اجرای قانون اساسی دوره ظاهر‌شاه / عدم سخنرانی نماینده افغانستان در سازمان ملل
کد خبر: 4001038
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
تحولات افغانستان

اجرای قانون اساسی دوره ظاهر‌شاه / عدم سخنرانی نماینده افغانستان در سازمان ملل

دولت موقت افغانستان که از سوی گروه طالبان تشکیل شده، اعلام کرده است که قصد دارد قانون اساسی دوران پادشاهی ظاهر شاه را به استثنای مواردی که با قوانین اسلامی مغایر است، اجرا کند. از سویی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل اعلام کرده است که به دلیل حفظ منافع ملی نماینده این کشور در مجمع عمومی سخنرانی نخواهد کرد.

اجرای قانون اساسی دوره ظاهر‌شاه / عدم سخنرانی نماینده افغانستان در سازمان ملل

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه با دبورا لیونز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان دیدار کرد. وزارت خارجه افغانستان خبر داده است در دیدار نماینده سازمان ملل متحد با متقی در مورد ادامه همکاری با سازمان ملل متحد، وضعیت امنیتی و سایر مسائل بحث شد و متقی همچنین از کمک‌های اعزامی سازمان ملل به کشورش قدردانی کرد.

منابع افغان گفته‌اند که نماینده سازمان ملل تأیید کرده است که تحریم‌های اقتصادی تأثیر مخربی بر خدمات این سازمان در افغانستان دارد.

از سوی دیگر، عبدالحکیم شریعت، وزیر دادگستری در دولت موقت افغانستان تصریح کرده است که جنبش طالبان قانون اساسی دوران پادشاه فقید محمد ظاهر شاه، به استثنای مفاد مغایر با اصول حقوق اسلامی آن را به صورت موقت اجرا خواهد کرد.

محمد ظاهر شاه آخرین پادشاهی است که قبل از سرنگونی رژیم سیاسی‌اش در سال 1973 بر افغانستان حکومت کرد.

ظاهر شاه در سال 1964 قانون اساسی جدیدی در افغانستان ارائه کرده بود که ویژگی‌های آن بر دستیابی به دموکراسی مدرن، برگزاری انتخابات پارلمانی و تصویب حقوق زنان و حقوق شهروندی متمرکز بود.

به گفته طالبان، این قانون اساسی به اصول آن و اصول شرع اسلامی بسیار نزدیک است.

لغو سخنرانی نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد

 نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد اعلام کرده است که امسال سخنرانی افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام نخواهد شد تا بدین‌وسیله از منافع ملی محافظت کند و به همکاری طولانی‌مدت با سازمان ملل ادامه دهد.

پیش‌تر قرار بر این بود که غلام اسحاق‌زایی، نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل متحد در مجمع عمومی سخنرانی کند، اما نمایندگی با مشورت تعدادی از اعضای برجسته سازمان بین‌المللی تصمیم گرفت این سخنرانی انجام نشود.

در روزهای اخیر جنجال بر سر این بود که پس از آنکه طالبان ماه گذشته قدرت را در کابل به دست گرفت و اشرف غنی رئیس‌جمهور به خارج از کشور گریخت، چه کسی به نمایندگی از افغانستان در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ک سخنرانی می‌کند.

جمعه گذشته استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود که اسحاق زی به نمایندگی از افغانستان در مجمع عمومی سخنرانی می‌کند.

اما سپس دبیرکل سازمان نامه‌ای رسمی از امیرخان متقی، وزیر امور خارجه افغانستان دریافت کرد که در آن پایان مأموریت اسحاق زی را به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد به اطلاع وی رسانده بود.

ادامه تحقیقات بین‌المللی و بی‌توجهی به جنایات آمریکا در افغانستان

کریم‌خان، دادستان جدید دیوان کیفری بین‌المللی، دیروز آغاز مجدد تحقیقات در مورد افغانستان را اعلام کرد، با این‌حال این تحقیقات تنها بر طالبان و داعش خراسان تمرکز و جنایات امریکا در افغانستان را از اولویت خارج می‌کند.

پیش از این، دادستان جنایات مشکوک انجام شده از سوی نیروهای آمریکایی و نیروهای دولتی افغانستان را بررسی کرده بود، اما کریم‌خان، دادستان دادگاه - که 6 ماه پیش مأموریت 9 ساله خود را آغاز کرد تصریح کرده است که اکنون به دلیل کمبود منابع این موضوع را در اولویت قرار نمی‌دهد و به جای آن بر روی حجم و ماهیت جنایات در حوزه قضایی دیوان تمرکز خواهند کرد.

حوریه مصدق، فعال حقوق بشر افغان که سال‌هاست در حمایت از تحقیقات دیوان به قربانیان کمک می‌کند، این اقدام را توهین به هزاران قربانی دیگر جنایات نیروهای دولتی افغانستان، نیروهای آمریکایی و ناتو دانست.

انتهای پیام
captcha