چهارمین دوره توانمندسازی مسئولان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش آغاز شد
کد خبر: 4006024
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸

چهارمین دوره توانمندسازی مسئولان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش آغاز شد

چهارمین دوره توانمندسازی مسئولان قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به صورت رسمی همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه از امروز، 26 مهرماه آغاز شد.

 چهارمین دوره توانمندسازی مسئولان قرآن و عترت آموزش و پرورش آغاز شد/ برگزاری آیین افتتاحیه +عکسبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه چهارمین دوره آموزشی توانمندسازی کارشناسان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش سراسر کشور، امروز، ۲۶ مهرماه با حضور علیرضا کاظمی، سرپرست آموزش و پرورش و سایر مسئولان این وزارتخانه به صورت حضوری و همزمان با پخش زنده در شبکه شاد ویژه رؤسای ادارات و کارشناسان قرآن، عترت و نماز سراسر کشور برگزار شد. 

این برنامه با تلاوت هادی موحدی‌امین، قاری ممتاز کشور و حائز رتبه نخست مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ و قرائت زیارتنامه امام(ره) آغاز شد. در ادامه این مراسم سیدمجتبی هاشمی، سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران ضمن خیر مقدم به حاضران، گفت: قرآن، کتاب هدایت و راهنمای سعادت انسان‌هاست و عترت الگوی راستینی است برای اینکه انسان را گام به گام به سعادت و عملیاتی کردن آموزه‌های این کتاب آسمانی راهنمایی و هدایت ‌کند.

وی با اشاره به اینکه میزبانی این دوره از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان استان تهران مایه افتخار است، افزود: امام خمینی(ره) احیاگر قرآن در عصر حاضر است. ثمره انقلاب اسلامی در راستای زیست ایشان با قرآن و عمل به آیات قرآن و تمسک به عترت است‌. امیدواریم این دوره برنامه مؤثری برای اعتلای فرهنگ قرآن درسراسر کشور باشد.

پخش کلیپ گلچینی از مجموعه فعالیت‌های قرآنی اداره‌کل قرآن، عترت و نماز معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

سپس محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طی هشت سال گذشته این دو سالانه برگزار شده است، گفت: ارتقای سطح علمی در حوزه قرآن، عترت و نماز، تبیین برنامه‌های حوزه قرآن، عترت و نماز در دو سال آینده، به‌روزرسانی کتاب «ندای رحمت» پس از ۵ سال، تجربه‌گردانی و تبادل تجربیات، توسعه مشارکت با دستگاه‌ها و نهادهای خارج از آموزش و پرورش از جمله اهداف این دوره است.

مسیب‌زاده بیان کرد: از دیگر اهداف می‌توان به تجلیل از قرآنیان و تشکر از زحمات ۱۲۰۰ کارشناس و رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز استان‌ها، اشاره کرد. همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند «تجلیل از قرآنیان، تجلیل از قرآن است» پس وظیفه داریم از عزیزان این عرصه تشکر کنیم همچنین در نظر داریم تا ارزیابی به صورت کیفی و کمی از ادارات قرآن استان‌ها داشته باشیم.  

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش تصریح کرد: کتاب «ندای رحمت» مجموعه‌ای از رهنمودهای عملیاتی و اجرایی و مجموعه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های این عرصه است و کتاب «زلال تربیت» ثمره اجرایی کردن این شیوه‌نامه‌ها توسط شما عزیزان است.

سخنران دیگر این مراسم حسن شربتدار، جانشین معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بود. وی با اشاره به وجود بیش از ۳۶ هزار دانش‌‌آموز شهید و حدود ۵ هزار معلم شهید، گفت: اقدامات ارزشمندی در زمان حضور آقای کاظمی، در معاونت پرورشی بنیان نهاده شده که به برخی از آنها اشاره می‌کنم و امیدوارم در جهت توسعه فعالیت‌ها مؤثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین سیاست‌ها توسعه فرهنگ قرآن، عترت ونماز بود، اظهار کرد: در این راستا اداره‌کل قرآن، عترت و  نماز اقدامات خوبی انجام داده است چنانکه به منظور لبیک گویی به فرمان رهبری در زمینه حفظ جز سی‌ام قرآن ورود پیدا کرد و برگزاری مسابقات قرآن آن هم در شرایط کرونایی و در بستر فضای مجازی و راه‌اندازی قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز و کسب رتبه برتر اقامه نماز در سطح کشور از جمله برنامه‌ها و اقداماتی بوده است که انجام شده است.

شربتدار بیان کرد: توسعه فرهنگ ایثار و شهادت دومین سیاستی بود که دنبال شد، به‌طوری که به عنوان دستگاه برتر در حوزه گسترش این فرهنگ در کل کشور شناخته شدیم و در این زمینه به اردوی راهیان نور به عنوان گنجینه این عرصه، توجه کردیم. تقویت مهارت‌های فردی و گروهی، بازمهندسی برخی از فعالیت‌ها چون سازمان دانش‌آموزی و متناسب‌سازی با سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب، بهره‌مندی از ظرفیت هیئت اندیشه‌ورز، توسعه و تقویت زیرساخت‌ها و افزایش منایع مالی و اعتبارات پرورشی در سال ۱۴۰۰ از دیگر برنامه‌هاست.

جانشین معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به ایجاد دو رشته مستقل برنامه‌ریزی امور تربیتی و مشاوره در دانشگاه فرهنگیان با طراحی سرفصل‌های جدید اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات انجام شده و دستاوردها می‌توان به مدیریت نیروی انسانی(به‌طوری که افراد برای ورود به عرصه معاونت پرورشی اعتبارسنجی شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند)، بازتعریف فعالیت‌های پرورشی در زیست بوم جدید و شبکه شاد، ایجاد مرکز نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) و طراحی و تأسیس آن در استان‌ها به منظور پاسخگویی به سؤالات نوظهور و راه‌اندازی سامانه ۱۵۷۰ برای مشاوره به دانش‌آموزان و اولیا و معلمان و بهره‌گیری حداکثری از تشکل‌های دانش‌آموزی به عنوان بازوان اجرایی و عملیاتی زیر چتر معاونت و توسعه مجلس دانش‌آموزی به منظور ایجاد زمینه مسئولیت پذیری در دانش‌آموزان در هر استان، تقویت رویکرد تربیتی خبرگزاری دانش آموزی پانا(بطوری که هر مدرسه به تربیت یک خبرنگار به منظور انتشار اخبار مدرسه اقدام کند) اشاره کرد.

پایان‌بخش این مراسم سخنرانی علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود. وی با اشاره به سفارش نبی اسلام(ص) در آخرین لحظات حیاتشان بر حدیث ثقلین و اینکه قرآن و عترت منجی سعادت و نجات انسان است، افزود: فلسفه خلقت انسان چیزی جز عبادت نیست. هرگز نباید آموزش و پرورش مأموریت اصلی خود را در پیچ و خم‌های اداری فراموش کند و همواره باید به قرآن، عترت و نماز به عنوان اولویت برنامه‌های خود توجه کند همانطور که در قرآن نیز بر آن تصریح شده است «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ».

وی با تأکید بر اینکه این وظیفه مبنای نظری دارد، تصریح کرد: مهمترین راهبرد قرآن برای نجات جامعه، توسعه و ترویج فرهنگ قرآن و نماز است و اشتباه می‌کنیم اگر به دنبال چیز دیگر برویم «إنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللّٰهِ أَكْبَرُ». خداوند می‌فرماید «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» چنانکه در ادامه می‌فرماید «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ». انس با قرآن آورده‌های مادی و معنوی و اثرات دنیوی و اخروی دارد که با هیچ چیز قابل قیاس نیست.

کاظمی بیان کرد: راهبرد قرآن برای جامعه انس با قرآن است و باید خودمان عامل به قرآن باشیم تا سایرین را به این عرصه بیاوریم. رویکردهای متفاوتی به قرآن همچون نظر کردن، استماع، تلاوت، تدبر و تفسیر و ترجمه وجود دارد اما هدف غایی این فعل و انفعالات تمسک به قرآن است.

وی با تأکید بر اینکه، من به عنوان کارشناس قرآنی و مسئول قرآنی باید رفتارهای قرآنی در رفتارم جلوه‌گر باشد و در کنار توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی باید یادمان باشد که رفتارهای قرآنی را با تلاش در برخوردهای اجتماعی و فرهنگی و فردی و ... نمایان کنیم، ادامه داد: اتفاقات مختلفی در معاونت پرورشی به ویژه در حوزه قرآن، عترت و نماز انجام شده است هرچند به دلیل شرایط کرونا از برخی از این برنامه‌ها چون اقامه نماز جماعت در مدارس جاماندیم اما توسعه دادیم و به مدیران مدارس و کارشناسان قرآن توصیه می‌کنیم که مراقبت کنید تا زنگ نماز در فضای مجازی در برنامه درسی گنجانده شود. کلاستان را با قرآن آغاز کنید و اذان در فضای مجازی پخش شود.

کاظمی با تأکید بر اینکه حفظ قرآن با رویکرد جزء سی‌ام یکی از برنامه‌های راهبردی آموزش و پرورش بود، گفت: به نظرم بهترین گام و دروازه ورود برای انس با قرآن حفظ جزء سی‌ام برای بچه‌های ابتدایی است. این مهم باید به عنوان محوری‌ترین برنامه آموزش و پرورش در نظر گرفته و توسعه و ترویج یابد و آسیب‌شناسی و کیفیت‌بخشی شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha