ایالات‌متحده باید حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد
کد خبر: 4002151
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
نخست‌وزیر پاکستان:

ایالات‌متحده باید حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد که ایالات‌متحده دیر یا زود باید دولت طالبان در افغانستان را به رسمیت بشناسد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، وی در مصاحبه‌ای که روز شنبه از شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه انتشار یافت، تصریح کرد که به رسمیت شناختن یکجانبه دولت طالبان از سوی پاکستان هیچ تأثیری نخواهد داشت و ابتدا باید ایالات‌متحده، اروپا، چین و روسیه آنها را به رسمیت بشناسند.

عمران خان تأکید کرد که واشنگتن دیر یا زود باید حضور واقعی طالبان در قدرت را در افغانستان به رسمیت بشناسد. وی از جامعه بین‌المللی خواست تا به دولت جدید افغانستان کمک کنند، زیرا تقریباً به‌طور کامل به کمک‌های خارجی وابسته است.

وی ادعاها درباره کمک اسلام‌آباد به طالبان برای تحکیم کنترل خود بر افغانستان را به شدت رد کرد.

برخی از رسانه‌ها در اسلام‌آباد به نقل از منابع امنیتی پاکستانی خبر داده‌اند که 4 سرباز در حمله افراد مسلح ناشناس به یک ایست بازرسی امنیتی در منطقه میرعلی در وزیرستان شمالی کشته شدند.

این حمله هم‌زمان با اعلام آغاز گفت‌وگوها با طالبان پاکستان و همچنین اعلام جنبش آتش‌بس در منطقه به مدت 20 روز از سوی نخست‌وزیر پاکستان صورت گرفته است.

بازگشت آوارگان به مناطق خود

از سوی دیگر، گروه طالبان در افغانستان روز شنبه اعلام کرد که بیش از هزار خانواده را از پایتخت کابل به ایالت‌های اصلی خود در شمال کشور بازگردانده است.

درگیری‌های خونین بین جنگجویان طالبان و نیروهای امنیتی دولت سابق افغانستان پیش از قدرت گرفتن طالبان باعث آوارگی هزاران نفر شد.

عبدالمتین رحیمزی، سرپرست امور پناهندگان و عودت‌کنندگان در کابل می‌گوید: بیش از هزار خانواده آواره از پارک شهر نو در مرکز پایتخت با همکاری نهادهای مختلف امدادی منتقل شده‌اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان پیش‌تر هشدار داده بود که به دلیل توقف کمک‌ها، پس از سیطره طالبان، یک بحران انسانی بزرگ در افغانستان در راه است.

بر اساس برآوردهای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، تنها در طول سال 2020 نزدیک به 300،000 افغان در اثر درگیری آواره شده‌اند و هنوز به شدت به حمایت بشردوستانه نیاز دارند. نزدیک به 3 میلیون نفر که قبلاً آواره شده بودند و 9 میلیون نفر که کار خود را به دلیل شیوع کرونا از دست داده‌اند، نیز نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

انتهای پیام
captcha