تأکید بر تمرکز روی اشتراکات و دعوت به صلح
کد خبر: 4006915
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
گزارش ایکنا از هشتمین وبینار کنفرانس وحدت؛

تأکید بر تمرکز روی اشتراکات و دعوت به صلح

همزمان با هفته وحدت، هشتمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح امروز، پنجشنبه 29 مهرماه در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین در این وبینار اظهار کرد: خداوند متعال قبل از دعوت به وحدت توحیدی ما را به ارتباط با خود و اعتقاد نسبت به ذات مقدس پروردگار و اعتصام الهی دعوت می‌کند و می‌فرماید «وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» یعنی هر فردی باید در نخستین گام رابطه‌ی خودش را با خدا مشخص کند و معلوم باشد که [آیا] خداگونه می‌خواهد زندگی کند، [آیا] با خدا ارتباط دارد، آیا اعتصام به خداوند متعال دارد؟ بعد از اینکه دعوت به ارتباط، اعتقاد و اعتصام به خدا را پذیرفت آنگاه سه عنصر اساسی را آموزش می‌دهد و در این سه عنصر آحاد مؤمنین را می‌پروراند.

وی افزود: خداوند متعال براساس تقوا برای مسلمانان برنامه‌ریزی می‌کند و در آیه «وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ‌» آمده که شما باید در پیشگاه خدای متعال تسلیم باشید؛ بنابراین سه عنصری که برای آحاد مومنین در قرآن کریم آورده شده عبارت است از: ایمان، تقوا. ما امروز نیازمند عقل دانا و اراده‌ توانا هستیم و اصولاً بر اساس آیات قرآن کریم و روایات، انسان متقی یعنی انسان دانای عاقل و توانای ارادی؛ عنصر سوم عنصر تسلیم است؛ خداوند متعال درباره‌ حضرت ابراهیم(ع)، پدر کتاب‌های توحیدی فرمود: «إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ‌». خدا مومنِ تسلیم در پیشگاه خودش را می‌خواهد، آنگونه تسلیمی که در ابراهیم(ع) دید که حتی برای قربانی کردن تنها فرزندش هیچگونه درنگی نکرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: این سه عنصر ایمان، تقوا و تسلیم زمانی که در انسانها نهادینه شد حال می‌توانند در حرکت جمعی حضور پیدا کنند و خداوند متعال خطاب به چنین انسان‌هایی می‌فرماید که «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» در واقع خداوند متعال ما را به توحید دعوت کرده است و زمانی که ما همه اهل توحید شدیم یعنی دعوت به وحدانیت خدا و هماهنگ شدن با یگانگی خدای متعال را پذیرفتیم، اینجاست که وحدت مستحکم توحیدی شکل می‌گیرد.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: اگر مسلمانان به هر بهانه‌ای، بهانه‌ جغرافیایی، بهانه‌ قومی، بهانه‌ لسانی یا هر بهانه‌ دیگری دور هم جمع شوند، هیچ‌گاه این وحدت از هم گسسته نمی‌شود.

وی ادامه داد: خداوند متعال بازهم در قرآن کریم به ما نشان داده است که بهترین خیر «صلح» است، پس جامعه‌ اسلامی مبنایش براساس صلح است؛ امام زمان (عج) که ما انتظارشان را می‌کشیم مصلح کل جهان و عبد صالح خدا هستند که بندگان خدا را به شایستگی و صلاحیت رهبری می‌کند.

آیت‌الله عابدینی در همین خصوص ادامه داد: خداوند متعال می‌خواهد که ما دعوت‎کننده به خیر باشیم و صلح را خیر معرفی می‌کند؛ باید گفت ما همواره در مجموعه آیات قرآن کریم وحدت و انسجام ایمانی را می‌بینیم، خدای متعال وقتی که مؤمنین را منسجم نشان داد و انسجام دینی را مطرح فرمود، شرایط مقابل مؤمنین را هم مطرح می‌کند؛ ما در مقابل مؤمنین مذاهب را نمی‌بینیم، ما در مقابل مؤمنین پیروان راستین کتاب‌های آسمانی را نمی‌بینیم، ما در مقابل مؤمنین کسانی را می‌بینیم که در مقابل خدا و دین خدا دشمنی خودشان را آشکار اعلام می‌کنند؛ بنابراین این تقابل، تقابلِ بین مستضعفین و مستکبرین است، آنقدر این تقابل جدی است که حتی در قیامت مناظره‌ بین مستضعفان و مستکبرین مطرح است.

آیت الله عابدینی


نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: پس دو قطبی بودنی که خدای متعال از جامعه‌ ایمانی و انسانی انتظار دارد در این آیه آورده شده است که « إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ» فرعون خود از مستکبرین بود و برای ظلم ،استثمار و تحقیر مستضعفان می‌کوشید، در واقع همه‌ی مستکبران عالمان این شیوه و رویه را داشتند.

وی گفت: خداوند متعال بندگانش را در معرض آزمایش‌های سخت قرار داده و حضور بندگانش را با پرچم‌داری علما با پرچم‌داری نخبگان عالم انسانیت و اسلامیت در مقابل مستضعفان در جنگی خستگی‌ناپذیر صف‌آرایی فرموده است.

مولوی اسماعیل زهی: عزت مسلمانان و جوامع اسلامی در اتحاد است

بنابر این گزارش، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در هشتمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: امروز مسلمانان دومین گروه جمعیتی بزرگ در دنیا هستند و جهان اسلام، جهان بسیار گسترده‌ای است، در همه دنیا مسلمانانی زندگی می کنند که آخرین کتاب آسمانی، آخرین پیامبر(ص) و دین اسلام را پذیرفته اند؛ بنابراین وظیفه مسلمانان است تا حول محور دین اسلام متحد شوند.

وی افزود: متاسفانه امروز مسلمانان دچار تفرقه و اختلاف هستند، در حالیکه اگر مسلمانان به منافع خود، منافع اسلام و منافع جهان اسلام فکر کنند، بهترین راه اتحاد است و تا مسلمانان متحد نشوند منافع اسلام، دین تامین نمی‌شود.

مولوی اسماعیل زهی اضافه کرد: باید بدانیم که عزت مسلمانان و جوامع اسلامی در اتحاد است ما می‌بینیم که در دنیا اتحادیه اروپا تشکیل شده و اروپاییان بر اساس اشتراکات خود متحد می‌شوند، باید گفت قدرت‌های جهانی اتحادیه تشکیل می‌دهند تا منافعشان تامین شود، بنابراین اگر مسلمانان با یکدیگر متحد شوند، منافع مسلمانان تامین می‌شود و به همین علت است که دشمنان، اتحاد مسلمانان را هدف قرار داده‌اند و می‌خواهند مسلمانان متفرق باشند و با یکدیگراختلاف داشته باشند تا آنها بتوانند به منافع خود برسند.

وی ادامه داد: باید بدانیم که اختلاف سلیقه همواره در میان مسلمانان وجود دارد اما ما باید اشتراکات را در نظر بگیریم و بر آن‌ها تکیه کنیم، بنابراین باید با هم متحد شویم و برای دین حرمت قائل شویم؛ احترام متقابل بسیار مهم است و نباید به بدی از یکدیگر یاد کنیم چراکه بر خلاف فرهنگ اسلامی است.

مولوی اسماعیل زهی اضافه کرد: اگر با کسی اختلاف داریم، می توانیم با استدلال و منطق آن را بیان کنیم و باهم به گفت‌وگو بپردازیم در واقع این نشست ها و این گفتمان ها ما را به یکدیگر نزدیک می‌کند، سوءتفاهم‌ها کمتر می‌شود و می توانیم به یکدیگر نزدیکتر شویم.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه امروزه در جهان اسلام به حرکتی احتیاج داریم که مسلمانان را به یکدیگر نزدیکتر کند، اظهار کرد: علمای مذاهب مختلف، دانشگاهیان و صاحبان اندیشه باید این کار را انجام بدهند و بزرگان هر ملت و قوم باید در راه وحدت پیش‌قدم باشند.

وی ادامه داد: مجمع تقریب مذاهب اسلامی امروز رسالت بسیار سنگینی را برعهده دارد، اختلافاتی که امروز در جامعه اسلامی به وقوع پیوسته است وظیفه سنگینی را بر دوش علما و اندیشمندان و دلسوزان جوامع اسلامی گذاشته است، ما باید به فکر وحدت باشیم و مسیر اعتدال بسیار مهم است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی

مولوی اسماعیل زهی در پایان گفت: ایجاد عدالت بین مسلمانان با گرایش‌های مختلف موضوع بسیار مهم و حیاتی است، همه باید به اجرای عدالت فکر کنیم و از تندروی ها دوری کنیم، در واقع مدتی است که این موضوع در قلب اسلام رشد کرده و برای امت اسلامی خطرناک است، همه ما می‌دانیم که مسیر اسلام و سیره پیامبر(ص) اعتدال است بنابراین وظیفه همه مسلمانان است تا این مسائل را رعایت کنند.

حجت‌الاسلام حسینی: ترویج روحیه وحدتگرا در جامعه اسلامی از جمله وظایف مسلمانان است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهکیلویه و بویر احمد در هشتمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار کرد: یکی از ضرورت های امروز جامعه اسلامی وحدت بین مذاهب جهان اسلام است؛ کشورهای اسلامی سرمایه های مادی و معنوی فراوانی دارند همچنین در بعد سرمایه های فرهنگی در نهایت غنا هستند که از جمله آن وحی خداوند، کلمات پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) به حساب می‌آید.

وی افزود: در بعد سرمایه‌های انسانی هم باید گفت که انسان‌های دانشمند، خردمند، عالم و فرهیخته فراوانی در جهان اسلام وجود دارد، اما با وجود همه این سرمایه ها، ما می بینیم که در وضعیت موجود، فقر، درگیری، تنش و اختلاف در میان کشورهای اسلامی به وجود آمده است و شاهد هستیم که به برخی از این کشورها ظلم فراوانی‌ می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: سالیان متمادی است که ثروت کشورهای اسلامی به وسیله استعمار استعمارگران و استکبار جهانی به یغما برده می شود، وظیفه ما مسلمانان این است که بدانیم ما همه یک امت هستیم و باید وحدت و همفکری داشته باشیم و در سایه این تفکر که نمی‌توان هیچگاه به وحدت رسید باید بدانیم که دشمنان سوء استفاده می‌کنند تاریخ نشان داده است که استعمارگران به طور عمد بین جامعه اسلامی و فرقه های اسلامی اختلاف می‌اندازند تا قدرت آنها از بین برود تا بتوانند به آنها حکومت کنند و سرمایه‌های آن ها را غارت کنند.

وی با بیان اینکه مضامین قرآن و روایات نبوی حاوی منطق هستند و هیچ گاه ما را دعوت به خشونت، برخورد و اختلاف نکرده اند، اظهار کرد: در عین حال که در بسیاری از مباحث فقهی، اختلاف نظر وجود دارد دین اسلام همواره مسلمانان را به وحدت دعوت می‌کند؛ بنابراین امروز که جامعه اسلامی در یک موقعیت خاص قرار دارد شرایط اقتضا می‌کند که اندیشمندان، خردمندان و علمای کشورهای اسلامی با استفاده از سرمایه‌های موجود، وحدت و همگرایی را در جامعه اسلامی به وجود بیاورند، فقر، اختلاف و درگیری در این منطقه از بین ببرند تا مسلمانان بتوانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان کهکیلویه و بویر احمد اظهار کرد: در سایه تکفیر، اختلافات، خشونت‌ها و درگیری‌ها میان مسلمانان منجر به ضعف جامعه اسلامی می‌شود و تسلط بیگانگان را بر جامعه اسلامی در پی دارد؛ زمانی که اختلاف به وجود می‌آید، قدرت و امنیت کشورها از بین می‌رود و زمینه‌ها برای استعمار و استکبار فراهم می‌شود مثال این اتفاق هم اوضاع سوریه، افغانستان و عراق است.

سید نصیر حسینی

وی در همین خصوص ادامه داد: امروز مسلمانان نباید اجازه دهند که این ذلت و خواری بر ما تحمیل شود؛ باید تلاش کنیم روحیه وحدتگرا را در جامعه اسلامی ترویج دهیم و جوان هایمان را نسبت به این مسئله روشن کنیم و به این باور برسیم که ما می توانیم جهان اسلام را مدیریت کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: مهمترین و اولین گام حل اختلاف این است که باور کنیم اختلاف نظر داریم؛ در هر جایی که انسان حضور دارد، اختلاف سلیقه هم وجود دارد بنابراین در نهایت میتوانیم در بستر وحدت حرکت کنیم و در سایه آن به شکوه، عظمت و مجدی که شایسته جهان اسلام، مسلمانان و کشورهای اسلامی است، برسیم.

نماینده ولی فقیه در استان کهکیلویه و بویر احمد تصریح کرد: با وجود سرمایه‌های فرهنگی، انسانی و مادی، مسلمانان می توانند فقر و مشکلات را برطرف کنند و حتی کشورهای فقیر را نیز اداره کنند اما اگر اختلافات ادامه‌دار باشد در سایه آن همه سرمایه‌های فرهنگی و انسانی مسلمانان نابود می‌شود.

امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران: یکی از بارزترین مظاهر افراطی گری سقوط و سراشیبی تکفیر است

ماموستا شیخ عزیز بابایی، امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران روز پنجشنبه 29 مهر در هشتمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در سخنانی با موضوع «یاد آوری اصول 10 گانه وحدت آفرین» اظهار کرد: اصول 10 گانه ای که التزام عملی به آنها زمینه تفاهم را بصورت عملی فراهم می کند عبارتند از: اصل یکم؛ شناخت و درک درست مذاهب از طریق منابع مورد وثوق و درجه یک هر مذهب. یعنی شناخت حقیقت دیدگاهها و مواضع یک مذهب تنها باید از طریق مراجعه به منابع مطمئن و علمای معروف و مورد اعتماد آن مذهب صورت بگیرد. نه اینکه حقیقت دیدگاه‎‌های یک مذهب را از هر مدعی که چه بسا الفبای آن مذهب را هم بخوبی نمی داند و چه بسا از دشمنان اسلام می گیرد بخواهیم بدست آوریم.

وی افزود: اصل دوم، تشخیص درست اولویتها و تفاوت‌گذاری میان اصول و فروع، واجبات و فرایض و مستحبات، موارد مورد اتفاق و مسائل محل اختلاف، است. اصل سوم نیز تقویت حسن ظن متقابل مذاهب اسلامی نسبت به همدیگر است. اسلام برای ایجاد روابط حسنه میان پیروان خود اصل مهم حسن ظن را قرار داده است. از هریک از مذاهب اسلامی نیز انتظار میرود که بهترین و مناسب ترین حالت را برای سایر مذاهب اسلامی قائل گردد.

ماموستا بابایی درباره اصل چهارم گفت: اصل چهارم همکاری در مسائل مورد اتفاق است. یعنی باید مشترکات را محور قرار بدهیم، و امور اختلافی را در حاشیه. خوشبختانه امور اتفاقی میان مذاهب اسلامی اولا بسیار زیاد هستند و ثانیا از جمله امور و مسائل فرعی و حاشیه ای بشمار نمی روند. بلکه اموری کاملا اساسی قلمداد می شوند. و همه این امور کافی است که امتی را با همه مذاهب، آراء و معتقداتش یکپارچه سازد و متحد نماید.

وی به اصل پنجم اشاره کرد و گفت: اصل پنجم قبول عذر یکدیگر و گفت‌وگوی برادرانه در مورد مسائل اختلافی است. که برخی از علما از آن بعنوان اصل طلایی نام می‌برند. در زمینه امور مورد توافق با یکدیگر همکاری کنیم و در ارتباط با امور مورد اختلاف با یکدیگر از در گفت‌وگو و تبادل نظر وارد شویم. البته بدور از تعصب و تحجر بشرطی که از میزان فاصله هایی که در مدت ده ها سال اتفاق افتاده است بکاهد نه اینکه فاصله ها را زیاد تر کند.

وی درباره اصل ششم گفت: اصل ششم پرهیز از طرح مسائل تحریک کننده است. یکی دیگر از محورهای اتحاد بین مذاهب اسلامی خودداری هر یک از مذاهب از تحریک احساسات پیروان مذاهب دیگر است. پس باید از بکار بردن عبارات تحریک آمیز، سخنان تشنج آفرین و نگران کننده دوری جست و از کلمات و عباراتی استفاده کرد که به جای ایجاد فاصله، فاصله ها را کم کنند، به جای عداوت، محبت و الفت بیافرینند و بجای تفرقه افکنی، وحدت و همدلی بهمراه بیاورند.

وی با اشاره به اصل هفتم اظهار کرد: اصل هفتم صراحت‌گویی حکیمانه است که می‌تواند گبعنوان یکی از محورها از جمله مبانی گفت‌‌وگوی مذاهب قرار گیرد. مسائل پیچیده را می‌شود حکیمانه طرح کرد. چون پوشاندن و مسکوت گذاشتن مسائل پیچیده و مهم همیشه نمی‌تواند خردمندانه محسوب شود. و عدم جرئت طرح حکیمانه و دلسوزانه آنها و موکول کردن آنها به آینده‌ای مجهول و هراس از بیان آنها مشکلی را حل نمی کند.

بابایی اصل هشتم را پرهیز از پراکنده گویی افراطیون دانست که در عرصه اتحاد و تقارب مذاهب اسلامی یکی از محورها محسوب می شود. پرهیز از پراکنده گویی افراطی ها و افرادی که در گفته و و نوشته‌های خود به دنبال فتنه‌گری هستند و بدنبال شعله‌ور ساختن فتنه و افروختن آتش زیر خاکستر و بیدارکردن خشم‌های خفته هستند.

وی افزود: پایین ترین درجه حفظ اتحاد دوری از دشمنی و ستمگری است. فرزندان امت اسلامی نباید به یکدیگر ستم روا بدارند و توطئه گری و دست به اسلحه بردن علیه یکدیگر که جای خود دارد. یکی از بارزترین مظاهر افراطی گری و تند روی که از آن باید دوری جست سقوط و سراشیبی تکفیر است. کافر شمردن دیگران مسئله ای بسیار حساس بشمار می رود و پیامدهای گسترده ای را بدنبال دارد.

ماموستا بابایی گفت: اصل نهم، هوشیاری درباره توطئه های دشمنان است که یکی دیگر از محورها و مبانی محسوب شده و بدین معنی است که در مورد توطئه های دشمنان از جمله تلاش برای ایجاد تفرقه و پراکندگی و در هم شکستن صف واحد مسلمانان همگی هوشیار باشیم.

وی تاکید کرد: همه آگاهیم که وحدت عزت آفرین است و تفرقه تضعیف کننده است. دشمنان امت اسلامی تنها در شرایط پراکندگی و خصومت میان مسلمانان می توانند ضربه خود را بر پیکر آنان وارد کنند. زمانی که با یکدیگر از در نزاع وارد شوند در چنین شرایطی است که زمینه و فرصت اجرای توطئه ها و پاشیدن سمهای مهلک در میان آنها برای دشمن فراهم می شود. بدنبال آن فرزندان امت اسلامی علیه یکدیگر وارد عمل می‌شوند و بدست خویش اسباب زحمت و گرفتاری را فراهم می کنند.

ماموستا بابایی

وی در ادامه تصریح کرد: اینک زمان آن فرا رسیده است که مسلمانان با مذاهب مختلف و احزاب گوناگون علیه طغیانگری و تمامیت خواهی طغیانگران متحد شوند. اکنون زمان آن است که در راستای رویارویی با تفرعن و جبروت سردمداران دولت آمریکا دست بدست یکدیگر دهیم.

وی به اصل دهم اشاره کرد و گفت: آخرین اصل ضرورت هم آوایی در شرایط سخت است. به فرض اینکه در شرایط عادی و عافیت و پیروزی برای بعضی ها چند دستگی روا باشد چنین چیزی در شرایط سخت و محنت و مظلومیت به هیچ وجه مشروع و روا نیست. در حالی که دنیای کفر و دشمنان کینه توز اسلام اصل اسلام را نشانه گرفته اند، لازمه این امر آن است که عالمان و عامه مردم و گرایشها و گروههای اسلامی اختلافات حاشیه ای خود را کنار گذاشته و برای رویارویی با چالش سختی که دشمنان برای اسلام و مسلمانان فراهم کرده اند جبهه و صف مشترک و واحدی تشکیل بدهند و آوای تفرقه از هیچکس بلند نشود.

وی در پایان اظهار کرد: علیرغم معتقدات و مبانی وحدت آفرین مشترک فراوان متاسفانه این مسلمانان هستند که با یکدیگر از در دشمنی و نزاع در آمده اند. آنهم در حالی که کفر با آنهمه اختلافات، اتحادیه های فراوان علیه اصل اسلام و مسلمین تشکیل داده است. در عین حال همین که همه آنان اهل قبله واحد، اهل لا اله الا الله محمداً رسول الله هستند عموما به خداوند خالق این جهان ایمان دارند و اسلام را بعنوان دین مورد پسند خود برگزیده اند و قرآن را امام و پیشوای خویش بشمار می آورند و محمد رسول الله(ص) را پیامبر خویش و فرستاده خداوند می‌دانند و به همه اهل بیت پیامبر اکرم و صحابه (رضوان الله علیهم اجمعین) احترام می گذارند؛ کافی است که قادر باشند امت واحده را مجددا تشکیل بدهند؛ به امید آن روز.

لاله افتخاری: تاکید بر ضرورت استفاده از تمامی امکانات برای مبارزه با ترورسیم

بنابر این گزارش، لاله افتخاری دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان در هشتمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: یکی از مسائلی که بشر از ابتدا تا به امروز با آن مبارزه کرده است چالش تروریسم بین المللی است چراکه همه افراد بشر به رغم اختلاف در دین، اندیشه­‎های فکری و سیاسی و... در سرنوشت نهایی خودشان مسیر مشترک دارند که باید به آن بیندیشند و در مورد آن تصمیم بگیرند، شاید امروز بیش از گذشته این اشتراک سرنوشت و مسیر خود را نشان می­دهد مثل بیماری کووید-19 که همه جهان را درگیر خود کرده.

وی افزود: شریعت­های آسمانی متناسب با فطرت الهی هستند و خداوند در حقیقت همان عنوان پیامبر بیرونی را با پیامبر درونی(عقل) همسو قرار داده است در نتیجه آن­ها بر اساس عشق به عدالت، صلح، نیکی، مخالفت با خشونت، ترور و ناامنی برنامه‌ریزی می­‌کنند؛ به همین جهت است که قرآن کریم بعد از ترسیم جامعه آرمانی می‌فرماید: " وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً " یعنی خوف و ناامنی در جامعه بشری فراگیر شده است که خداوند آن را تبدیل به امنیت می­کند؛ بنابراین باید از تمامی امکانات برای مبارزه با تروریسم بهره گرفته شود.

افتخاری با اشاره به معنی واژه تروریسم اظهار کرد: هر نوع اقدامی که هم از نظر وسیله و هم از حیث هدف با ارزش­‎های دینی و انسانی منافات داشته باشد و متضمن تهدید نسبت به هر نوع امنیتی باشد را حرکت تروریستی می‌­نامند حال این حرکت می‌تواند از سوی اشخاص، سازمان­ها، نهادها و... باشد و نتیجه آن ناامنی، دردسر و وحشت در جامعه بشری است.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که میان مقاومت مشروع با حرکت­‌های تروریستی تفاوت هایی وجود دارد و به همین دلیل است که قدرت­های بزرگ از این که تروریسم را به خوبی تبیین کنند و به عنوان مقاومت تعریف شود واهمه دارند چراکه از یک سو اقدامات تروریستی خودشان شناخته می­‌شود و از سویی دیگر حقانیت مقاومت مشروع اثبات می­‌شود.

وی با طرح این سوال که مقاومت مشروع و تروریسم چیست؟ ادامه داد: همه ادیان الهی انسان­ها را به مقاومت در مقابل ظلم و سرکشی دعوت می­‌کنند و این مسئله در داستان­های قرآن کریم بعضا در عهدین و جاهای دیگر مشاهده می‌کنیم که همیشه پیامبران الهی با ظلم و ستیز درگیر بودند و از مردم می‌خواستند که از سکوت در برابر بی عدالتی و ظلم خودداری کنند.

افتخاری ادامه داد: مقاومت در برابر ظلم را حتی در غیر از مکتب وحی هم شاهد بوده ایم یعنی در قانون حمورابی در قبل از مسیحیت به آن اشاره شده است، همچنین در دین اسلام هم اقدامات تروریستی محکوم و دفاع مشروع از آن بسیار مورد تاکید است.

لاله افتخاری

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان اظهار داشت: در آیه «إن الذين قالوا ربنا الله ثم استقموا تتنزل عليهم الملئكة» که خداوند برای کسانی که در مقابل کفر و ظلم و بی عدالتی استقامت می‌­کنند، وعده نزول پیاپی ملائکه و عنایات الهی را داده است.

وی اظهار کرد: با بازشناسی حرکت­‌های تروریستی از حرکت­هایی که از سوی نهضت مقاومت صورت می­‌گیرد، می‌­توانیم مقایسه کنیم که این حرکت­‌ها جز مصادیق اقدامات تروریستی محسوب نمی‌شوند؛ برای مثال: 1- مقاومت ملی علیه اشغالگران و غاصبان سرزمین­ها و استعمارگران مانند آن چه که در فلسطین رخ داده است؛ 2- مقاومت خلق­ها در برابر حاکمانی که با زور سرنیزه، و نه با حرکتی مردمی، به روی کار آمده‌­اند؛ 3- مبارزه با رژیم­های دیکتاتوری و انواع استبدادی که وجود دارد؛4: مقاومت در برابر نژادپرستی و یک سری اقدامات ضد ارزشی که می­‌خواهند خود را بر جوامع تحمیل کنند، اینها همه از مصادیق حرکت‌های تروریستی نبوده‌اند.

افتخاری به بیان مصادیق تروریسم پرداخت و گفت: تجاوزهای هوایی، دریایی، زمینی بدون اعلام جنگ؛ هرگونه دیکتاتوری و تحمیل علیه ملت‌ها؛ هرگونه عملیات استعماری مانند جنگ­‌ها و یورش­های نظامی؛ به کار گرفتن شیوه­‌های غیرمتعارف نظامی مثل به کارگیری سلاح شیمیایی، سلاح­‌های هسته ­ای، سلاح­‌های بیولوژیکی و ...؛ هرگونه آلوده‌سازی محیط زیست، اعم از محیط زیست جغرافیایی، فرهنگی، تبلیغی، اقتصادی و... .
وی در ادامه به اقسام گوناگون تروریسم پرداخت و اظهار کرد: اولین نوع آن تروریسم امنیتی است که می­‌تواند ناامنی در مورد ناموس، جان، مال و... ایجاد کند؛ دومین تروریسم فکری و عقیدتی است که خطرناک­ترین نوع تروریسم است در واقع اعتقاد افراد را گرفته و دنیا و آخرت آنها را به تباهی می­‌کشاند؛ سوم تروریسم بهداشت و درمانی مانند توزیع واکسن و خون­‌های آلوده و یا خودداری از ارسال داروهای ضروری برای کشورها؛ چهارم تروریسم جغرافیایی؛ پنجم تروریسم اقتصادی؛ ششم تروریسم علمی؛ هفتم تروریسم دیپلماتیک و هشتم نظامی.

افتخاری با اشاره نوع دیگری تروریسم ادامه داد: تروریسم رسمی در مقابل تروریسم غیر رسمی باید گفت تروریسم رسمی از طرف یک کشور به رسمیت شناخته شده مورد تایید قرار گرفته و این اقدامات صورت می‌­گیرد حال خواه از سوی ارتش آن کشور باشد یا عواملی که در آن کشور وجود دارد آنچه که امروز علیه مردم مظلوم یمن اتفاق می­افتد از همین نمونه است.

وی ادامه داد: امروز وظیفه امت اسلامی در مواجهه با تروریسم پیشگیری و درمان آن است در واقع بالا بردن سطح آگاهی امت اسلامی در اقشار مختلف از جمله کودکان، جوانان، زنان، مردان، فرهیختگان و... ؛ دوم بازگشت به برنامه‌­های تربیتی اسلام و اجرای آن برای همگان؛ سوم تلاش برای ایجاد وحدت در امت اسلامی به صورت عملی از نظر بازار مشترک، اقتصاد مشترک، بانک مشترک، قوانین مشترک و...؛ چهارم ایجاد تقویت و تحکیم نهادها و سازمان­های فراگیر اسلامی همچون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و...؛ پنجم تهیه و تدوین برنامه­‌های جامع کوتاه، متوسط و طولانی مدت برای کشورهای اسلامی؛ ششم حمایت از اقلیت­‌های مسلمان در کشورهای مختلف دنیا و بهره گیری از ظرفیت­های آنان؛ هفتم ایجاد منطق گفت‌وگو در میان اقشار امت اسلامی؛ هشتم تقویت توجه به معنویات و ارزش­های اخلاقی و انسانی در جامعه بشری است؛ نهم طراحی و برنامه ریزی جهت کاستن از آلام ملت­های تحت رنج و ستم از سوی استکبار؛ دهم پیشگیری از انجام اقدامات تروریستی راه‌­های نفوذ دشمن را بشناسیم، همبستگی داشته باشیم و بتوانیم به آن غنای علمی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و تربیتی در جامعه اسلامی برسیم.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان در پایان گفت: امروز ما الگوهای خوبی برای بهره برداری در همه زمینه ها داریم همانند الگوهای دینی در مکتب وحی و قرآن، در تاریخ اسلام و تاریخ امروز ما که بسیار مناسب برای استفاده جامعه اسلامی و جامعه بشری است تا دشمنان از این خلاء سو استفاده نکنند و جوامع را به تباهی نکشانند.

انتهای پیام
captcha