حمایت روسیه و مخالفت آمریکا در واکنش به کودتا در سودان / 3 کشته و 80 زخمی در اعتراضات خارطوم
کد خبر: 4008000
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹

حمایت روسیه و مخالفت آمریکا در واکنش به کودتا در سودان / 3 کشته و 80 زخمی در اعتراضات خارطوم

کودتای نظامی امروز در سودان با حمایت روسیه و مخالفت آمریکا روبه‌رو شده است؛ در همین حال رسانه‌ها از کشته شدن سه نفر و زخمی شدن بیش از 80 نفر دیگر به ضرب گلوله نظامیان به معترضان علیه کودتا در خارطوم خبر می‌دهند.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، سودان امروز شاهد کودتای نظامی جمعی از نیروهای ارتش این کشور تحت رهبری عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان علیه دولت انتقالی بود.

دفتر نخست‌وزیری سودان اعلام کرده است که عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر و همسرش سحرگاه امروز از محل اقامت خود در خارطوم ربوده شده و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، نیروهای نظامی چهار وزیر کابینه حمدوک و همچنین محمد الفکی سلیمان، عضو مدنی شورای حاکمیتی این کشور را نیز بازداشت کردند.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان هم از انحلال دولت انتقالی و شورای حاکمیتی و اعمال حالت فوق‌العاده در این کشور خبر داد.

در واکنش به تحولات امروز سودان، کاخ سفید با ابزار نگرانی نسبت به وقوع کودتای نظامی در سودان، خواستار آزادی فوری مقامات سودانی شد.

کارن جان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: این کودتا با اراده ملت سودان در تضاد است و از همین رو ما مخالف اظهارات ارتش هستیم و آزادی فوری نخست‌وزیر و دیگر افرادی را که در بازداشت خانگی هستند، خواستاریم.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای تحولات امروز سودان را گواه بحران شدید و همه‌جانبه‌ای دانست که همه جوانب حیات سیاسی و اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: این تحولات نتیجه طبیعی سیاست شکست خورده‌ای است که طی دو سال گذشته دنبال شده است، زیرا مقامات دولت انتقالی و حامیان و مشاوران آنها از خارج این کشور یاس و نومیدی و دشواری معیشت اکثریت مردم این کشور را نادیده گرفتند.

وزارت خارجه روسیه می‌گوید: دخالت گسترده خارجی در امور داخلی سودان موجب بی‌اعتمادی شهروندان به مقامات دولت انتقالی شده و به دنبال آن اعتراضات مکرری به راه افتاد و وضعیتی از بی ثباتی بر کشور حاکم شده و تعدادی از مناطق در انزوا به سر می‌برند.

در این بیانیه تأکید شده است: ما مطمئنیم که سودانی‌ها می‌توانند خودشان مشکلات داخلی خود را حل کنند و مسیر توسعه مستقل کشورشان را بر مبنای منافع ملی معین کنند. روسیه هم به گزینه درست ملت سودان احترام گذاشته و همه کمک لازم را به آنها خواهد کرد.

وزارت خارجه مصر هم با صدور بیانیه‌ای بر اهمیت ایجاد ثبات و امنیت برای ملت سودان تأکید کرد و گفت: ما از نزدیک تحولات اخیر در کشور برادرمان سودان را دنبال می‌کنیم. ما بر اهمیت تحقق ثبات و امنیت برای ملت سودان تاکید می‌کنیم و می‌خواهیم به نحوی با چالش‌های فعلی تعامل شود که امنیت این کشور مصون بماند، زیرا امنیت و ثبات سودان بخش لاینفک امنیت و ثبات مصر و منطقه است.

در پایان این بیانیه آمده است: مصر از همه طرف‌های کشور برادر سودان می‌خواهد با مسئولیت‌پذیری و خویشتن‌داری منافع عالی کشور و وفاق ملی را ارجحیت دهند.

وزارت خارجه عربستان سعودی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور با نگرانی حوادث جاری در کشور برادر سودان را دنبال می‌کند.

ریاض در این بیانیه بر ضرورت خویشتنداری، حفظ آرامش و پرهیز از تشدید تنش، صیانت از دستاوردهای سیاسی و اقتصادی و همه آنچه که برای حمایت از وحدت همه جریان‌های سیاسی در این کشور ضروری است، تأکید کرد.

ریاض همچنین گفت که در کنار ملت سودان قرار دارد و از آن برای تحقق امنیت، ثبات، توسعه و شکوفایی سودان و ملت آن حمایت می‌کند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان هم از کشته شدن سه نفر و زخمی شدن بیش از 80 نفر دیگر در اعتراضات امروز در خارطوم علیه کودتای نظامی خبر داده است.

انجمن مشاغل در سودان از شهروندان این کشور خواسته است در اعلام مخالفت با کودتای نظامی امروز در سودان به خیابان‌ها آمده و به شکل مسالمت‌آمیز از طریق نافرمانی مدنی فراگیر خواهان بازگشت دولت انتقالی شوند.

انتهای پیام
captcha