وحدت و برادری موتور محرک اسلام است
کد خبر: 4006485
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
رئیس موسسه اهل‌بیت‌(ع) در پاریس:

وحدت و برادری موتور محرک اسلام است

عمادالدین حمرونی، استاد تونسی و رئیس موسسه اهل‌بیت(ع) در پاریس، برادری اسلامی را پایه وحدت اسلامی خواند و هرگونه تخریب آن را زمینه‌ساز تخریب وحدت جهان اسلام توصیف کرد.

به گزارش ایکنا وی که در نشست افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی سخنرانی می‌کرد، این سخنان را به موضوع «برادری اسلامی و تکفیری‌ها و خط‌مشی تروریسم» اختصاص داد.

حمرونی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام در ابتدا جنبش خویش را با امام علی و حضرت خدیجه آغاز کرد و پس از بزرگ شدن گروه پیروان پیامبر گرامی برای ۱۳ سال متوالی تلاش کرد تا اصل مهمی را نهادینه کند، تصریح کرد که اصل یاد شده اصل برادری بود. پیامبر طی ۱۳ سال، مسلمانان را به برادری فراخواند و آن‌ها را با هم برادر ساخت. پس از آن پیامبر به مدینه مهاجرت کرد و در آنجا نیز اصل اساسی برادری را پیاده کرد. در مرحله تأسیس حکومت اسلامی نیز پیامبر گرامی اسلام با تکیه بر اصل برادری، مهاجرین و انصار را به هم نزدیک کرد و آن‌ها را زیر چتر اصل برادری جمع کرد.

وی سپس با مطرح کردن این سؤال که پیامبر از تأکید بر اصل برادری به دنبال انتقال چه پیامی برای مسلمانان بود؟ این نظر را مطرح کرد که پیامبر از تأکید بر این اصل به دنبال انتقال این پیام بود که اصل برادری اصلی اساسی برای تثبیت دین اسلام است و بدون برادری، ایمان و اسلام محقق نمی‌شود و اسلام رواج نمی‌یابد.

رئیس موسسه اهل‌بیت‌(ع) در پاریس در ادامه تصریح کرد که متأسفانه ما امروزه از این اصل دور شده‌ایم؛ و افزود مؤمن وظایف ایمانی دارد که از جمله این وظایف برادری و تقویت آن است، زیرا که برادری جزئی از ایمان بلکه اصل و اساس آن است. وی تأکید کرد که برادری موتور محرک اسلام است و بدون وجود این اصل، اسلام انتشار پیدا نمی‌کند.

حمرونی در ادامه با اشاره به اینکه از بدو تاریخ اسلام، هدف قرار دادن اسلام نیز از طریق هدف قرار دادن اصل برادری بوده است، قتل خلیفه دوم و سوم و جنگ‌های امام علی نیز در راستای تلاش برای از بین بردن برادری دانست. از نظر وی در نتیجه این تلاش‌ها از همان دوره، جریان تفرقه شکل گرفت و مسلمانان متفرق شدند؛ زمانی که برادری از بین رفت، شاهد ظهور سلطان و حاکم جور حول محور مذهب و عرف و قبیله و نژاد شکل گرفت؛ امری که با اسلام مخالف است.

حمرونی در ادامه تصریح کرد که قرن هجدهم شاهد شکست و تفرقه در جهان اسلام بودیم و در این دوره شکست به اوج خود رسید و انسجام جهان اسلام از بین رفت، اما پس از آن دوره، علمایی در ایران و پاکستان و الجزایر ظهور یافتند تا اصل برادری را دوباره حاکم کنند. علمایی همچون مودودی و امام خمینی به دنبال اعاده چنین اصلی بودند.

انتهای پیام
captcha