رموز زندگی بهتر همراه با آرامش
کد خبر: 4008217
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
امین محمدپور در همایش «ذهن برتر از نگاه قرآن» تبیین کرد:

رموز زندگی بهتر همراه با آرامش

امین محمدپور،‌ پژوهشگر و حافظ کل قرآن در همایش «ذهن برتر از نگاه قرآن» با اشاره به تلاش برای ترویج انسانیت و تعهدات اخلاقی گفت: در آیه 53 سوره اسراء آمده است: «قُلْ لِعِبادِی يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ...» با زبانی خوش و نیکو صحبت کردن، موجب زندگی بهتر و همراه با آرامش می‌شود.

امین محمدپوربه گزارش خبرنگار ایکنا، همایش تخصصی ـ قرآنی «ذهن برتر از نگاه قرآن»، صبح امروز، چهارم آبان‌ماه با تدریس امین محمدپور، حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه و پژوهشگر قرآن کریم و رحیم خاکی، رئیس فرهنگسرای قرآن و مسئولان واحدهای این فرهنگسرا و سایر علاقه‌مندان در سالن حبل‌المتین فرهنگسرا برپا شد.

وی با اشاره به بررسی شگفتی‌های مغز و ژنتیک از نگاه قرآن کریم، گفت: مغز، جهان انسان را می‌سازد،. تا کنون دانشمندان توانسته‌اند حدود 37 میلیون سلول را در بدن انسان شناسایی کنند. بدن انسان دارای 83 ماهیچه است که 43 ماهیچه در مغز است و 17 ماهیچه در صورت و سایر آن در بقیه جاهای بدن است.

محمدپور اضافه کرد: هنگامی که عمل لقاح انجام می‌گیرد، 28 روز پس از انتقال نطفه، مغز و نخاع شکل می‌گیرد. همانطور که در آیه 20 سوره مبارکه لقمان آمده است «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ...» یعنی اینکه جنس مغز انسان را طوری آفریدیم که اگر به درستی از آن استفاده کنیم، آنچه که در زمین و آسمان است، مسخر شما خواهد شد.

وی با اشاره به عظمت مغز اظهار کرد: مغز در برش عمودی به دو بخش نیمکره راست و چپ تقسیم می‌شود. نیمکره راست عهده‌دار کارهای هیجانی و احساسی و نیمکره چپ عهده‌دار کارهای منطقی و تحلیل‌ها و قیاس‌ها است. اگر مغز را به صورت افقی برش بزنیم، به دو سطح بالا(ضمیر خودآگاه) و سطح پایین(ضمیر ناخودآگاه) تقسیم می‌شود.

این حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه با اشاره به سه کلمه قدرت، کنترل و مدیریت، بیان کرد: میان ضمیر ناخودآگاه با ضمیر خودآگاه تفاوت‌هایی است، 1- ضمیر ناخودآگاه همه نوع ورودی چه منطقی و چه غیر منطقی را می‌پذیرد، اما ضمیر خودآگاه فقط ورودی‌های منطقی مغز را می‌پذیرد. 2- ضمیر خودآگاه در حالت بیداری فعال است و در حالت خواب، غیرفعال است، اما ضمیر ناخودآگاه چه در خواب، بیداری و بیهوشی، فعال است.

وی ادامه داد: 3- ضمیر خودآگاه بر روی جملات شروع به پردازش می‌کند و جملات شما را می‌سازد، اما ضمیر ناخودآگاه تنها بر روی کلمات و جملات واکنش نشان می‌دهد و شروع به پردازش می‌کند. کلمات هم نه کلمات خنثی بلکه کلمات مثبت و منفی. چنانکه در آیات پایانی سوره مبارکه آل‌عمران بر روی کار کردن بر کلمات تأکید شده است. بنابر این قدرت، مدیریت و کنترل ضمیر ناخودآگاه از ضمیر خودآگاه مهم‌تر است، چنانکه در آیه 11 سوره مبارکه فتح برآن تصریح شده است که «... يَقُولُونَ بِأَلۡسِنَتِهِم مَّا لَیسَ فِی قُلُوبِهِم...؛ با زبان‌هايشان چيزى مى‌گويند كه در دل‌هايشان نيست».

محمدپور با اشاره به اینکه هورمونی به عنوان قاتل سلول‌ها در بدن است که با انتشار خود در بدن به بافت‌های بدن آسیب‌ می‌رساند و بافت‌های بدن را فرسوده و آنزیم‌ها را پیر می‌کند، بیان کرد: چنانکه دیوید مک کللند که به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان روانشناسی انگیزشی در قرن بیستم است، در این باره مطالعه کرده است و چهار عامل انگیزشی در انسان چون نیاز به موفقیت، نیاز به قدرت، نیاز به ارتباطات و نیاز به یکتایی یا تازگی را معرفی می‌کند.

وی افزود: متخصصان بیولوژی معتقدند سیستم آناتومی بدن طوری طراحی شده است که حداقل می‌توان 500 سال عمر کرد چنانکه در قرآن اسم پیامبر نوح(ع) آمده است که 950 سال عمر طبیعی داشته‌اند. آیه 14سوره عنکبوت «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَة إِلاّ خَمْسِینَ عاماً». البته آنوتومی مردم قدیم نیز به گونه‌ای بود که عمر طولانی داشتند، این امر به دلایل متعدد بوده است که دو تا از مهمترین آن یکی تغذیه سالم مردم و دیگری این بود که مردم قدیم روان آرام‌سازی داشتند.  در حال حاضر تمامی غذاها تراریخته است، موضوعی که از حدود چهل سال پیش تا کنون کشور با آن درگیر است و پروفسورهایی چون منوچهر جعفری و علی کرمی در این باره مطالعه کرده و بارها اعتراض کرده‌اند.

محمدپور با اشاره به آیه 24 سوره مبارکه عبس «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ؛ پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد»، بر توجه بر غذا تأکید شده است، گفت: اصل مزاج هر فردی بر روی بزاق زبان اوست و مهم است که هر فردی طبع بدنش را براساس دمای معده و از بزاق زبانش تشخیص دهد، مزاج‌ها از روی چشم و چهره قابل تشخیص نیست و این‌ها مواردیست که به تازگی باب شده است و برای جذب مشتری و دکان زدن است. این تغییرات غذایی آسیب‌های زیادی به بدن و ژنوم می‌دهد.

وی با اشاره به روان آرام مردم در دوران گذشته، تصریح کرد: در حال حاضر با استرس‌هایی که است سطح کورتیزول یا هورمون استرس‌ها در بدن بالاست و اینها سم در بدن منتشر می‌کند. پیشنهاد می‌کنم کتاب شفای زندگی اثر لوئیز هی را مطالعه کنید. ایران جزو کشور دوم در سطح جهان در مصرف قرص‌های روان‌درمانی است که اصلی‌ترین دلیل آن اینست که نسبت به قاعده زندگی هیچ اطلاعی نداریم. عدم اطلاع و عدم مهارت‌های زندگی دو مشکل مهم در میان خانواده‌ها و افراد جامعه است و حال آنکه خیلی از ما مشکل توهم دانایی داریم و باید بر مدیریت قبل از بحران تمرکز کنیم چیزی که در آیه ششم سوره مبارکه تحریم «...قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا ...» یعنی آتش در زندگی زناشویی می‌آید، مهم این است که به مدیریت آن بپردازید.

پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه باید زندگی با نشاط را دنبال کنیم، گفت: چنانکه در آیه 34 سوره فصلت آمده است «وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ» چنانکه خوبی و بدی در مسیر زندگی در یک تراز نیستند و در سوره شوری آیه 40 آمده است «جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللهِ» در این آیه هرچه تصریح می‌کند سزای بدی، بدی است، اما در ادامه آمده است اگر بخشیدی و اصلاح کردی، اجر آن با خداوند است.

محمدپور با اشاره به اینکه توانسته در سن 9 سالگی حافظ قرآن و در سن 12 سالگی حافظ نهج‌البلاغه شود، اظهار کرد: 76 بار در قرآن کریم امر به معروف ابتدا آمده است و سپس فرموده «انهوا عن المنکر». علت آن اینست هنگامی که می‌خواهید فردی را نهی از منکر کنید برایش چیزی جایگزین قرار دهید. چیزی که آموزش و پرورش، جامعه و در زندگی فردی و اجتماعی به آن توجه نشده است یعنی بهترین به فرد داده شود و منکر از آن گرفته شود. چرا باید طی اطلاعات جمع‌آوری شده جوانان کشور ما جزو رتبه اول دنیا در سرچ و جستجوی فیلم‌های مستهجن باشند؟ به این دلیل که فرهنگسازی نشده است. کار کردن بر روی انسانیت و تعهدات اخلاقی در زندگی مهم است. در آیه 53 سوره اسراء آمده است «قُلْ لِعِبادِی يَقُولُوا الَّتِی هِی أَحْسَنُ...» با نیکی صحبت کردن و سر از زبان یکدیگر در آوردن موجب زندگی بهتر و همراه با آرامش می‌شود.

وی ادامه داد: در قرآن سه بار کلم «یزکیهم» بر «یعلمهم» مقدم شده است. تزکیه دادن مهم است یعنی هنگامی که ای کیو را بسازیم و بلوغ عاطفی و احساسی و حس مسئولیت را در فرزندان ایجاد کنیم، آن هنگام به دنبال آموزش و علم می‌روند. عرصه تربیت کودکان مهم است چنانکه پیامبر اکرم(ص) بارها بر آن تأکید کرده‌اند. در مدارس باید عملی مطالب به فرزندان بیان شود، یعنی هر رفتار پسندیده قبل‌تر باید در رفتار شما پررنگتر دیده شود و بالعکس هر رفتاری ناپسند هست باید از آن در رفتارتان نیز دوری کنید و حال آنکه جای آن سخنرانی‌ها جایگزین شده است. این بد نیست که بتوانیم در زندگی دانایی کسب و پس از مدتی آن دانایی را تبدیل به دارایی کنیم.

محمدپور با تأکید بر ضرورت سواد رسانه و سواد ارتباطات برای والدین و خانواده‌ها، اظهار کرد: سواد ارتباطات شامل اینست که درباره چه چیزهایی باید حرف زد، درباره چه چیزهایی نباید حرف زد، موانع ارتباطات چیست و مدل‌های ارتباطات چیست؟.

وی بر اثرات مستقیم ذهن بر روی سلول‌های بنیادی و ژنوم انسان‌ها اشاره کرد و گفت: چنانکه از امام علی(ع) آمده است «آینده فرزند در جبین مادر است، ژن و افکار مادر در جنین بسیار اثرگذار است، چنانکه پس از لقاح، جنین 45 درصد از پدر و 55 درصد از مادر به ارث می‌برد. بنابر این هورمون استروژن مادر موجب کامل کردن قوای جسمانی و هوش هیجانی فرزندان می‌شود و راهکار افزایش هورمون استروژن نیز جز محبت و نوازش نیست و کمبود عاطفه و شوک عصبی به مادر چه پیش از بارداری و در حین بارداری و شیردهی نباید اتفاق بی‌افتد.

محمدپور با تأکید بر اینکه قصه و طبیعت زبان کودک است، افزود: کودکان، نادان، ناتوان و نیازمند هستند، دانستن اینها توسط والدین مهم است و جهل نداشتن نسبت به این موضوعات مهم است چنانکه در آیات قرآن نیز تصریح شده است که حضرت موسی(ع) از اینکه جزو جاهلان باشد به خداوند پناه می‌برد «... قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ».

این حافظ کل در بخش دیگر از سخنانش، ادامه داد: هر عمل مثبت و منفی که از انسان ساطع می‌شود طی سه فرایند زمان، تکرار و اراده ملکه ذهن می‌شود و طی همین سه فرایند به عادت تبدیل می‌شود و سپس موجب هویت فرد و در ادامه زمینه شخصیت فرد را می‌سازد و در نهایت سرنوشت فرد را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به ساختار جسمی، روانی و روحی انسان، افزود: ساختار روحی همان عقل مطلق است، از قبل بوده است و بعد هم هست و خواهد بود. روح مظروف تن نیست، بلکه در معیت تن است . پیشنهاد می‌کنم برای شناخت دکترای کامل عقل‌شناسی و انسان‌شناسی خطبه نخست نهج‌البلاغه را بخوانید. نکته مهم این است که تغذیه، محیط و روش‌های تربیتی و وراثتی ساختار اولیه ژن را می‌سازند. ژن‌ها نیز در هر لحظه از عمر شما قابل تغییر است و محیط قدرتش بر ژن بیشتر است چنانکه فرزند حضرت نوح از بدان بود و در سوره تحریم به ژن بدی که خوب شد است اشاره دارد «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللهِ تَوْبَةً نَصُوحاً ...».

این پژوهشگر قرآنی با تأکید بر نشاط در زندگی، اضافه کرد: از حضرت علی(ع) درباره بالاترین حد ایمان سؤال شد که ایشان فرمودند «مؤمن، نشاط دائمی دارد.» این نشاط در داشتن آرامش و خنده است که بر روی تربیت فرزندان نیز دخیل است. حال آنکه بیشتر زندگی‌ها فرمایشی و نمایشی شده است. پیشنهاد می‌کنم دو کتاب «هرگزهایی که هرگز نباید فراموش شود و دروغ‌های راست» تألیف بنده را بخوانید.

به گزارش ایکنا، محمدپور با اشاره به اینکه هرچه در ظاهر رفتارتان است، باطنی نیز داشته است، اظهار کرد: ریشه همه ترس‌ها از ابهام است. نباید برای هم مبهم و نامشخص باشید، نقش بازی نکنید. اگر در زندگی ابهام وجود داشته باشد، کار زن را به جنون می‌کشاند و مرد را در غار تنهایی مادام فرو می‌برد. زندگی موفق است که در آن ابهام‌زدایی شود و در کنار آن خشم نیز از توقع به‌جا یا بی‌جا به وجود می‌آید.

وی در پایان با تأکید بر اینکه ژن در پنج چیز خود را نشان می‌دهد؛ 1-سلامتی و زیبایی(باید قبل از لقاح، غذایتان را براساس مزاج و طبعتان مشخص کنید و درباره اینکه چه حرف‌هایی بهم بزنیم، بیشتر بدانیم)، 2 و 3- ذهن و عقل که هر دو از مادر به فرزند منتقل می‌شود. وقتی ذهن برتری داشته باشید، این ظرفیت ذهن به بچه‌ها منتقل می‌شود، بنابر این ذهن هوش ذاتی که خدا به همه ما داده است و تفکر همان رفتارها و معرفت شما است. 4- ژن با دین کار دارد چنانکه در خطبه اول نهج‌البلاغه آمده است دین یعنی شما رفتار و ایده مقدس داشته باشید که با شناخت آن را انجام دهید و در مسیر آرمان حرکت کنید و 5- ژن در اخلاقیات خود را نشان می‌دهد، چنانکه علامه طباطبایی گفته است «اخلاق گفتنی نیست، در عمل شماست.»

یادآوری می‌شود، فرهنگسرای قرآن واقع در خیابان قزوین، نرسیده به میدان شمشیری، نبش خیابان کاظمی است.

انتهای پیام
captcha