دستاوردهای موفق عراق در مقوله وحدت اسلامی
کد خبر: 4006473
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
امام‌جمعه نجف اشرف تشریح کرد:

دستاوردهای موفق عراق در مقوله وحدت اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌صدرالدین قبانچی به تجربه عراق در زمینه وحدت اسلامی پرداخت و گفت: علی رغم چالش‌هایی که جامعه امروز عراق با آن مواجه است، آزادی سیاسی، دینی و مذهبی از تجربه‌ها و دستاوردهای موفق عراق در حوزه وحدت است.

وحدت اسلامی ملت‌ها، قومیت‌ها و مذاهب مختلف اسلامی را متحد می‌کندبه گزارش ایکنا  از سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، وی در ادامه، وحدت اسلامی را زمینه‌ساز دو مقوله مهم وحدت مذهبی و وحدت میان ملت‌ها و قومیت‌ها توصیف کرد.

وی افزود: در عراق توافق غیرمکتوبی بر تقسیم قدرت میان شیعیان، اهل سنت، کردها و عرب‌ها و سایر اقلیت‌ها و قومیت‌ها وجود دارد.

وی به تلاش آمریکا برای به شکست کشاندن تجربه موفق عراق در حوزه تقریب اشاره کرد و گفت: عراق در ۱۸ سال اخیر ۵ انتخابات پارلمانی برگزار کرده است که این انتخابات با حضور گروهای مختلف شیعی و سنی و ترکمان و سایر گروه‌ها برگزار شده است.

سیدصدرالدین قبانچی گفت: امروز در نجف اشرف به عنوان مرکزیت تشیع، دبیرستان وابسته به الازهر و مدرسه الصحابه وجود دارد که جلوه دیگری از وحدت در عراق است.

قبانچی سفر ماه آینده شیخ الازهر به عراق را ثمره پروژه وحدت میان مذاهب و قومیت‌ها در عراق دانست و گفت: عراق تا قبل از شیوع کرونا در اربعین حسینی میزبان ۳ و نیم میلیون زائر ایرانی و ۵۰۰ هزار زائر غیر ایرانی بود.

وی گفت: مردم عراق به خاطر عدم حضور زائران ایرانی بسیار اندوهگین هستند و ما از مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که مرزهای زمینی را باز و اجازه ورود زائران ایرانی را باز کنند.

وی در ادامه برداشتن ویزا میان زائران ایرانی و عراقی را از اقدامات وحدت‌آمیز دانست و گفت: قلب عراقی‌ها برای زیارت امام رضا در مشهد مقدس می‌تپد.

وی در پایان همبستگی ملت و علمای عراق با مردم لبنان و یمن در مقابله با محاصره تأکید کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha