انتشار کتاب «ایران از آغاز تا آیت‌الله خمینی(ره)» در روسیه
کد خبر: 4005621
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

انتشار کتاب «ایران از آغاز تا آیت‌الله خمینی(ره)» در روسیه

کتاب «ایران از آغاز تا آیت‌الله خمینی(ره)» با حمایت بنیاد ابن سینا از سوی انتشارات صدرای مسکو چاپ و منتشر شد.

به گزارش ایکنا، این اثر به تاریخ ایران از زمان ایجاد نهادهای دولتی و سیستم یکپارچه و بی‌نظیر پستی و بانکی به وسیله هخامنشیان و انتقال دستاوردهای آنها به اوراسیا پرداخته و در ادامه تاریخ پس از اسلام و تاریخ معاصر  را تببین کرده و در نهایت به انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ به رهبری امام خمینی(ره)  و علل و عوامل آن و سال‌های نخستین انقلاب ختم می‌شود.

در این کتاب، فصلی جداگانه به جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس در برابر تجاوزات رژیم بعث اختصاص داده شده است.

این کتاب به قلم «آلکس گروموف»، نویسنده و مورخ روس و با مقدمه کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه تألیف شده و دارای تصاویر بسیار زیادی است که برای نخستین بار در روسیه منتشر می‌شوند.

بنا به اعلام بنیاد مطالعات اسلامی روسیه(ابن سینا)؛ جلد بعدی این اثر با نام «ایران در قرن بیستم» به طور جامع به تاریخ معاصر ایران به ویژه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس تا آغاز دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد.

هدف از انتشار این مجموعه آثار، آشنایی مخاطبان روس با تاریخ و تمدن ایران و جلب توجه آنان به تاریخ پس از اسلام ‌به ویژه  تاریخ معاصر ایران و ‌ وقایع بعد از انقلاب اسلامی است.

بنیاد ابن سینا در روسیه با توجه به کمبود منابع علمی و عمومی در موضوع تاریخ معاصر و پس از انقلاب به زبان روسی،تصمیم گرفته است آثار ی را در این زمینه مورد حمایت قرارداده و همچنین در برنامه تولید قرار دهد تا تببین درستی از تاریخ معاصر به ویژه تاریخ انقلاب اسلامی برای مخاطبان ارائه کند.

این بنیاد با همین هدف تاکنون آثاری نظیر «ایران در شرایط ژئوپلتیک جدید» مجموعه مقالاتی از نویسندگان ایرانی و روس، «بررسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» اثر امیر صادقی نشاط، «مرتضی مطهری و انقلاب اسلامی در ایران» اثر اسماعیل گیبادولین و «ایران ما» نوشته احمد خاتمی را منتشر و کنفرانس‌ها و دوره‌های آموزشی متعددی برگزار کرده است که می‌توان به دوره آموزشی تاریخ معاصر ایران با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و انستیتو شرق‌شناسی مسکو اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha