پیشنهاد هند برای برگزاری نشست درباره اوضاع افغانستان
کد خبر: 4006054
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸

پیشنهاد هند برای برگزاری نشست درباره اوضاع افغانستان

هند پیشنهاد کرده است ماه آینده میلادی با حضور مقامات کشورهای منطقه از جمله روسیه، چین و پاکستان نشستی درباره افغانستان برگزار شود.

به گزارش ایکنا به نقل از ایندیاتودی، هند پیشنهاد کرده است مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان ماه آینده میلادی نشستی درباره اوضاع افغانستان در دهلی برگزار کنند.

هند دو تاریخ 10 و 11 نوامبر (19 و 20 آبان) را  برای این نشست پیشنهاد کرده است. کشورهای چین، پاکستان و روسیه به این نشست دعوت شده‌اند.

این دعوتنامه به موید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان هم ارسال شده است. این دعوت در شرایطی است  که تنش‌ها در مرزهای دو کشور هند و پاکستان افزایش یافته است اما منابع تأکید می‌کنند که همه ذینفعان باید برای از بین بردن بحران‌های انسانی و امنیتی قریب الوقوع در افغانستان پس از تصرف این کشور توسط طالبان همکاری کنند.

وزارت امور خارجه هند روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور در نشست مسکو درباره افغانستان در 20 اکتبر (چهارشنبه 28 مهر) شرکت می‌کند.

در حالی که هند اولین تماس رسمی خود را با طالبان در دوحه در 31 اگوست برقرار کرد، نشست مسکو اولین تماس رسمی بین دهلی نو و دولت طالبان پس از اعلام کابینه موقت از سوی آنها خواهد بود.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه این کشور برای مشارکت در نشست موسوم به «فرمول مسکو» در مورد اوضاع افغانستان که قرار است در ۲۰ اکتبر برگزار شود، دعوت شده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو منتظر پاسخ کسانی است که برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در این نشست در مورد ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و همچنین رعایت حقوق بشر در این کشور بحث خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha