بازتاب جلسه شورای معارف سیما در صفحات معارفی سیما
کد خبر: 4004042
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴

بازتاب جلسه شورای معارف سیما در صفحات معارفی سیما

صفحات معارفی رسانه‌ها امروز به برگزاری جلسه شورای معارف سیما به مناسبت هفته وحدت پرداخته و در کنار آن تأخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعیین تکلیف معاون قرآن و عترت این وزارتخانه را مورد نقد قرار داده‌ است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها امروز نوزدهم مهرماه از برگزاری جلسه شورای معارف سیما به منظور بررسی و تبیین برنامه‌های هفته وحدت جهت پخش در تلویزیونی خبر دادند. این رسانه‌ها همچنین تعلل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در معرفی معاون جدید یا ابقای معاون فعلی قرآن و عترت را مورد نقد قرار داده و آن را دلیلی بر کم رنگ شدن فعالیت‌های قرآنی این معاونت طی هفته‌های اخیر دانسته‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.

فارس

خبرگزاری فارس امروز 19 مهرماه و تا زمان تهیه این گزارش صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی را با انتشار یک مطلب معارفی به‌روزرسانی کرده است. این مطلب به تلاوت ترتیل صفحه ۲۴۰ قرآن کریم شامل آیات ۳۸ تا ۴۳ سوره مبارکه یوسف با صدای «شهریار پرهیزکار» اختصاص دارد.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم در صفحه، دین، قرآن و اندیشه در مطلبی به انعکاس صحبت‌های حجت‌الاسلام قرائتی،‌ مفسر قرآن کریم در برنامه سمت خدا که به موضوع سوءظن اختصاص یافته، پرداخته است. این مفسر قرآن در بخشی از صحبت‌های خود گفته است: «دستورات قرآن برای جلوگیری از سوء ظن است. یکی از این موارد،‌ درباره آیه 282 سوره بقره یعنی بزرگ‌ترین آیه قرآن است. این فراز به آیه دِین شهرت دارد و درباره اقتصاد و اسناد تجاری و داد و ستد و شفافیت مالی است. خداوند در این آیه امر می‌کند هرچه داد و ستد کردید،‌ بنویسید و بابت آن شاهد بگیرید تا دچار سوءظن نشوید. عبارتش این است: «وَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَرْتابُوا» یعنی (این دستورات) براى اینکه دچار شک نشوید [به احتیاط] نزدیک‌تر است‏. نکته جالب اینجاست که این آیه پاسخ به کسانی است که می‌گویند دین از سیاست جداست. باید گفت پس چرا بزرگ‌ترین آیه قرآن درباره اقتصاد، اسناد تجاری و داد و ستد است؟».

«ویروس کرونا لحظه‌ای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مساجد را تعطیل نکرد»،‌ «هیئت میثاق با شهدا برای جانباختگان حادثه تروریستی افغانستان مراسم می‌گیرد» و «آیا جواب سلام در پیامک و فضای مجازی واجب است؟» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در این خبرگزاری در روز 19 مهرماه است.

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران نیز در صفحه دین و اندیشه در خبری از آغاز به کار کردن دوره جدید آموزش قرآن کریم در دارالقرآن الزهرا(س) تایلند خبر داده است. در این خبر آمده است: «آیین افتتاحیه دوره جدید آموزش قرآن کریم با حضور مسئولین و مربیان، علاقه‌مندان و قرآن‌آموزان همراه با ارایه گزارشی از برنامه آموزشی، موضوعات و سطوح کلاس‌های مختلف این دوره در دارالقرآن تازه تأسیس الزهرا(س) در جنوب تایلند برگزار شد. آموزش قرآن کریم در دارالقرآن الزهرا(س) به شکل آنلاین و نیمه حضوری با بهره گیری از روش‌ها و سبک‌های نوین تدریس در سطوح مختلف از ابتدایی تا تربیت مربی در پنج بخش و رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، ترجمه و مفاهیم و تفسیر راه اندازی شد که برای فراگیران موفق در پایان دوره گواهینامه صادر خواهد شد».

«وبینار علمی «ارتباطات اربعین:تجربه زیسته اربعین» برگزار می‌شود»، «مقام معظم رهبری مانع دچار شدن سند به سرنوشت سایر اسناد کلان می‌شوند»، ««مسجد جامعه‌ پرداز» لازمه تحقق جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب است»، «آغاز به کار ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه های علمیه»، «معرفی کتابی از منوچهر آشتیانی در زادروزش»، «کانون‌های مساجد مأمنی برای پرورش مدیران مومن و جوان انقلابی به شمار می‌آیند» و «موسیقی حرام و غیر مجاز، چگونه تعیین می شود؟ از فقه تا رسانه ملی» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است.

مهر

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر امروز 19 مهرماه در گزارشی به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کم‌رنگ شدن فعالیت‌ها در این معاونت پرداخته است و به همین بهانه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته است تا نسبت به معرفی معاون جدید خود در امور قرآنی اقدام کند. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «با وجود اینکه گمانه‌هایی در مورد معرفی معاون جدید قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، اما درنگ به وجود آمده در معرفی رسمی معاون جدید آینده فعالیت‌ها در این حوزه را با تردید مواجه کرده است. سوال این است که اگر برای این معاونت فرد جدیدی انتخاب شده، علت معرفی نشدن او چیست و نکته دیگری که مطرح می‌شود گمان تعطیلی فعالیت‌های قرآنی با توجه به عدم تعیین تکلیف در این حوزه است. مساله اینجاست که تأخیر در معرفی سکان دار جدید این معاونت نباید باعث رکود فعالیت‌ها و بلاتکلیفی امور وابسته به این معاونت شود. از سوی دیگر تأخیر در معرفی مدیران یک مجموعه عاری از آسیب نخواهد بود، از جمله این آسیب‌ها بلاتکلیف شدن بدنه کارشناسی این معاونت است. این بلاتکلیفی در هفته‌های اخیر باعث شده تا شاهد کمترین خروجی‌های خبری از بالاترین نهاد قرآنی کشور در بخش دولتی باشیم و بسیاری از رویدادها فصل اجرا شدنشان را در انتظار تعیین تکلیف معاون جدید سپری کنند».

«سفارش آیت‌الله بهجت در مورد برنامه روزانه حفظ و قرائت قرآن»، «تاکید شورای معارف سیما بر لزوم توجه به قرآن با محوریت وحدت مذاهب» و «دوره سی‌ام درسهایی از قرآن آغاز می‌شود» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر است.

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز همچون خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و معارف و تا زمان تهیه این گزارش اقدام به انتشار یک مطلب کرده و آن را با تیتر «حجت الاسلام قرائتی الگوی مناسبی برای مدیریت زمان است» بر روی خروجی قرار داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده حجت‌الاسلام قرائتی در مراسم افتتاحیه سی امین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن گفته است: «قرآن ما را به کار و تلاش در همه زمینه ها دعوت کرده و نباید فرصت ها را به بهانه های مختلف از جمله شرایط کرونایی از دست بدهیم».

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز تا زمان تهیه این گزارش یک مطلب معارفی را بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت قرار داده است. این مطلب به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره روزی حلال اختصاص دارد.

میزان

خبرگزاری میزان در صفحه ادبیات، دین و اندیشه گفت‌وگویی با «زینب سوادچی» نویسنده کتاب «برایم حافظ بگیر» پرداخته و آن را با تیتر «شهید مدافع حرم شعبان نصیری کیست؟» بر روی خروجی قرار داده است. کتاب «برایم حافظ بگیر» روایتی از زندگی فرمانده مدافع حرم شهید شعبان نصیری است که در ۵ خرداد ۹۶ به شهادت رسید. شهید شعبان نصیری در قرارگاه فوق سری نصرت حضور موثری داشت و فعالیت‌های گوناگونی را در کنار فرماندهان این قرارگاه از جمله سردار محمد باقری و سردار شهید علی هاشمی انجام می‌داد. او از یادگاران ۸ سال دفاع مقدس بود.

«قهرمان» اصغر فرهادی از ۵ آبان در سراسر کشور اکران می‌شود»، «ضرورت تقویت زیرساخت‌های عرضه در حوزه نشر»، «محمد الهیاری مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی شد» و ««یادگار»؛ شناسنامه‌ ایثارگری که می‌تواند الگویی باشد برای یک ملت» بخش دیگری از عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری میزان است.

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و اندیشه از اعلام فراخوان همایش بین‌المللی «طبیعی‌گرایی فلسفی و چالش‌های آن» خبر داده است. بر اساس این فراخوان، همایش مذکور در تاریخ ۱۵ الی ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰ و با همکاری موسسه حکمت و فلسفه و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار می‌شود.

«چه عواملی ماهیت بیمه‌ای صندوق بازنشستگی را به حاشیه بردند؟»، «راهنمای تدوین دوره‌های آموزشی برونداد‌محور»، «زمان در جامعه‌شناسی و تاریخ»، «نظریه‌های غربی، واژگان شرقی/ بازشناسی سنت ترجمه با توجه به شرق آسیا» و ... از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری کتاب ایران در روز نوزدهم مهرماه است.

انتهای پیام
captcha