طالبان: عاملان انفجار قندوز مجازات می‌شوند/ کاش فرزند قاری‌ام زنده بود
کد خبر: 4003457
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹

طالبان: عاملان انفجار قندوز مجازات می‌شوند/ کاش فرزند قاری‌ام زنده بود

به دنبال انفجار تروریستی در مسجد جامع شیعیان ولایت قندوز که منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ نفر شد، سخنگوی طالبان اعلام کرده است که عاملان این حمله را به شدت مجازات خواهد کرد. گذر سیدآباد شهر قندوز امروز شاهد فرياد و ناله ده‌ها خانواده شهدای نماز جمعه است. هیچ خانه‌ای را نمی‌توان یافت که صدای ناله از آن بلند نباشد.

به گزارش ایکنا، روز گذشته رسانه‌های محلی افغانستان از حمله انتحاری در مسجد سیدآباد قندوز خبر دادند که درپی آن بیش از 100 نفر شهید و نزدیک به 200 نفر زخمی شدند. حمله انتحاری زمانی به قوع پیوست که گفته می‌شود، عامل انتحاری کمربند مملو از مواد منفجره خود را در میان نمازگزاران مسجد سیدآباد منفجر کرد. این نخستین انتحاری در ولایت قندوز است که پس از تسلط طالبان بر تمام افغانستان رخ داده است.

این حادثه تروریستی زمانی رخ داد که نمازگزاران در حال برپایی نماز جمعه بودند. طبق بیانیه‌ منتشر شده داعش، این گروه مسئولیت انفجار را برعهده گرفتند. گفته شده است که مهاجم انتحاری مقلب به محمد اویغور بوده است. این حمله تروریستی واکنش گسترده‌ای را از سوی مردم افغانستان و همچنین کشورهای دیگر به دنبال داشت. طالبان باید امنیت مردم افغانستان را همانطور که قول داده بودند، عملی کنند و در برابر هرگونه حملات تروریستی پاسخگو باشند.

عاملان انفجار قندوز مجازات می‌شوند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان ضمن محکوم کردن انفجار در آیین عبادی ـ سیاسی نماز جمعه شیعیان در شهر قندوز گفت: سخت‌ترین مجازات در انتظار عاملان آن خواهد بود.
سخنگوی طالبان گفت : مجازات سنگینی در انتظار عاملان انفجار در‌ مسجد قندوز است.
ذبیح‌الله مجاهد بار دیگر ضمن محکوم کردن انفجار در آیین عبادی ـ سیاسی نماز جمعه شیعیان در شهر قندوز گفت: انفجار دیروز با جدیت دنبال خواهد شد و سخت‌ترین مجازات در انتظار عاملان آن خواهد بود.

واکنش کشورهای مختلف نسبت به حمله انتحاری قندوز

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و سفارت ایران در کابل با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی با جان‌باختگان و زخمی‌های این حمله ابراز همدردی کرد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: حمله تروریستی به هر شکل و هدفی که انجام شود، محکوم است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: چرا سازمان ملل متحد و مجامع بین‌المللی سکوت کرده‌اند

حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، مرجع عالی شیعیان با صدور پیامی، جنایات وحشتناک در افغانستان را محکوم کرده و گفت: از دولت‌های مستقل و مردم آزادی‌خواه جهان می‌خواهم که نگذارند این گروه ضد انسانی، بیش از این به جنایات هولناک خود ادامه دهد و از تمام کسانی که وجدان انسانی آنها بیدار است به‌ویژه از برادران و خواهران ایمانی درخواست دارم که در این برهه از زمان، هر اندازه توان دارند به مردم مظلوم و غارت‌زده افغانستان کمک و به یاری آوارگان و بی‌پناهان بشتابند و به وظیفه انسانی و دینی خود عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای، مراتب اندوه و تأسف مردم و دولت پاکستان نسبت به حمله تروریستی به نمازگزاران در قندوز را ابراز داشته است.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز حمله تروریستی به مسجد شیعیان در قندوز افغانستان را محکوم کرده و گفته است که مردم افغانستان شایسته زندگی خوب هستند.
حامد کرزی،‌ رئیس جمهوری اسبق و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افعانستان نیز این حمله تروریستی را نکوهش کردند.
کرزی این حادثه را اسفبار و خلاف تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی دانسته و با اشاره به حملات تروریستی یک هفتهٔ اخیر در مسجد عیدگاه کابل و نیز مدرسه‌ای در «خوست» اضافه کرد این اعمال کار دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان است.

مردم سوگوار قندوز پیکرهای شهدا را به خاک می‌سپارند

خبرگزاری صدای افغان گزارش داد: بستگان شهدای حمله خونین روز گذشته قندوز می‌گویند که به دلیل تهدیدات امنیتی پنج الی شش شهید را بدون تجمع زیاد تشییع کرده و در قبرستان سردوره این شهر به خاک می‌سپارند.
گذر سیدآباد شهر قندوز امروز شاهد فرياد و ناله ده‌ها خانواده شهدای نماز جمعه است. هیچ خانه‌ای را نمی‌توان یافت که صدای ناله از آن بلند نباشد.
بر اساس این گزارش، از هر خانه یا پسر و یا پدر شهید شده و اعضای خانواده در سوگ عزیزان‌شان ماتم برپا کرده‌اند.
از این میان، پیرمردی سه پسرش را از دست داده و گریه‌هایش دل هر کسی را آتش می‌زند.
این پیرمرد جمعه نام دارد، یک فرزندش حافظ قرآن کریم بوده و در میان گریه‌هایش می‌گوید: «اگر تمام اعضای فامیلم شهید می‌شدند این گونه داد و فریاد نمی‌کردم. کاش فرزند قاری‌ام زنده بود. پسر قاری‌ام در مسجد سیدآباد ده‌ها حافظ قرآن کریم را درس می‌داد و ۷۰ شاگرد نیز داشت. کاش او زنده می‌بود؛ اما همه ما را تنها گذاشت و رفت.»
خانواده‌ها از بامداد امروز تاکنون یکایک عزیزان‌شان را با تمام آرزو و آرمان‌ها‌ی‌شان برای همیشه در دل خاک می‌سپارند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha