تفرقه بین مسلمانان ریشه سیاسی دارد نه دینی
کد خبر: 4006651
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
استاد دانشگاه لس‌آنجلس در گفت‌وگو با ایکنا:

تفرقه بین مسلمانان ریشه سیاسی دارد نه دینی

پروفسور امیر حسین با بیان اینکه تفرقه و جدایی بین مسلمانان در سیاست و قدرت ریشه دارد، نه در دین، تأکید کرد: هیچ چیز نباید مردم را در موضوع پرستش خدای یکتا از هم جدا کند اما اغلب برای ستم به یک گروه یا تبعیض علیه گروه دیگر دلایل سیاسی وجود دارد.

پروفسور امیر حسین، استاد دانشگاه لس‌آنجس

به گزارش ایکنا، وحدت امت اسلامی یکی از مسائلی است که در روزگار کنونی و به خصوص با توجه به رشد اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در جهان ارزش و اهمیت آن روز به روز بیشتر مشخص می‌شود.
وحدت اسلامی و اتحاد بین مسلمانان به این معنا است که مسلمانان بدون توجه به اختلافات تاریخی و کلامی خود بر موارد مشترک که موجب اتحاد بیشتر بین مسلمانان می‌شود، تمرکز کنند.

با این همه رسیدن به این هدف به دلیل مسائلی مانند سیاست و اقتصاد همچنان دور از دسترس به نظر می‌رسد و از طرف دیگر افراط‌گرایی در بین فرقه‌ها و مذاهب مختلف اسلامی باعث شده که تفرقه بیش از اتحاد در بین مسلمانان گسترش پیدا کند.

متأسفانه این تفرقه‌افکنی‌ها و اختلافات در بیشتر کشورهای اسلامی وجود دارد و به نظر می‌رسد که یکی از دلایل عدم پیشرفت فرهنگی جوامع این اختلافات است که گاهی به مدد فضاسازی رسانه‌ها به درگیری‌های شدید بین مردم و جوامع منجر می‌شود.

پروفسور امیر حسین(Amir Hussain)، دین‌‌پژوه و متخصص مطالعات اسلامی و از جمله افرادی است که اعتقاد دارد اختلافاتی که باعث جدایی امت اسلامی می‌شود، در مسائل سیاسی ریشه دارد.

حسین در 2020 به عنوان نایب‌رئیس آکادمی دین آمریکا انتخاب شده و آثار قابل توجهی را با همکاری انتشارات دانشگاه آکسفورد انجام داده است. وی در حال حاضر رئیس گروه مطالعات الهیات در دانشگاه لویولا مری مونت در لس‌آنجلس است.

پروفسور حسین در پاسخ به سؤالی در مورد ریشه‌های تفرقه‌افکنی و اختلاف بین شیعه و سنی در کشورهای اسلامی با اشاره به مسائل سیاسی در این اقدامات گفت: معتقدم تفرقه و جدایی بین مسلمانان در سیاست و قدرت ریشه دارد، نه در دین. هیچ چیز نباید مردم را در موضوع پرستش خدای یکتا جدا کند اما اغلب برای ستم به یک گروه یا تبعیض علیه گروه دیگر دلایل سیاسی وجود دارد.

حسین ادامه داد: همه ما اطاعت خدا و محبت حضرت محمد(ص) را داریم. ما همچنین خاندان پیامبر(ص) را بسیار مورد توجه قرار می‌دهیم.

استاد دانشگاه لویولا مری مونت در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند گروه‌های سیاسی در کشورهای اسلامی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود از اختلافات بین شیعه و سنی استفاده می‌کنند، با تأیید این مطلب گفت: فکر می‌کنم این نظر درستی است. این اهداف (تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی) سیاسی و در حال گسترش است.

این کارشناس مسائل اسلامی تأکید کرد: ما مسلمانان اختلاف نظرهای کلامی داریم.

وی در مورد رابطه شیعه و سنی در کشور خود گفت: من در ایالات متحده زندگی می‌کنم، جایی که رابطه خوبی بین سنی‌ها و شیعیان وجود دارد. بخشی از این امر ناشی از در اقلیت بودن است.

این کارشناس مسائل اسلامی ادامه داد: بخشی از آن ناشی از درک این است که خشونت‌هایی که در کشورهای دیگر مشاهده می‌کنیم نشان داده که این کار راه درستی نیست. رهبران شیعه و سنی در اینجا در ایالات متحده با هم همکاری نزدیک داشته‌اند. فکر می‌کنم کلید اولین سؤال در این مورد باشد یعنی شناخت یکدیگر، احترام گذاشتن به هم و همکاری با یکدیگر. همه ما تسلیم خدا هستیم نه هیچ ایدئولوژی سیاسی.

حسین در پایان با تمجید از برگزاری سیم و پنجمین دوره کنفرانس وحدت اسلامی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری این اجلاس را کاری ارزشمند دانست و گفت: ما بیش از پیش به وحدت اسلامی نیاز داریم، بنابراین از زحمات شما سپاسگزاریم. باید به خاطر داشته باشیم که به عنوان مسلمان، به عبادت خدا دعوت شده‌ایم، نه دین پس به عنوان برادران مسلمان و افراد با ایمان، باید عدالت خدا را برقرار کنیم.

گفت‌وگو: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha