جلسه شورای فرهنگ عمومی شمیران با موضوع «وقف و امر به معروف» برگزار شد
کد خبر: 4003777
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
با حضور مسئولان استان تهران و شهرستان شمیرانات؛

جلسه شورای فرهنگ عمومی شمیران با موضوع «وقف و امر به معروف» برگزار شد

جلسه شورای فرهنگ عمومی شمیران با موضوع «وقف و امر به معروف» امروز هجدهم مهرماه در آستان مقدس امامزاده صالح‌(ع) تجریش با حضور مسئولان استان تهران و شهرستان شمیرانات برگزار شد.

جلسه شورای فرهنگی عمومی شمیران با موضوع «وقف و امر به معروف» برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه شورای فرهنگ عمومی شمیران با موضوع «وقف و امر به معروف» امروز هجدهم مهرماه در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) تجریش با حضور آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی، رئیس موسسه تحقیقاتی و شبکه جهانی حضرت ولیعصر(عج)، حجت الاسلام علی‌اکبر ایمانی، امام جمعه لواسانات، سیدمهدی ساداتی، فرماندار شمیرانات، حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، مدیر اجرایی آستان مقدس امامزاده صالح(ع)، سیدحسن میرکریمی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات، سرهنگ سهیل گرشاسبی، دبیر شورای احیا امر به معروف و نهی از منکر شمیرانات، حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسنی، امام جمعه رودبار قصران و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسنی، امام جمعه رودبار قصران از زحمات حجت‌الاسلام سیدسعید لواسانی، امام جمعه سابق لواسان تشکر کرد و انتصاب شایسته حجت‌الاسلام علی‌اکبر ایمانی، امام جمعه جدید لواسان را تبریک گفت و در ادامه در ارتباط با مصادیق امربه معروف اظهار کرد: طهارت و پاکیزگی از اموری است که اسلام به طور کلی اهمیت فراوانی برای آن قائل شده است. طهارت از نظر کلی به طهارت ظاهری و طهارت باطنی تقسیم می‌شود و طهارت ظاهری مشتمل است بر طهارت از خبث، طهارت از حدث و طهارت از کثافات و چرکی‌های ظاهری که احکام ظاهری آن‌ها در کتب فقهی بیان شده است.
 
طهارت ظاهری و باطنی؛ مصداق بارز امر به معروف

حجت‌الاسلام حسنی افزود: طهارت ظاهری بر اساس احادیث و روایات معصومین و پیامبر اکرم(ص) برای انسان نورانیت می‌آورد، ولی طهارتی بالاتر از طهارت ظاهری داریم که آن طهارت باطنی است. خداوند به باطن انسان‌ها قطعا رزق عنایت میکند و در همین راستا در آیه ۲۶ سوره یونس آمده است: «لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِیَادَةٌ وَلَا یَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ ۚ أُولَٰئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» مردم نیکوکار به نیکوترین پاداش عمل خود از لطف خدا نایل شوند و هرگز بر رخسار آن‌ها گرد خجالت و ذلت ننشیند، آنانند اهل بهشت و در آنجا تا ابد متنعم هستند.

امام جمعه رودبار قصران یکی دیگر از مصادیق امر به معروف را سلام کردن دانست و تصریح کرد: در اسلام، لفظ «سلام» برای تحیت انتخاب شده است؛ زیرا به معنای دعا برای سلامتی از آفت‎های جسمی و دینی است؛ همچنین سلام کردن مسلمانان به یکدیگر به منزله‎ عهدی بین آنان برای حفاظت از جان و مال و آبروی آنان است. قرآن کریم نیز سلام کردن را تحیتی پربرکت و پاکیزه از جانب خداوند بر مؤمنان می‎داند: «فَسَلِّمُوا عَلیٰ أَنْفُسِکمْ تَحِیةً مِنْ عِنْدِ اللّٰهِ مُبٰارَکةً طَیبَةً».
 
جلسه شورای فرهنگی عمومی شمیران با موضوع «وقف و امر به معروف» برگزار شد

وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند: هرکس بگوید «السلام علیکم»، 10 حسنه برای اوست و هر که بگوید «السلام علیکم و رحمة اللَّه» بیست حسنه و هر که بگوید «السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته» سی حسنه برای اوست. در آداب اسلامی پاسخ هر سلام و تحیتی نیز مناسب است کامل‌تر از آن یا دست‌کم مطابق با آن باشد. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ إِذا حُییتُمْ بِتَحِیةٍ فَحَیوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلی کلِّ شَیءٍ حَسیباً: هر گاه به شما تحیت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید یا حداقل به همان‌گونه پاسخ گویید! خداوند حساب همه چیز را دارد».
 
رحم کردن به مومنان و دشمنی با کفار

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام علی‌اکبر ایمانی، امام جمعه لواسانات ضمن تبریک آغاز ماه ربیع الاول به ضرورت پرداختن به موضوع امر به معروف و مصداق بارز آن یعنی وقف پرداخت و اظهار کرد: همه ما مشمول آیه «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» هستیم، متاسفانه همه خود را مصداق این آیه می‌دانیم و گاهی اوقات با جناح مقابل و افرادی که خلاف نظر ما دارند همچون یک دشمن برخورد می‌کنیم. نباید فراموش کنیم که همه ما امت پیامبر هستیم و به ولایت فقیه پایبند هستیم، لذا اگر از ابتدا به این موضوع توجه می‌کردیم که دشمن در جای دیگر است، در شرایطی بهتر از اوضاع امروز قرار می‌گرفتیم.

امام جمعه لواسانات با استناد به روایات پیامبر و ائمه معصومین(ع) گفت: انسان مؤمن خودش را امت پیامبراکرم(ص) می‌داند و علاوه بر ظاهر به باطن خود نیز توجه دارد، طبق صریح روایات؛ امت آخر الزمان که امت پیامبراکرم(ص) هستند اهل خضوع و خشوع بوده و همواره به دنبال کسب رضایت پروردگار هستند. آنان از درون نیز انسان‌های تأثیرگذاری بوده و افراد خودساخته‌ای به شمار می‌روند که در گسترش عدالت بسیار تلاش می‌کنند.
 
جلسه شورای فرهنگی عمومی شمیران با موضوع «وقف و امر به معروف» برگزار شد

امام جمعه لواسانات امر به معروف و نهی از منکر را یک فریضه الهی خواند و تصریح کرد: متأسفانه امروز امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بسیار کمرنگ شده و رنگ باخته است، در حالی که اگر همه مردم به این وظیفه همگانی عمل کنند، خلاف و قانون‌شکنی در جامعه رخ نمی‌دهد. امروز کسانی که در کشور مسئولیت دارند و جزء نظام محسوب می‌شوند، باید مراقب ظاهر و باطن خود باشند. اگر چنین نباشند انقلاب را دچار چالش می‌کنند، چرا که اگر در جامعه اسلامی مسئولان و حاکمان درست رفتار نکنند، دیگر از مردم نمی‌توان توقع داشت که به قانون ملتزم باشند.
 
تفاوت جامعه امروز با دوران پیامبر اکرم(ص)

در ادامه آیت‌الله سید‌محمد حسینی قزوینی، رئیس موسسه تحقیقاتی و شبکه جهانی حضرت ولیعصر(عج) به تفاوت عصر حاضر با دوران‌های گذشته اشاره کرد و گفت: اگر در گذشته کسی می‌خواست فرهنگی را تبلیغ و ترویج کند، باید مقاله یا کتابی تألیف می‌کرد، اما امروز به دلیل رسانه‌های جمعی جهان نه یک دهکده، بلکه به یک خانه تبدیل شده و افراد به راحتی می‌توانند مبلغ فرهنگ‌های مختلف باشند، برای مثال قضیه فیلمی که یک نماینده بلند پایه علیه اسلام و پیامبران طراحی و تولید کرد، با اینکه پخش آن ممنوع بود، اما به صورت غیرقانونی در عرصه فضای مجازی منتشر شد و ۷ میلیون انسان آن را تماشا کردند؛ بنابراین امروز مباحث دینی نه به صورت منطقه‌ای بلکه باید در گستره جهانی تبلیغ شود.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) با بیان اینکه دشمن از فضای مجازی حداکثر استفاده را علیه مسلمانان می‌برد، عنوان کرد: دانشمندان دانشگاه علم و صنعت مقاله‌ای تهیه کردند مبنی بر اینکه در منطقه خاورمیانه ۳۰۰ شبکه ماهواره‌ای علیه مکتب تشیع برنامه تولید و پخش می‌کنند، اما با وجود این فعالیت گسترده دشمنان، ما مسلمانان رسانه‌هایی که بتوانند پاسخ این شبهات را بدهند، بسیار کم و انگشت‌شمار است.

وی با استناد به کلام رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: رهبری فرمودند نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت، لازم است شورای مدیریت حوزه علمیه تدارک و فرصت این مهم را ایجاد کنند؛ کرسی آزاداندیشی و مناظره بهترین راه نشر فرهنگ اهل بیت(ع) و مکتب تشیع است. کتاب شیعة و الصحیح کتابی علیه مکتب تشیع است که در پایتخت سودان ۸ میلیون نسخه توسط دشمن چاپ و منتشر شده است. یا در ایام حج سال پیش ۱۰ میلیون جلد کتاب به ۲۰ زبان زنده دنیا که غالباً ضد شیعه است توسط دولت سعودی در میان زائران و حاجیان بیت الله الحرام توزیع و پخش شده است. همچنین با توجه به اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان فقط در ظرف یک سال ۶۰ عنوان کتاب با شمارگان میلیونی که قریب به ۳۰ میلیون جلد می‌رسد، برضد مکتب تشیع چاپ و منتشر شده است. دشمن در دشمنی خود فعالانه و دقیق عمل می‌کند و لازم است برای مقابله با این دشمنی آگاهانه و با ابزار روز وارد عمل شویم.
 
جلسه شورای فرهنگی عمومی شمیران با موضوع «وقف و امر به معروف» برگزار شد

آیت الله حسینی قزوینی در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت وقف و بذل مال اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم ۸ مورد جهاد مال و جان آورده شده است و خداوند در این آیات جهاد مال را مقدم بر جهاد نفس بیان می‌کند این تقدم پیامی دارد و آن این است که جهاد با مال بسیار برای انسان دشوارتر از جهاد نفس است. انسان‌های بسیاری هستند که ابایی ندارند در میدان جنگ حاضر شوند، اما برخی از همین افراد ممکن است به سختی بذل و انفاق مال داشته باشند.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) یکی از لوازم انجام فعالیت‌های فرهنگی را وجود زمینه‌های مالی بیان کرد و گفت: انسان هر کاری که می‌خواهد در عرصه فرهنگی انجام دهد باید هزینه و مال نیز داشته باشد. حتی پیروزی پیامبراکرم(ص) نیز علاوه بر شمشیر امام علی(ع) مرهون اموال حضرت خدیجه(س) بود. اگر اموال حضرت خدیجه(س) نبود، معلوم نمی‌شد نتیجه اسلام به کجا می‌رسید. امروز آن عزیزانی که از اموال خود می‌گذرند و اموال خود را در عرصه‌های مختلف از جمله مسائل فرهنگی هزینه می‌کنند، نزد خداوند متعال از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.
 
وی در پایان اظهار کرد: در قرآن کریم ۴۳ آیه برای جهاد وجود دارد و در خصوص انفاق و صدقات بیش از ۱۰۰ آیه نازل شده است و این نشان از جایگاه وقف و اهمیت آن دارد.

به گزارش ایکنا، در پایان این جلسه نیز از یاوران وقف و خادمان بقاع متبرکه در حضور مسئولان استان تهران و شهرستان شمیرانات تقدیر و تشکر شد.
انتهای پیام
captcha