خیانت دین و مذهب ندارد/عوامل ترویج عادی‌سازی با اشغالگران محاکمه خواهند شد
کد خبر: 4000154
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
واکنش مقامات عراقی به نشست ترویج سازش در اربیل؛

خیانت دین و مذهب ندارد/عوامل ترویج عادی‌سازی با اشغالگران محاکمه خواهند شد

مقامات و گروه‌های سیاسی عراق با صدور بیانیه‌های جداگانه برگزاری نشستی در اربیل عراق با هدف ترویج سازش با رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم و تأکید کردند که عوامل برگزاری این نشست بازخواست و مجازات خواهند شد.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، واکنش‌های اعتراضی مقامات و گروه‌های عراقی به برگزاری نشستی در اربیل و دعوت به سازش با رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه دولت منطقه کردستان عراق می‌بایست مانع برگزاری چنین نشستی می‌شد، گفت: ‌اربیل باید این نشست را جرم تلقی کرده و شرکت‌کنندگان در آن را بازداشت کند.

وی افزود: اگر دولت در برخورد با برگزارکنندگان این نشست کوتاهی کند، ما مسئولیت دینی، عقلی و ملی خود می‌دانیم که آنچه را لازم است در قبال این قضیه انجام دهیم و در راه خدا از سرزنش هیچ سرزنشگری نترسیم.

رهبر جریان صدر عراق تأکید کرد: مؤمنان در انتظار دستور ما برای برخورد با چنین موارد پلیدی باشند، چون کشور عراق هرگز سازش با رژیم صهیونیستی را قبول نمی‌کند.

دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق از شاخه‌های نظامی الحشد الشعبی نیز خواستار مؤاخذه و محاکمه همه شرکت‌کنندگان و عوامل ساماندهی این نشست شد.

قیس الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق هم نشست اربیل را مغایر با اصول و ارزش‌های  ملی و انسانی و قوانین عراق خواند و گفت: مقاومت اسلامی عراق در برابر این خیانت بزرگ هرگز ساکت نخواهد ماند و به دشمن و سازشکاران درسی خواهد داد که جلوی کسانی را که از این به بعد حتی خیال سازش را در سر دارند، خواهد گرفت.

الخزعلی از دولت کردستان عراق خواست موضع شفاف و عملی در قبال این اتفاق اتخاذ کند و به اظهار بی‌اطلاعی اکتفا نکند.

دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق از گروه‌های سیاسی و دولتی منطقه کردستان عراق خواست در قبال چنین اتفاقات و حامیان آن موضع قاطع و شفافی اتخاذ کنند.

ائتلاف عزم عراق هم با صدور بیانیه‌ای گفت: ما برخی درخواست‌های استثنایی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم عراق همیشه نوک پیکان مبارزه با زیاده خواهی‌های رژیم غاصب صهیونیستی در خاک فلسطین است.

ریاست جمهوری عراق هم با صدور بیانیه‌ای بر موضع خود در مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید کرد و درباره تلاش‌ها برای ایجاد تفرقه در عراق هشدار داد.

در این بیانیه آمده است: در شرایطی که ریاست جمهوری عراق  بر موضع ثابت این کشور در حمایت از آرمان فلسطین و لزوم احقاق حقوق مشروع و کامل ملت فلسطین تاکید می‌کند، مخالفت قاطع خود را با موضوع سازش با رژیم صهیونیستی اعلام می‌دارد و خواستار احترام به اراده عراقی‌ها و تصمیم‌های ملی و مستقل آنهاست.

بر اساس این بیانیه نشست اخیری که برای ترویج مفهوم سازش با اشغالگران برگزار شد، موضع ساکنان شهرهای عراق نیست، بلکه فقط موضع کسانی است که در آن حضور داشتند؛ افزون بر اینکه تلاشی برای به هم ریختن اوضاع کشور و هدف گرفتن صلح داخلی در عراق است.

ریاست جمهوری عراق در پایان تأکید کرد: ما خواستار جلوگیری از ترویج مفاهیمی هستیم که از لحاظ ملی و قانونی مردود است و احساسات عراقی‌ها را خدشه دار می کند، آن هم در شرایطی که عراق برای برگزاری انتخابات شفاف و حمایت از حماسه‌ای ملی آماده می‌شود که زندگی شرافتمندانه را به همه عراقی‌ها بازخواهد گرداند.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز بر موضع ثابت این کشور در مخالفت با سازش با رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: نشست جمعی مزدور اجیر شده موضع ثابت و غیر قابل تغییر دولت عراق را تغییر نخواهد داد.

وی افزود: ضروری است اقدامات قانونی جدی برای مجازات کسانی که به اصول ملی عراق ضربه می‌زنند، به کار گرفته شود.

ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» نیز نشست مذکور را یک اقدام مجرمانه و تروریستی خواند و گفت: همه کسانی که این نشست را برگزار و در آن شرکت کرد‌ند، خیانتکار هستند و باید با سخت‌ترین مجازات‌ها محاکمه شوند.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز تأکید کرد که در حال هماهنگی با منطقه کردستان عراق هستند تا صاحبان این طرح خصمانه بر اساس قانون مجازات شوند.

الاعرجی تأکید کرد: عراق از حق فلسطین در تشکیل کشور مستقل فلسطینی حمایت می‌کند.

دیوان وقف سنی عراق هم با صدور بیانیه‌ای با شدیدترین لحن همه گام‌هایی را که دعوت به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌کنند، محکوم کرد.

فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز تأکید کرد: یک باند اجیر شده توسط اسرائیلی‌ها خواستار عادی سازی شده‌اند آن هم پس از اینکه در به کارگیری داعش برای سرنگونی عراق ناکام ماندند.

وی افزود: این باند فقط نماینده خودشان هستند و به هیچ دین و مذهبی تعلق ندارند زیرا خیانت، مذهبی ندارد.

جعفر الحسینی، سخنگوی کتائب حزب الله عراق نیز تاکید کرد: تا وقتی اخرین رمق از مقاومت باقی مانده است، عراق هرگز با رژیم صهیونیستی سازش نخواهد کرد.

این در حالی است که دولت منطقه کردستان عراق هم با صدور بیانیه‌ای در خصوص برگزاری نشستی در حمایت از سازش با رژیم صهیونیستی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت:   این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت برگزار شده است و به هیچ عنوان بیانگر موضع دولت منطقه کردستان عراق نیست.

دولت منطقه کردستان عراق در عین حال گفته است که پیگیر این قضیه خواهد شد.

 رسانه‌ها از برگزاری نشستی در روز گذشته در شهر اربیل با حضور ۳۰۰ نفر از چهره‌های عشایر خبر داده‌اند که در آن دعوت به عاد‌ی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شده است. گفته شده است که «وسام الحردان»‌ رئیس گروه «صحوه العراق»‌ در نشست مذکور از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.

اما تنها چند ساعت پس از برگزاری این نشست، «احمد ابو ریشه» رئیس کنگره صحوه العراق در بیانیه‌ای گفت: ما از اینجا و بر اساس تعهدات اخلاقی و مسئولیت‌ خود اعلام می‌کنیم شرکت‌کنندگان در نشست اربیل نماینده کسی نیستند و به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود از عنوان عشایری یا محلی برای صحبت درباره موضعی که آن‌ها خیلی با ورود به آن فاصله دارند، سوء استفاده کنند.

دولت عراق و رهبر جریان حکمت عراق هم پیش از این با صدور بیانیه‌هایی برگزاری نشست اربیل را محکوم کرده بودند.

انتهای پیام
captcha