تنش آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر وضعیت کنسولگری آمریکا در قدس
کد خبر: 4005878
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

تنش آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر وضعیت کنسولگری آمریکا در قدس

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تنش در رابطه بین آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر افتتاح کنسولگری آمریکا در قدس شرقی به منظور ارائه خدمات به شهروندان فلسطینی خبر داده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، روزنامه عبری يسرائيل هيوم که امروز یکشنبه منتشر شد، به نقل از یک منبع سیاسی اسرائیلی نوشت: تنش بین این رژیم و ایالات‌متحده در موضوع کنسولگری آمریکا از عدم هماهنگی بین نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه ناشی می‌شود.

به گفته این منبع، لاپید در اولین تماس تلفنی با بلینکن، بلافاصله پس از تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی، به همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، تعهد اولیه برای اجرای این قول را داد، اما لاپید به بلینکن حساسیت موضوع را خاطرنشان ساخت و خواستار به تعویق انداختن آن تا زمان تصویب بودجه در کنست شد، این اقدام برای اطمینان از ثبات دولت در آن زمان صورت گرفت. با توجه به این رایزنی، بلینکن از افتتاح کنسولگری آمریکا در قدس شرقی خبر داد.

این منبع می‌افزاید که حدود یک ماه پس از آن تماس و تشکیل دولت، تماس‌های مشاوران بنت و دولت آمریکا در این مورد آغاز شد و برای دولت بایدن روشن شد که بنت اصولاً مخالف افتتاح کنسولگری آمریکا در قدس شرقی در هر زمان است.

به گفته همین منبع، دولت آمریکا از مواضع بنت و لاپید شگفت‌زده و از تناقض موجود در موضع اسرائیل ناامید شد.

این منبع گفت یکی از دلایلی که باعث شد بلینکن هفته گذشته تصریح کند که قصد بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شریف را هم‌زمان با سفر لاپید به واشنگتن دارد، آگاهی او از موضع طرف اسرائیلی است که با این اقدام مخالف است. لذا وزیر خارجه آمریکا تصمیم گرفته است تا یک‌جانبه اقدام کند.

به گفته این منبع، لاپید موضع خود را تغییر داده و مدعی شد که همیشه با افتتاح کنسولگری مخالف است و همچنین نمی‌دانست که در صورت عدم توافق با دولت آمریکا، گام جدیدی در بازگشایی کنسولگری به صورت یک‌طرفه برداشته می‌شود.

دفتر بنت تأیید کرد که موضع نخست‌وزیر نفتالی بنت که از ابتدای دوره وی در این باره ثابت بوده و تصریح کرده است که این کنسولگری در قدس جایی ندارد و از این موضوع در سفر بنت به واشنگتن از طریق مشاور سیاسی او اعلام شده است.

این روزنامه چند روز پیش فاش کرده بود که ایالات‌متحده قصد دارد از سرگیری خدمات کنسولی به فلسطینیان را اعلام کند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که مقامات ارشد دولتی در تل‌آویو به شدت با این اقدام مخالف هستند و آن را به عنوان نمادی از تقسیم بیت‌المقدس در آینده و به احتمال زیاد به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت فلسطین می‌دانند.

انتهای پیام
captcha