تقویت فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در مناطق محروم
کد خبر: 4010327
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
باقری تأکید کرد:

تقویت فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در مناطق محروم

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در جلسه مجازی با مسئولان جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر گفت: از آنجا که مراکز دارالقرآن وزارت آموزش و پرورش در دورترین مناطق کشور شعبه و پایگاه دارند و مشغول ارائه فعالیت‌های متنوع هستند باید به امر تقویت فعالیت‌های دارالقرآن‌ها بپردازیم و از ظرفیت‌های مختلف برای تقویت فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز مناطق محروم بهره‌مند شویم.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در جلسه مجازی با مسئولان جامعه فرهنگی قرآنی عصر وابسته به بنیاد خاتم الاوصیاء(عج) گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی مدارس، فعالیت‌های گروهی و جلسات قرآنی خانگی بودیم و همواره یکی از دغدغه‌های ما این بود که دانش‌آموزان بتوانند در درون خانواده و با اعضای خانواده خود حداقل یک جلسه قرآن خانگی راه‌اندازی کنند البته همانطور که می‌دانید از گذشته و قدیم‌الایام، جلسات قرآن خانگی مرسوم بوده و بسیار پررونق و باشکوه برگزار می‌شده است و اساساً به صورت مردمی و چرخشی در منازل اقشار مختلف جامعه بین فامیل، همسایه‌ها، همکاران و غیره برگزار می‌شد.

وی تصریح کرد: اما آنچه امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا مد نظر اداره‌کل قرآن، عترت و نماز هست، اینست که اعضای خانواده، هر کدام به صورت هفتگی یا شبانه دور هم جمع شوند و دقایقی را به تلاوت قرآن اختصاص دهند و با توجه به اینکه این فعالیت، کاری  بدیع و نو است و کمتر در گذشته به آن پرداخته شده و خانواده‌هایی که دانش‌آموز یا فرهنگی در بین خود دارند، نیاز به آموزش در این زمینه دارند، باید بتوانیم آنها را توانمند کنیم و آموزش‌هایی را به آنها دهیم تا نحوه جلسه‌داری بیاموزند و محتوای مناسب برای جلسات خود داشته باشند تا این جلسات صرف یک جلسه تلاوت قرآن نباشد بلکه در این جلسات معارف دینی، احکام و مسائل تربیتی نیز مطرح شود.

تولید محتوا فرهنگی و تربیتی برای جلسات قرآنی خانگی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بنابر این در این زمینه نیاز به تولید محتوا داریم و از آنجایی که ما در آموزش و پرورش قرار نیست، همه کارها را خودمان انجام دهیم و ادعایی هم در این زمینه نداریم که باید همه کارها را خودمان انجام دهیم، نیاز داریم با دستگاه‌های همسو و هم هدف تعامل کنیم و از تولیدات و برنامه‌های آنها استفاده کنیم .

باقری ادامه داد: به همین جهت جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر که سال‌ها است در این زمینه فعالیت می‌کند و جلسات قرآن خانگی را به سبک و سیاق قدیم پیگیری می‌کند و اخیرا و همزمان شیوع ویروس کرونا تولیدات الکترونیکی مفیدی نیز دراین رابطه داشتند، می‌توانند در این زمینه به ما کمک کند، لذا ما در این جلسه راهکارهای تعامل و تفاهم را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم جلسات خانگی قرآنی را با مشارکت فرهنگیان و دانش‌آموزان گسترش دهیم و به یاری خداوند در اکثر خانه‌ها شاهد این جلسات خانگی باشیم و از تولیدات محتوای این عزیزان استفاده کنیم تا بتوانیم این جلسات را تقویت کنیم.

وی یادآور شد: مبحث دیگری که از نظر اداری و اخلاقی باید به آن توجه ویژه داشته باشیم، این است که بتوانیم فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز را در مناطق محروم تقویت کنیم. با توجه به جلساتی که با این افراد در جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر داشتیم، آنها نیز تکالیفی نسبت به این قضیه دارند و از آنجا که مراکز دارالقرآن وزارت آموزش و پرورش در دورترین مناطق کشور شعبه و پایگاه دارند و مشغول ارائه فعالیت‌های متنوع قرآنی هستند باید به امر تقویت فعالیت‌های دارالقرآن‌ها بپردازیم و از ظرفیت‌های مختلف برای تقویت فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز مناطق محروم بهره‌مند شویم.

مشارکت در طرح نخبه‌پروری قرآنی «اسوه»

باقری گفت: بحث دیگر موضوع نخبه‌پروری است. همانطور که می‌دانید طرح «اسوه» سالیان سال در حال  انجام است و  دانش‌آموزان نخبه‌ای  که از فرآیند مسابقات قرآن، عترت و نماز در مراحل مختلف مدرسه، منطقه،  استان و کشور خارج می‌شوند و به عنوان گل‌های سر سبد این فرآیند انتخاب می‌شوند، مورد توجه این طرح قرار می‌گیرند و با کمک جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر و شورای عالی قرآن به منظور  تربیت تمام ساحتی این عزیزان اقداماتی صورت می‌گیرد و توانمندی‌های آنها را ارتقا می‌یابد تا در آینده از توانمندی‌های  آنها در جاهای مختلف استفاده شود.

وی گفت: قطعاً خروجی مسابقات‌ کشوری ما می‌توانند، سبد آنها را پر کند و در انتخاب قاریان و حافظان دستشان پر باشد و بتوانند آنها را انتخاب کنند، بنابراین امیدواریم طی جلسات آینده در این سه مورد به یک جمع‌بندی برسیم و بتوانیم یک تفاهم‌نامه منعقد کنیم و از ظرفیت‌های طرفین در زمینه‌های مختلف استفاده مطلوب کنیم.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، مسئول جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر وابسته به بنیاد خاتم‌الاوصیاء(عج) گفت: جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر به عنوان یکی از مجموعه‌های قرآنی مردم‌نهاد و به عنوان شاخه مردمی جبهه فرهنگی انقلاب مسئولیت تقویت شبکه قرآنی و تحکیم جبهه مردمی انقلاب در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد و بر همین اساس یکی از موضوعاتی که در این مجموعه دنبال می‌شود، موضوع تعامل هم‌افزایی و همکاری با مجموعه‌های قرآنی در کشور است.

وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی و آموزشی کلان و بی‌بدیل در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های بسیار مبارکی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی داشته است و از گذشته همکاری و تفاهم‌نامه‌های متعددی بین آموزش و پرورش و مجموعه‌های مردمی و دیگر نهادهای قرآنی برقرار بوده است. در همین راستا اداره‌کل قرآن،عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر از چندی قبل برای گسترش همکاری‌ها و تعامل‌ها، جلساتی را برگزار کردند و با توجه به تمرکز جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر بر روی برخی کارهای ویژه قرآنی از جمله مشارکت در پویش جلسات خانگی قرآن، مشارکت در طرح نخبه پروری قرآنی «اسوه» و  مشارکت در توسعه فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم، تولیدات محتوایی داشته است، قرار شد در این ارتباط با موضوعات تعامل و تفاهم‌نامه‌ای برقرار شود که پس از رسیدن به یک مفاهمه مشترک به زودی در این زمینه یک تفاهم نامه منعقد خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha