فیلم | علامه تسخیری؛ مرد نستوه و طلایه‌‌دار راه وحدت
کد خبر: 4006180
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
پیشگامان عرصه وحدت / 1

فیلم | علامه تسخیری؛ مرد نستوه و طلایه‌‌دار راه وحدت

مرحوم آیت‌الله تسخیری سال‌های زیادی از عمر پربرکت خود را در مسیر پرمشقت وحدت و تقریب بین ادیان و مذاهب سپری کرد و فعالیت‌های ارزشمندی را انجام داد به‌گونه‌ای که به تعبیر مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی) کارنامه‌ این مرد نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانی اسلامی حقاً درخشان است.

فیلم | تسخیری

به گزارش ایکنا، همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت نگاهی داریم به زندگی، آثار و اندیشه‌های بزرگ‌مردانی که در حوزه وحدت بین ادیان و تقریب مذاهب اسلامی نقش برجسته‌ای ایفا کرده‌اند. این گزارش در قالب مجموعه‌ای ویدئویی با عنوان «پیشگامان عرصه وحدت» تقدیم مخاطبان می‌شود.

آیت‌الله شیخ محمدعلی تسخیری 27 مهر 1323 در نجف اشرف در خانواده‌ای ایرانی دیده به جهان گشود. پس از اتمام دبیرستان وارد دانشکده فقه شد و همزمان فراگیری دروس حوزوی را نیز آغاز کرد و از محضر مراجع برجسته‌ای همچون آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی و آیت‌الله محمدباقر صدر بهره‌مند شد.

در سال ۱۳۴۹ به دلیل فعالیت‌های سیاسی بر ضد رژیم عراق، از این کشور اخراج شد و به ایران آمد. در آغازین روزهای انقلاب اسلامی آیت‌الله تسخیری به صف مدرسین استان اصفهان پیوست و در شهرهای مختلف به تدریس پرداخت و در سال 1360 معاون بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی شد.

مرحوم تسخیری در سال 1380 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب شد و در تاریخ 24 تیر 1391 از دبیری مجمع تقریب مذاهب کنار رفت و مشاور عالی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در امور جهان اسلام شد.

تسخیری از روزگار جوانی همواره دغدغه ایجاد وحدت در صفوف مؤمنان و مبارزان را در خاطر داشت؛ از زمانی که در بصره، کویت و لبنان با افراد و مؤسسات و مراکز مختلف دینی سروکار داشت تا روزهایی که برای شرکت در سمینارها به مراکش، لیبی و شمال آفریقا عزیمت می‌کرد و با علمای بلاد مختلف همنشین می‌شد.

آیت‌الله تسخیری مظلومانه سال‌های زیادی از عمر خود را در این راه پرمشقت سپری کرد و فعالیت‌های ارزشمندی را انجام داد. او که 24 مرداد 1399 به علت عارضه قلبی در بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران بستری شده بود، صبح روز 28 مرداد 1399 در 76 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای،‌ رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در پیامی به مناسبت درگذشت این عالم مجاهد و زبان گویای اسلام و تشیع تصریح کردند: کارنامه‌ این مرد نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است.

انتهای پیام
captcha