رشد معنوی، فکری و اجتماعی در مسیر الهی و با الهام از قرآن و الگوی پیامبر(ص) بوده که از طریق  اهل بیت(علیهم السلام) منتقل شده است. ما افراد با استعداد و پر انرژی را برای توسعه برنامه‌های همگام با مأموریت خود توانمند کنیم.

این مؤسسه در طول سال برنامه‌های دوستانه خانوادگی متنوعی را برای مسلمانان آمریکایی ارائه می‌دهد. این برنامه با هدف فراگیری و احترام به یکدیگر، از طریق رشد شخصی و تشویق مسئولیت‌پذیری اجتماعی برگزار می‌شود و هدف آن این است که تأثیر معناداری در سطح محلی و ملی ایجاد کند. حفظ بی‌طرفی و استقلال مالی سیاست اصلی این مؤسسه است.

برنامه‌های این مؤسسه متناسب با نیازهای روز جامعه و تقویم اسلامی تنظیم می‌شود. برخی از این مهمترین برنامه‌های این مؤسسه در طول سال به شرح زیر است: 

برگزاری کمپ‌های ویژه نوجوانان و جوانان

این مؤسسه هر ساله جوانان و نوجوانان مسلمان را به کمپ‌هایی دعوت می‌کند. این اردوها تجربه‌ای منحصر به فرد برای اعضای جوان جامعه فراهم می‌کند. دو هفته متوالی اردو به طور معمول شامل شش ساعت فعالیت متناسب با سن است که از طریق تقویت روابط با همسالان، نماز جماعت روزانه و یادگیری اخلاق اسلامی انجام می‌شود به گونه‌ای که مورد علاقه جوانان بوده و برای آنها جذاب باشد.

«موج بعدی مسلمانان»؛ موسسه‌ای برای تربیت نسل آینده مسلمانان آمریکا / اماده

هدف از این اردوها این است که جوانان جامعه را به گونه‌ای معنادار درگیر کرده و رشد معنوی و شخصی نسل بعدی را تقویت کند.

خدمات اجتماعی به نیازمندان

قرآن به ما اهمیت کمک به نیازمندان خواه از طریق به اشتراک گذاشتن وقت با هم یا به اشتراک‌گذاری منابع خود را می‌آموزد. یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های خدمات این مؤسسه همکاری با Hunger Van (ون غذا) برای کمک به کسانی است که در کلان‌شهر واشنگتن به آن نیاز بیشتری دارند.

«موج بعدی مسلمانان»؛ موسسه‌ای برای تربیت نسل آینده مسلمانان آمریکا / اماده

آنها برای نیازمندان غذا بسته‌بندی می‌کنند یا سایر ملزومات را برای افراد بی‌خانمان و افراد کم برخوردار در جامعه فراهم می‌کنند. افراد داوطلب در تهیه، سازماندهی، بسته‌بندی و توزیع غذا، پتو، لوازم بهداشتی، پوشاک و موارد دیگر به آنها کمک می‌کنند.

فعالیت‌های خاص ماه رمضان

هر سال در ماه مبارک رمضان این مؤسسه برنامه‌های متنوعی را ارائه می‌دهد که حول محور تقویت روابط اجتماعی، رشد معنوی در مسیر دینی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای خانواده‌ها و کودکان در سنین مختلف است. این مؤسسه ماه رمضان را با استقبال از جشنواره خانواده رمضان آغاز می‌کند.

«موج بعدی مسلمانان»؛ موسسه‌ای برای تربیت نسل آینده مسلمانان آمریکا / اماده

جشنواره‌های گذشته شامل برپایی ایستگاه‌هایی در جهت آشنایی با فلسفه ماه رمضان و آداب این ماه و انتخاب غذای سالم، جمع‌آوری محصولات کنسرو شده برای اهدا و شرکت در یک فعالیت خدماتی است که به نفع جوامع محلی است. در این برنامه، فروشندگان محلی انواع کالاها و اقلام غذایی را برای خرید آماده می‌کنند.

هنگامی که «مونا الداده» چهار سال پیش این اردو را آغاز کرد، ایده اصلی این بود که کودکان مسلمان روزه‌دار در ماه مبارک رمضان، دراز کشیدن روی مبل را کنار بگذارند و به فعالیت‌هایی بپردازند که هم به طور خلاقانه باعث تحرک می‌شود و هم اتحاد در بین آنها را افزایش می‌دهد.

«موج بعدی مسلمانان»؛ موسسه‌ای برای تربیت نسل آینده مسلمانان آمریکا / اماده

الداده که طراح داخلی و مادر چهار فرزند است، می‌گوید: من احساس می‌کردم بچه‌ها این روزها را به تنهایی در خانه روزه می‌گیرند و احساس می‌کنند تنها کسی هستند که این کار را انجام می‌دهد. به این ترتیب کمپ رمضان آغاز شد؛ اردوی یک هفته‌ای در پایان ماه، جایی که بچه‌ها می‌توانند با هم روزه بگیرند و همچنین فعالیت‌هایی را انجام دهند که از تماشای شبکه نتفلیکس غنی‌تر است.

وی افزود: روزه گرفتن سخت است؛ مخصوصاً وقتی هوای بیرون گرم است و برای اولین بار روزه گرفته باشید. اما وقتی کودکان به اینجا می‌آیند، به نوعی با کمک هم با سختی این مسیر مبارزه می‌کنند. انجام کار دستی، نقاشی و عکاسی در زمین بازی از جمله فعالیت‌های این کمپ‌‌ها است.

در حال حاضر، این اردوها شهرت خود را به عنوان جایی به‌دست آورده است که در آن کودکان مسلمان منطقه واشنگتن دی سی می‌توانند در مورد دوست داشتن، خلاقیت‌های هنری و بحث آزاد در مورد عقاید و سنت‌های اسلامی بیشتر یاد بگیرند و تمرین کنند.

«موج بعدی مسلمانان»؛ موسسه‌ای برای تربیت نسل آینده مسلمانان آمریکا / اماده

همچنین بحث‌های مربوط به موضوعات سیاسی روز جامعه آمریکا مانند سیاست‌های ضد اسلامی ترامپ از جمله بحث‌های طرح شده در این کمپ‌ها بوده است. امسال، ابتکار مسلمانان موج بعدی، برای این منظور، مدرسه واشنگتن والدورف در بتسدا را برای دو هفته اردو اجاره کرد.

از دیگر برنامه‌های این مؤسسه، برگزاری دعای کمیل در شب‌های جمعه پس از نماز و سخنرانی مذهبی، برنامه‌های مجازی در دوران قرنطینه کرونا و باشگاه کتاب (Book Club) برای کودکان زیر 10 سال است. هدف از این باشگاه ایجاد علاقه به مطالعه و عشق به اسلام، آشنایی با آیات قرآن از طریق کتاب‌های هیجان‌انگیز و بحث‌های مناسب سن است.

موسسه

موسسه

گزارش از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha