حلقه‌های قرآنی بانوان فلسطینی در مسجدالاقصی + فیلم
کد خبر: 4001920
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹

حلقه‌های قرآنی بانوان فلسطینی در مسجدالاقصی + فیلم

مصلای قبة‌ الصخره در مسجد الاقصی مصلای بانوان شمرده می‌شود، جایی که بانوان فلسطینی از پیر و جوان گرد هم می‌آیند و به قرائت قرآن مشغول می‌شوند.

حلقه‌های قرآنی بانوان فلسطینی در مسجدالاقصی + فیلمبه گزارش ایکنا، از شمال تا جنوب فلسطین، از کوه‌ها و دشت‌ها و سواحل آن، بانوان فلسطینی عازم مسجد الاقصی می‌شوند تا در آنجا نماز گزارند، قرآن بخوانند و در حلقه‌های علمی آنجا حضور یابند.

بانوان فلسطینی عموماً در مصلای شریف قبه الصخره به شکل حلقه‌هایی گرد هم می‌آیند و قرآن می‌خوانند یا جلسات دینی تشکیل می‌دهند.

 قبه الصخره (گنبد صخره) ساختمان هشت ضلعی در داخل مسجد الاقصی است که گنبدی طلایی بر آن قرار گرفته، این گنبد به مثابه گنبد تمامی این محوطه محسوب شده و یکی از قدیمی‌ترین و عظیم‌ترین آثار اسلامی شاخص است.

علت نامگذاری آن به این اسم وجود صخره‌ای در داخل آن است که از روی آن پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) به آسمان عروج کردند. قبه الصخره اکنون مصلای زنان در مسجدالاقصی است.

بانوانی که از غزه می‌آیند از گذرگاه ایریز خود را به قدس می‌رسانند؛ اما از کرانه باختری هم زنان باید از پست‌های نظامی رژیم صهیونیستی بگذرند تا خود را به مسجدالاقصی برسانند و همه این‌ها در شرایطی است که نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی درهای مسجد الاقصی را نبسته باشند و اجازه ورود فلسطینی‌ها را به آنجا بدهند.

انسجام مردم فلسطین در صحنه‌هایی از دور هم نشستن زنان و آشنایی آنها با یکدیگر در زیر گنبد طلایی، علیرغم گویش‌ها، سن و پوشش متمایز هر منطقه مشهود است.

در جمع آنها تاریخ یک سرزمین و داستان یک ملت در چین و چروک چهره‌هایی هویداست که سال‌ها شاهد ظلم رژیم اشغالگر بوده و به مقاومت و حفاظت از مقدسات پایبند هستند.

حلیمه یکی از بانوانی است که از شهر اریحا در کرانه باختری هر روز خود را به مسجد الاقصی می‌رساند. او می‌گوید تلاش می‌کند در هر کدام از مصلاهای مسجد دو رکعت نماز بخواند؛ اما ترجیح می‌دهد در قبه الصخره وقت بیش‌تری را اختصاص دهد، چرا که زیبایی‌های آثار اسلامی متمایز آنجا، او را به سمت خود جذب می‌کند.

سمیره بانوی دیگری است که از شهر عکا در سرزمین‌های اشغالی 48 به مسجد الاقصی آمده و می‌گوید که همواره مشتاق حضور در مصلای قبه الصخره است، زیرا این مکان جایی است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم از آنجا عروج کرده است، او می‌گوید با این مصلا ارتباط معنوی برقرار کرده و برایش دشوار است که چند روز را از آنجا دور باشد.

رهیفا کمال از شهر قدس هم درباره حضور خود در حلقه‌های قرائت قرآن کریم در قبه الصخره می‌گوید که حضور در این جلسات برای قرائت روزانه یک جزء تا دو جزء قرآن، بسته به میزان وقتی که می‌گذاریم و همچنین رد و بدل کردن حرف‌های خوب برای همه بانوان فلسطینی، روحیه‌بخش است. اینجا تکه‌ای از بهشت است.

با پایان حلقات قرآنی و اقامه نماز ظهر بانوان در صحن‌های مسجدالاقصی گشتی می‌زنند و برخی تا وقت نماز عشاء در آنجا می‌مانند و برخی هم به منزل می‌روند و دوباره عصرها قبل از نماز مغرب به قبه الصخره می‌آیند.

در ویدئوی زیر محافل قرآنی بانوان فلسطینی در مسجدالاقصی را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha