نخست‌وزیر پاکستان از آغاز مذاکرات صلح با طالبان این کشور خبر داد
کد خبر: 4001862
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱

نخست‌وزیر پاکستان از آغاز مذاکرات صلح با طالبان این کشور خبر داد

عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان روز جمعه در مصاحبه با تلویزیون ترکیه از آغاز مجدد مذاکرات رسمی صلح با طالبان این کشور خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه با تلویزیون دولتی ترکیه تصریح کرد که به نظر او در جنبش طالبان پاکستان، گروه‌هایی وجود دارند که آماده مذاکرات صلح و آشتی با دولت هستند و ما در حال گفت‌وگو با این گروه‌ها هستیم.

عمران خان توضیح داد که طالبان افغانستان نقش مهمی در هماهنگی این مذاکرات ایفا کرده است. وی اظهار کرد که اگر این مذاکرات در مورد «خلع سلاح» به نتیجه برسد، اسلام‌آباد اعضای گروه‌هایی که این قرارداد را امضا کرده‌اند، عفو می‌کند. نخست‌وزیر پاکستان اطمینان کامل خود را در مورد راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز اختلافات به دور از هرگونه اقدام نظامی که می‌تواند بحران را تشدید کند، ابراز کرد. فؤاد چوهدری، وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی تأیید کرد که این مذاکرات در حال حاضر در افغانستان در حال انجام است، اما وی درباره جزئیات آن سکوت کرد.

طالبان پاکستان گروهی همنام با طالبان افغانستان، اما جدا از آن است که از سال 2007 درگیری با دولت مرکزی پاکستان را آغاز کرده است. از آن زمان تاکنون هزاران غیرنظامی و اعضای نیروهای امنیتی پاکستان در حملات هدفمند و بمب‌گذاری‌هایی این گروه کشته شده‌اند. دولت عمران خان امیدوار است که دولت جدید طالبان در افغانستان برای مهار جاه‌طلبی‌های طالبان پاکستانی به دولت مرکزی این کشور کمک کند. برخی از منابع تصریح کرده‌اند که این دور مذاکرات از یک ماه پیش شروع شده، اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

پاکستان که ایالات‌متحده آن را متهم به حمایت از طالبان افغانستان از طریق سازمان اطلاعات نظامی خود می‌داند، تاکنون رژیم جدید کابل را به رسمیت نشناخته است، اگرچه این کشور یکی از سه کشوری بود که رژیم طالبان افغانستان را در سال‌های قدرت این گروه بین 1996 تا 2001 به رسمیت شناخت. وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز قرار است پنجشنبه و جمعه به پاکستان سفر کند و با مقامات دولت پاکستان در این زمینه گفت‌وگو کند.

انتهای پیام
captcha