ربع قرن انتفاضه نفق در مقابله با جعل تاریخ در قدس شریف
کد خبر: 4000195
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵

ربع قرن انتفاضه نفق در مقابله با جعل تاریخ در قدس شریف

در بیست و پنجمین سالگرد اعتراض به افتتاح تونلی در نزدیکی مسجدالاقصی که به شهادت بیش از 90 فلسطینی انجامید، تلاش‌ها برای جعل تاریخی یهودی برای قدس شریف و تخریب میراث اسلامی آن، همچنان تهدیدی برای مقدسات اسلامی در این شهر محسوب می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، امروز سالگرد انتفاضه نفق است که در 25 سپتامبر 1996 با اعتراض فلسطینیان به انجام حفاری‌ها در مسجدالاقصی آغاز شد. این قیام سرتاسری که گروه‌های مختلف مردم فلسطینی در آن حاضر بودند، صحنه‌های متعددی از مقاومت ملی فلسطین را به یادگار گذاشت که یکی از مهم‌ترین آنها محاصره 40 نظامی صهیونیست در داخل حرم یوسف دویکات، در شرق نابلس و رهایی آن از کنترل اشغالگران و پخش مجدد اذان در آن پس از چندین دهه اشغال در آن بود.

این تونل به دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اشغالگری افتتاح شد و این باعث خشم فلسطینیان شد که برای مقابله با اشغالگران متحد شدند و درگیری‌ها به سرعت از شمال فلسطین به جنوب آن گسترش یافت.

مناره‌های مساجد بیت‌المقدس بلافاصله پس از افتتاح این تونل اقدام به پخش اذان کرده و خواستار مقابله با این طرح هجومی شدند.

نیروهای اشغالگر با ایجاد موانعی مانع رسیدن مردم به مانع از رسیدن آن‌ها به محل تونل شدند، قیام مردم فلسطین شش ماه به طول انجامید و طی آن ده‌ها شهید و 1600 نفر دیگر زخمی شدند.

نیروهای اشغالگر با معترضان مخالف باز شدن تونل و تظاهرات با شلیک گلوله سنگین مقابله کردند. آن‌ها علاوه بر مشارکت شهرک‌نشینان در تیراندازی به شهروندان از بالگرد و تانک نیز استفاده کردند.

امروزه با گذشت سال‌ها از انتفاضه نفق، حفاری‌های صهیونیست‌ها همچنان هویت اسلامی و میراث فرهنگی این شهر را تهدید می‌کند. صهیونیست‌ها به دنبال یهودی‌سازی قدس و جعل تاریخی یهودی به‌ویژه ادعاهای موهوم درباره هیکل سلیمان برای آن هستند؛ و در این میان شهر قدس از جایگاهی کلیدی در طرح اشغالگری آن‌ها برخوردار است، امری که با روی کار آمدن دولت‌های راست‌گرای افراطی از حزب لیکود و دیگر احزاب تندرو یهودی شدت بیشتری به خود گرفته است.

انتهای پیام
captcha