بهره‌برداری انگلیس از منافع سیاسی پروژه تکفیر و وهابیت
کد خبر: 4001654
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
فعال بحرینی در گفت‌‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

بهره‌برداری انگلیس از منافع سیاسی پروژه تکفیر و وهابیت

شیخ علی الکربابادی گفت: بهره‌برداری غرب از گروه‌های تکفیری را می‌توان در نامه‌نگاری‌های به بیرون درز کرده میان انگلیسی‌ها و پادشاه سابق سعودی پیدا کنیم وقتی که از وهابیت گفتند و تأکید کردند که «ما می‌دانیم که این جنبش، انحرافی شده است، اما می‌خواهیم از آن برای دستیابی به برخی منافع سیاسی استفاده کنیم».

شیخ علی الکربابادی، فعال سیاسی بحرین

به گزارش ایکنا، شیخ علی الکربابادی، فعال سیاسی و پژوهشگر اسلامی در بحرین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا درباره اندیشه‌های وهابیت و شیوه مقابله با این تفکر افراطی و راه‌های مقابله با آن سخن گفت.

او درباره سازوکارهای مقابله با جنبش‌های تکفیری و اندیشه وهابیت گفت: در این خصوص باید به سه موضوع پرداخته شود، نخست تقویت ذات  و فطرت، دومی تقویت وضعیت علمی و سومی تقویت گفت‌وگو و بحث و رابطه با دیگران است.

فعال بحرینی با بیان اینکه رژیم‌های استکباری از جهل و نادانی اعضای این جنبش‌ها و گروهک‌های افراطی بهره برده‌اند، گفت: ما به این گروه‌ها نسبت مذهبی نمی‌دهیم؛ زیرا این‌ها بیش‌تر یک گروه یا جنبش سیاسی هستند که از سوی استکبار جهانی ایجاد شده‌اند.

او افزود: بهره‌برداری غرب و استکبار از این گروه‌های سیاسی را می‌توانیم در نامه‌نگاری‌های به بیرون درز کرده میان انگلیسی‌ها و عبدالعزیز آل سعود، پادشاه سابق عربستان سعودی پیدا کنیم وقتی که انگلیسی‌ها از وهابیت گفتند و تأکید کردند که «ما می‌دانیم که طرفداران وهابیت در راه درستی نیستند و در رد و تکفیر دیگران اشتباه می‌کنند و دیگران را به قتل می‌رسانند. این جنبش، انحرافی شده است، اما ما انگلیسی‌ها می‌خواهیم از آن برای دستیابی به برخی منافع سیاسی استفاده کنیم».

الکربابادی گفت: رژیم‌های استکباری از جهل و نادانی اعضای این جنبش‌ها و گروه‌ها که ما نمی‌توانیم به آنها نسبت مذهبی را بدهیم، استفاده می‌کنند. وهابیت نماد جهل، گمراهی و نابودی فطرت است. یعنی فطرت نزد پیروان چنین جنبش‌ها و گرایش‌هایی دیگر سالم نیست همان‌گونه که این درباره داعش و دیگر گروه‌هایی تندرو در سوریه صدق می‌کند که چیزهایی نظیر جهاد نکاح و خیلی از مصیبت‌هایی را که با اصول فقهی در مغایرت است، مباح می‌دانند.

این اندیشمند بحرینی درباره تأثیر گسترش اندیشه‌های وهابیت در جوامع غربی و ارائه چهره‌ای مخدوش از اسلام و مسلمانان گفت: با همه تلاش‌هایی که برای مقابله با نفوذ اندیشه‌های وهابی در ذهن نوجوانان و جوانان شده است؛ اما با حمایت‌هایی که از این جنبش‌های افراطی می‌شود، تکفیر تا جوامع غربی گسترش یافته است؛ از همین رو باید شیوه‌ای دیگر به کار گرفته و واقعیت‌ها را برای مردم شرح داد به‌گونه‌ای که اسلام ناب محمدی به مردم ارائه شود که با فطرت انسانی منطبق است و اینجاست که همه به سمت این اسلام که نماد رحمت است، اقبال نشان می‌دهند.
او با اشاره به اینکه آیا جنبش وهابیت سلاح آمریکایی‌ها برای مقابله با اخوان‌المسلمین است، گفت: بی‌تردید وهابیت از سوی آمریکایی‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

الکربابادی با تأکید بر اینکه داعش ساخته و پرداخته دست آمریکا است، گفت: وقتی که هیلاری کلیتون، وزیر خارجه سابق آمریکا گفت که داعش را آمریکا ساخته است، پس آنها اعتراف دارند که این گروهک تروریستی را تأسیس کرده و نگاه داشتند و هنوز هم با پول، سلاح و تجهیزات از آن حمایت می‌کنند و حتی آن را به کشورها و مناطق دیگری می‌فرستند تا آنجا نیز جای پایی پیدا کرده و گسترش یابد.

گفت‌و‌گو: جواد پارسامهر

ترجمه: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha