وجود دشمن مشترک، علت تأکید قرآن بر وحدت / کمر مفسدین شکسته و دستشان قطع شود
کد خبر: 4007088
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

وجود دشمن مشترک، علت تأکید قرآن بر وحدت / کمر مفسدین شکسته و دستشان قطع شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، گفت: وحدت درونی امت اسلامی با توجه به دشمنان مشترک مورد تأکید قرار گرفته و با توجه به برنامه‌های دشمنان برای استحاله امت اسلامی، مشخص می‎شود که تأکید اولیا الهی، پیامبر(ص) و قرآن بر وحدت به چه دلیل است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، امروز 20 مهر، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که بعد از 20 ماه وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، در مصلای دانشگاه تهران برگزار شد، با توصیه همگان به رعایت تقوای الهی، ایام پرنور ولادت پیامبر(ٌص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت را تبریک گفت.

وی افزود: پیامبر(ص) برای ساخت امت اسلامی سه راهبرد اساسی را در نظر داشت؛ نخست اینکه امت اسلامی باید در برابر جریان کفر دارای مرزبندی مشخص با رویکرد قوت، عزت و شدت باشد تا هویت مسلمانان از دست‌اندازی جریان کفر صیانت شود. راهبرد دوم؛ محبت و وحدت و عاطفه درونی امت در ارتباط امت اسلامی با یکدیگر بود و سومین راهبرد این بود که صفوف، نماد وحدت و نماد قوت جامعه اسلامی باید بر مدار ذکر الهی و یاد خدای متعال و بر مدار بندگی حق به صورت جمعی باشد که در آخرین آیه سوره «فتح» اشاره شده است؛«محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا»



علی‌اکبری تصریح کرد: در این آیه امت در نسبت با امام تعریف شده و پیامبر(ص) را به عنوان نماد اصلی امت معرفی می‎کند و امت را در نسبت با این حضرت صمیمانه با کلمه «معه» معرفی کرده و بلافاصله نسبت امت با جریان کفر با عنوان «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» و بعد نسبت درونی امت با یکدیگر؛ «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» بیان شده است. سیمای عمومی امت هم توصیف شده که همه ساجدند، راکعند و در جستجوی رضوان و فضل الهی.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه مسئله وحدت در بین امت اسلامی سطحی و یک روش و تاکتیک نیست بلکه راهبرد، مبنا و بنیاد است، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در امت اسلامی اتحاد صفوف جان‌ها، دل‌ها و اندیشه‌های آنهاست که از آن به اخوت تعبیر می‌شود.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: این رابطه را خداوند برقرار کرده و از امت می‌خواهد آن را با سازگاری، بردباری، تحمل، محبت و دوستی برقرار کنند؛ مشکلات درونی امت باید به دست امت اسلامی حل شود. 

حاج علی‌اکبری یادآور شد: وحدت درونی امت با توجه به دشمنان مشترک مورد تأکید قرار گرفته و با توجه به برنامه‌های دشمنان برای استحاله امت اسلامی، مشخص می‎شود که تأکید اولیا الهی، پیامبر و قرآن بر وحدت به چه دلیل است.

خطیب جمعه این هفته تهران، وحدت و اتصال ایمانی و اخوتی امت اسلامی را مسئله‌‎ای اساسی بیان کرد که که پشتوانه آن تقواست؛ این خیر بزرگ به عنوان کلید همه مشکلات، پشتوانه درونی می‌خواهد که تقواست.

وی بزرگ‎ترین خطر در این مسیر را خواهش‌های نفسانی که اختلاف تولید می‎کند، بیان کرد و گفت: این نفسانیات، تعصبات جاهلی، قوم‌گرایی و اصرار بر سلیقه‌ها امت را به جان هم می‌اندازد. جریان نفاق به نیابت از کفر، در متن امت اسلامی در صدد طراحی و تولید فتنه برای به جان هم انداختن مؤمنان است؛ شیاطین جن همه سرمایه خود را به میدان می‌آورند که شناسایی جریان نفاق هم نیاز به بصیرت دارد که این بصیرت حاصل تقواست؛ با پشتوانه تقوا به حبل الهی که قرآن، عترت و پیامبر(ص) است چنگ بزنید.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس طبع محمدی خود، از آغاز تأسیس مسئله وحدت و وحدت درونی امت اسلامی را دستور کار ویژه خود قرار داده و با راهنمایی امام راحل(ره) و امام حاضر، این خطر را دنبال کرده و پرچمدار وحدت اسلامی در سراسر عالم است.

حاج علی‌اکبری در ادامه تأکید کرد که خداوند با تعبیه نماز جماعت و جمعه در متن امت اسلامی، مسجد و خانه خود را مرکز  اصلی اتصال صفوف توحیدی مؤمنان قرار داده تا وحدت تولید، پاسداری و تقویت شود.

وی گفت: امروز در حال و هوای ماه ربیع المولود هستیم که جامعه در فضای یاد پیامبر(ص) مشام جانش معطر است و فضای عمومی امت بهاری است. علاوه بر مسئله تولد پیامبر(ص) و امام صادق(ع)، تولد مسجد و نماز جمعه در همین ماه است؛ پیامبر(ص) مثل فردایی اولین نماز جمعه را خواندند و اولین مسجد را قبل از آن در محله قبا بنیانگذاری کردند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور در ادامه با اشاره به برپایی نماز جمعه تهران بعد از 20 ماه وقفه، اظهار کرد: روز شیرینی است؛ از بزرگ‌ترین خسارات این کرونای محنوس محدودسازی مجامع معنوی، مساجد و نمازهای جماعت و از همه مهم‌تر نماز جمعه بود اما مجموعه نهادهای دینی در این ایام به نفع سلامت عمومی بر اساس هدایت رهبری انقلاب، خوش درخشیدند و نماز جمعه در کشور اولین نهاد رعایت‌کننده دستورالعمل‌های بهداشتی بود و خوش درخشید که از همه ائمه جمعه و نمازگزاران تشکر می‌کنیم.

بنابرگزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری در آغاز خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با توصیه به تقوای الهی، گفت: پبامبر(ص) فرمود که خصلتی هست که اگر مردم به آن التزام کنند، دنیا و آخرت در اختیار آنهاست و به بهشت می‌رسند که آن خصلت تقواست.

وی همچنین به مهمانان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی و کشتی‌گیران قهرمانی که در نماز جمعه تهران حضور داشتند، خوشامد گفت.

امام جمعه موقت تهران در ادامه مجدد به وقفه بیست ماهه در برپایی نماز جمعه تهران اشاره کرد و  افزود: البته خطبای ارجمند تهران پیام‌های جمعه را به صورت هفتگی ارائه کردند که جای تشکر دارد.

حاج‌ علی‌اکبری با اشاره به حوادت تلخ و شیرین فراوانی این 20 ماه، اظهار کرد: اولین آن پیروزی بزرگ ملت در برابر فتنه‌ها و حوداث گوناگون بود. ما بیماری وحشی کرونا را داشتیم که خسارت‌ها و آسیب‌های زیادی به جریان عادی زندگی مردم وارد کرد و علاوه بر آن روزانه عزیزان زیادی را از ما گرفت. 

امام جمعه موقت تهران، ظلم مضاعف و جنایت انسانی امریکایی‌ها در تشدید تحریم‌ها را در این مدت یادآور شد و گفت: از سویی دیگر کم‌تدبیری‌هایی بود که دشواری‌های فراوانی را بوجود آورده بود. در کنار آن جنگ رسانه‌ای و نبرد ادراکی کم نظیر دشمن به امت ما تحمیل شد ولی به قاطعیت می‌گویم که به لطف خدا و هدایت امام امت در کشاکش این سختی‌ها، ملت بی‌نظیر ایران با نجابت و شکیبایی در برابر گرفتاری‎ها و بی تدبیری‌‌ها به خوبی و سربلند بیرون آمد و از خلال این سختی‎ها، زیباترین صحنه‌ها را در رابطه با کمک‌های مؤمنانه، رزمایش مواسات و رفتن به میدان خدمت به برادران و خواهران ایمانی و  .... شاهد بودیم و مساجد، حسینیه‌ها و مصلاها در اختیار ستاد مبارزه با کرونا قرار گرفت. 20 ماه است که کادر خدمات پزشکی کشور در صف مقدم این مبارزه حضور دارد و در این راه شهید هم دادند که از آنها تشکر می‌کنیم.

وی تأکید کرد: این ملت شایسته بهترین خدمت‌ها و تکریم‌هاست.

خطیب جمعه تهران در ادامه به حوادث جهان و منطقه در 20 ماه گذشته اشاره کرد و گفت:  همه حوادث حکایت از شکست دشمنان اسلام در صدر آن امریکا و رژیم صهیونیستی دارد؛ امریکا هم در داخل با افتضاح انتخابات و حوادث بعد آن شکست خورد و هم در جریان منطقه غرب آسیا شکست راهبردی را متحمل شد که این شکست‌ها از ترور بزدلانه شهید سلیمانی آغاز شد و سرعت گرفت، در جریان عین‌الاسد به اوج رسید و با جریان مقاومت مردمی عراق برای اخراج آنها ادامه یافت و امروز چاره‌ای جز خروج از این کشور ندارند،  چنانکه در فتنه‌های لبنان هم کامیاب نبودند. 

وی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی هم در این مدت هزیمت در جریان جنگ سیف القدس را داشت. از سوی دیگر سال‌هاست ناتوی عربی در جریان تجاوز به یمن قهرمان ناتوان و  مقاومت یمن کامیاب است که همایش بزرگ مردم یمن در ولادت پیامبر(ص) مشاهده کردید.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: آخرین حلقه این شکست‌های زنجیره‌ای در افغانستان بود که در بزرگ‌ترین لشکرکشی تاریخ تأسیس امریکا رخ داد و فرار بزدلانه آنها بعد از 20 سال تجاوز و کشتار را شاهد بودیم. البته این مثلت عبری  _ عربی _ غربی دست از فتنه بر نمی‌دارد که تحرک صهیونیست‌ها در مرزهای شمالی ما، حوادث لبنان و انفجارهای اخیر در افغانستان در دو نماز جمعه، همه نشانه ادامه حضور جریان استکبار به وسیله داعش پلید است.

وی از مسئولان کنونی افغانستان خواست هم این حوادث را پیگیری کنند و هم از جان مردم به ویژه نمازگزاران مراقبت کنند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره هزینه هشت تریلیون دلاری امریکا در منطقه متذکر شد: خطاب به جنایتکار می‌گوییم که اگر ده‌ها برابر هم هزینه کنید راهی جز ترک این منطقه ندارید و با این هزینه‌ها افول شما تسریع خواهد شد و برای از بین رفتن خود خرج می‌کنید.

حاج‌ علی‌اکبری در بخش دیگری از سخنان خود به رویدادهای داخل کشور طی 20 ماه اخیر  اشاره کرد و با بیان اینکه در این مدت تحولات بزرگی رخ داد، برخی از آنها از جمله پیروزی‎ها بزرگ نیروهای مسلح در خنثی‌سازی توطئه‌ها، افزایش توان دفاعی کشور با رزمایش‌های داخلی و بیروونی، شکل‌گیری مجلس انقلابی با رئیسی جهادی، ادامه رویکرد تحولی قوه قضائیه با رئیس جدید و تشکیل دولت مردمی انقلابی را مورد اشاره قرار داد و افزود: با نشاط و رویکردهای انقلابی در همین دو ماه، امیدهای فراوانی برانگیخته شده و موفقیت‎‎هایی از جمله تأمین واکسن عمومی به همراه داشته است.

وی یادآور شد: در بخش‌های دیگر از جمله شورای شهر تهران شاهد حضور شهردار انقلابی جدید بودیم و اخیراً هم رئیس جدید صدا و سیما انتصاب شد که رویکرد انقلابی را تقویت می‎کند که همه امیدبخش ملت است.

خطیب جمعه تهران جریان با بیان اینکه حضور مردمی رؤسای قوا و بدنه آنها بسیار پسندیده است که موافق سیره نبوی و علوی در مدیریت و مورد تأکید امامین انقلاب و خواست مردم است، اظهار کرد: فاصله بین مردم و مسئولان خواست شیاطین است مردم باید مسئولان را از خود ببینند. این حضور سرزده و با هزینه کم و تدابیر پیرامونی بسیار مورد پسند است و آرزو می‎کنم مسئولان فرصت حضور در نمازهای جمعه را نیز غنیمت بشمارند.

وی تأکید کرد: فضای اداری کشور نیازمند یک تحول در کارآمدسازی و مهربان‌سازی است.

امام جمعه موقت تهران، رویکرد عدالت‌خواهی و فسادستیزی که در قوای سه‎گانه شکل گرفته را بسیار مغتنم شمرد و گفت: این رویکرد فرصتی طلایی برای نیل به یکی از اصلی‎ترین آرمان‌های نظام است و این عیبی که در جامعه در موضوع عدالت است باید با همت جمعی مرتفع شود و با بروز مظاهر فساد به شدت برخورد شود؛ در منشأ فساد در قوه مجریه تدبیر کنند و قوانین ضعیفی که باعث شکل‌گیری زنجیره فساد می‎شود در مجلس اصلاح شود. باید فرایندها اصلاح شود و قوه قضائیه هم محکم و استوار همچنان که وارد شده، با مفسدین عادلانه و با شدت برخورد کند؛ کمر مفسدین باید شکسته و دستشان قطع شود. کسانی که بیت‌المال آسیب زدند، رهگیری شوند و نباید آسایش نداشته باشند.

وی تأکید کرد: وحدت قوا کار را پیش می‎برد که به ویژه در پیگیری فوریت‎ها و شکست شاخ غول گرانی که امیدواریم مهار شود، نیازمند این وحدت هستیم که البته این مردم هم صبورند و کمک می‌کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور یادآور شد: در نهاد نماز جمعه با همفکری ائمه جمعه 6 هزار مسئله کشور را شناسایی و تقدیم رئیس‎جمهور محترم کرده‌ایم که مورد استقبال قرار گرفته است و این پایگاه به عنوان سامانه دائمی مطالبات مردمی حفظ خواهد شد. 

وی در پایان  خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، متنی را به زبان عربی خطاب به مهمان سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در مراسم حضور داشتند، قرائت کرد.

انتهای پیام
captcha