جریان‌های تفرقه‌انگیز بین شیعه و سنی رصد شود
کد خبر: 4007610
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸

جریان‌های تفرقه‌انگیز بین شیعه و سنی رصد شود

مدرس حوزه و دانشگاه، با تاکید بر اینکه باید جریان تفرقه‌انگیز بین شیعه و سنی را رصد کنیم، اظهار کرد: از جمله آن تشیع لندنی است که نباید اجازه داد تا با کارهای اشتباه خود وارد این جریان شوند.

وحدت رمز قوام جامعه است

حجت‌الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: وحدت به معنای عام، رمز قوام جامعه است؛ اگر در جامعه‌ای همه باهم باشند، چه در حالتی که وحدت انسانی یا حتی اسلامی باشد، در هر صورت سبب قوام جامعه می‌شود لذا اگر وحدت ملی قوی باشد به سبب آن امنیت جامعه و اقتدار ملی نیز تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در این ایام مراد ما وحدت جامعه اسلامی، شیعه و سنی است؛ البته نه به این معنا که شیعه یا سنی عقاید خود را کنار بگذارند بلکه به مشترکات خود تاکید کنند تا نقاط اختلاف کاهش یافته و اخلاق محور و همدل شوند تا عظمت مسلمانان افزایش یافته و قدرت آنها قوی شود و دشمن به اقتدار آنها غبطه بخورد.

نظری اضافه کرد: اگر ما در جهان اسلام بتوانیم به پیامبر(ص)، قرآن، حج، بیت المقدس، قبله و... که همه‌ ما در آنها مشترک هستیم، تاکید کنیم، وهابیت، صهیونیسم و دشمنان نمی‌توانند مشکلی ایجاد کنند؛ اگر وحدت شیعه و سنی با تاکید بر نقاط مشترک عملی شود که امام (ره) به آن بسیار تاکید داشتند، در مسائل داخلی کشور به ویژه در منطقه‌ خاورمیانه ضریب امنیتی بالا می‌رود چرا که اساس جبهه‌ مقاومت بر پایه‌ وحدت شیعه و سنی است و شهید سردار سلیمانی نیز با پیروی از این الگو توانست موفق شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، با تاکید بر اینکه باید جریان تفرقه‌انگیز بین شیعه و سنی را رصد کنیم، اظهار کرد: از جمله آن تشیع لندنی است که نباید اجازه داد تا با کارهای اشتباه خود وارد این جریان شوند که اخیراً در بحث عمرکشان یا عید الزهرا و ... موجب ایجاد اختلاف شدند، اما آگاهی مردمان شیعه و سنی مشکل را حل کرد یا فیلم بانوی بهشت که با همکاری مزدوران درست می‌شد، با هوشیاری جهان اسلام کنار رفت.

وی با بیان اینکه آگاهی مردم بسیار مهم است، گفت: وحدت، یکی شدن مذاهب نیست بلکه اتحاد و همبستگی در مقابل دشمنان اسلام است که به اعتقادات سنی ۱۲ ماه ربیع و به اعتقاد شیعه ۱۷ ربیع، روز میلاد پیامبر اکرم(ص) است که امیدواریم که این روز برای برای انقلاب و جهان اسلام مایه برکت شود و مقدمات ظهور و آزادی قدس را فراهم کند.

نظری، به آیه ۱۰۳ سوره آل عمران اشاره کرد و افزود: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَی شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»  خطاب به مسلمانان گفته شده است که همگی به ریسمان خدا ( قرآن و اسلام و هر گونه وسیله ارتباط دیگر) چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکت نعمت او، برادر شدید! و شما بر لب حفره‏‌ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می‌سازد، شاید هدایت شوید.»

این استاد حوزه و دانشگاه، متذکر شد: خدا را شاکر هستیم که قضیه‌ ریگی سیستان بلوچستان، جنگ کردستان و یا اختلاف بین اقوام که در اوایل انقلاب بود، ادامه ‌نیافت؛ شیعیان و اهل سنت در موضوعات دینی، اهل بیت(ع) و قرآن مشترک هستند و اکنون بزرگترین مشکل ما در خاورمیانه است که دشمن به دنبال تغییر منطقه‌ عملیاتی خود بوده تا در منطقه‌ قفقاز کارهای خود را ادامه دهد لذا باید به حبل الهی چنگ زد و آن را تبلیغ کرد چرا که به منزله‌ امر به معروف و نهی از منکر است؛ اکنون زمان توهین به مقدسات اهل سنت یا شیعه نیست.

وی همچنین یادآور شد: اگر وحدت نداشتیم، دشمنان ما را از پای در آورده بودند؛ جبهه مقاومت در سایه‌ بیداری اسلام به دنبال افزایش قدرت جهان اسلام در خاورمیانه است تا صهیونیسم و استکبار جهانی نتوانند، در مقابل آن بایستند.

نظری تاکید کرد: شیعیان و اهل سنت که راهنمای خود را پیامبر اسلام(ص) عنوان می‌کنند، باید واقعا پیامبر(ص) را الگوی خود بدانند که شاید در برخی مسائل اعتقادی اختلاف داشته باشند، اما در مورد قرآن هیچ اختلافی ندارند چرا که کتاب هدایت ما است و هیچ اختلافی در آن نداریم لذا باید شیعه و سنی دست به دست هم دهند و قرآن را در جامعه معرفی کنند؛ البته خدمات و کمک‌های شیعه و سنی نسبت یکدیگر نیز باید اطلاع رسانی شود.

انتهای پیام
captcha