اعلام جزئیات بیشتری از شانزدهمین نشست استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن
کد خبر: 4009336
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
میرزاجانی بیان کرد:

اعلام جزئیات بیشتری از شانزدهمین نشست استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن

معاون اجرایی شورای عالی قرآن جزئیات بیشتری از شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن با موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، شب گذشته هشتم آبان‌ماه با حضور محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن درباره جزئیات شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن با موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» و با اجرای مهدی صفری به روی آنتن این شبکه تلویزیونی رفت.

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن با اشاره به چرایی انتخاب موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» گفت: سال‌هاست که سالانه یک نوبت نشست تخصصی در شورای عالی قرآن مورد اهتمام است و در هر نوبت این نشست تلاش شده تا یک یا چند موضوع مبتلابه و مورد نیاز جامعه قاریان، حافظان و مجریان نغمه‌های دینی و قرآنی در دستور کار قرار گیرد. در این سال‌ها موضوعاتی مانند خشوع در تلاوت که توصیه مقام معظم رهبری برای قرا بوده است، مهندسی تلاوت، فقه قرائت، ویژگی تلاوت استادانه، باید‌ها و نباید‌های ترتیل، دعا، اذان و موضوعات دیگر به آن‌ها پرداخته‌ایم. قبل از کرونا این نشست‌ها بسیار باشکوه برگزار می‌شد که با حضور چهارصد نفر از اساتید و قاریان کل کشور یک گردهمایی اصحاب نغمات دینی را شکل می‌داد.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن ادامه داد: تلاوت آهنگین قرآن به‌عنوان یک هنر تأثیرگذار و نافذ قابل انکار نیست و خیلی از ما‌ها شاید با شنیدن یک فراز تلاوت رغبت پیدا کردیم که به سراغ قرآن و معارف آن بیایم که یک امر ثابت شده جهانی در دنیاست. نکته دیگر این است که حتماً باید از هنر‌ها و ابزار‌های به‌روز بیش از پیش استفاده شود و آن‌ها در خدمت هنر آسمانی تلاوت قرآن و به تبع آن سایر نغمه‌های دینی مانند تواشیح، ابتهال، دعا و مناجات فارسی قرار گیرد؛ لذا ما به راحتی نمی‌توانیم از آن عبور کنیم. رسانه یکی از همین ابزارهاست که وقتی در خدمت و در کنار بروز و ظهور تلاوت قرار گیرد ما این هم‌افزایی را لمس می‌کنیم.

میرزاجانی تصریح کرد: ما در ماه‌های گذشته جلساتی داشتیم که میزبان مدیران رسانه‌ها بودیم و این دغدغه وجود داشت که آیا ما نباید به سراغ تغییرات، تحولات و در انداختن طرح‌های نویی در حوزه تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی در رسانه ملی باشیم که نهایتاً منجر به فراخوان فعلی شد که تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد و با همکاری شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و رادیو قرآن این کار دنبال می‌شود. طی این فراخوان عموم افراد خوش ذوق و اهل فکر می‌تو‌انند، طرح‌ها و ایده‌های خودشان را در زمینه تولید و پخش آثار صوتی و تصویری تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی برای ما ارسال کنند. این آثار حتماً بررسی می‌شود و نهایتا در رسانه و در صحن نشست تخصصی که در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد، پس از ارزیابی طرح‌ها و ایده‌های واصله از سوی داوران متخصص قرآنی و رسانه‌ای، از برگزیدگان در اختتامیه شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن تجلیل شد.

وی درباره ضرورت نوآوری و تولید محتوای جذاب در حوزه تولیدات قرآنی گفت: همه طرح‌ها و نو‌آوری‌ها با خلاقیت برای مخاطب با بدیهی دانستن پاسداشت حریم تلاوت قرآن قائل هستیم و حرف ما در این نشست این است که آیا نمی‌توانیم تلاوت قرآن مرسوم را با نوآوری‌هایی به سمع و نظر مخاطبان برسانیم، کما اینکه پیشرفت‌های عرصه صوتی و تصویری در گذشته به مانند امروز هم نبوده است و لذا دست نیاز را به سوی مخاطبان امر در حوزه قرآنی و هم به سوی عموم علاقه‌مندان به این حوزه می‌گیریم و امیدواریم به این نقطه برسیم که هرچه بیشتر بتوانیم این هنر آسمانی و ساحت مقدس را جذاب‌تر به بینندگان و شنوندگان عرضه کنیم. کما اینکه هنر تلاوت هم در جایگاه خودش چنین نقشی دارد و اینکه توصیه می‌شود با صوت زیبا و هنرمندی آن را ارائه کنیم. بنابر این است که با جاذبه بیشتری ارائه شود. خوشبختانه در روزگار ما، چنان‌چه ابزار فراگیر و بدون‌مرز شبکه‌های صدا و سیما و فضای مجازی به شایستگی در خدمت این هنر‌های مقدس می‌تواند قرار گیرد.
ضرورت نوآوری و تولید محتوای جذاب در تولیدات قرآنی

معاون اجرایی شورای عالی قرآن به محور‌های شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن با موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» اشاره کرد و گفت: به موجب این فراخوان، شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، از استادان، قاریان، حافظان، اصحاب هنر‌های آوایی دینی، تولیدکنندگان برنامه‌های قرآنی و عموم افراد خوش‌فکر و اهل ذوق دعوت می‌کند پیشنهادات، ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه خود در زمینه تولید و پخش آثار صوتی و تصویری تلاوت قرآن و سایر نغمه‌های دینی شامل دعا، اذان، تواشیح، ابتهال و مناجات فارسی، که ضمن حفظ شأن و جایگاه این نغمات الهی، بتواند منجر به جلب نظر و اقبال بیش از پیش مخاطبان صدا و سیما و فضای مجازی شود، ارائه کنند. این پیشنهادات به صورت «ایده» یا «طرح» قابل ارائه است و می‌تواند ناظر به قالب‌های برنامه‌سازی، دکور و صحنه اجرا، نورپردازی، تصویرگذاری، صدابرداری، سبک اجرا و ارائه و موضوعات محتوایی و شکلی دیگر باشد.

میرزاجانی با اشاره به بخش تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی آسیب‌شناسی وضعیت فعلی تولید و پخش گفت: در این فراخوان می‌خواهیم نقاط قوت و ضعف تولید (برنامه‌سازی) و پخش تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی را ارزیابی کنیم. همچنین در بخش تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی اوقات اذان‌گاه نیز می‌خواهیم بدانیم، در اوقات اذان‌گاهی (صبح ظهر مغرب) پخش کدام نغمه یا نغمات دینی (شامل تلاوت، اذان، تواشیح، دعا، ابتهال و مناجات فارسی)، قبل یا بعد از اذان مناسب است؟ به تعبیر دیگر، برای اثرگذاری بیشتر، یک بسته و برنامه جامع قرآنی در موعد اذان‌گاهیِ رسانه ملی، باید شامل چه بخش‌هایی باشد؟

وی به دیگر بخش‌های این فراخوان اشاره کرد و گفت: تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی نوآوری، ارتقا، تحول از دیگر موضوعات مورد بحث این فراخوان است که می‌خواهیم ببینیم با چه نوآوری و خلاقیتی در تولید و پخش صوتی و تصویریِ تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی، می‌توان ضمن حفظ شأن و جایگاه این نغمات الهی، شرایط جلب نظر و اقبال بیش از پیش مخاطبانِ شبکه‌های صدا و سیما و کاربران فضای مجازی را فراهم کرد؟ قالب‌های برنامه‌سازی «دکور و صحنه اجرا» نورپردازی، تصویربرداری، تصویرگذاری، صدابرداری و سایر حوزه‌ها از دیگر بخش‌هایی است که ما به آن‌ها در این فراخوان خواهیم پرداخت.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن ادامه داد: تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی آموزش و مسابقات، از دیگر بخش‌های مورد توجه ما است که در آن باید به پاسخی مناسب برای پرسش «با طراحی چه سبک‌هایی از برنامه‌های آموزشی در رسانه ملی و فضای مجازی، می‌توان بستر توانمندسازی مخاطبان در تلاوت قرآن و نغمات دینی را فراهم کرد؟» برسیم. یا تولید و پخش برنامه‌های رقابتی و مسابقات با چه سبک و سیاق و روش‌هایی می‌تواند منجر به جذب بیشتر مخاطبان به تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی شود، با توجه به این که اقتضائات تولید و پخش تلاوت قرآن و سایر نغمه‌های دینی در «رادیو»، «تلویزیون» و «فضای مجازی» متفاوت است، بدیهی است که این تفکیک، در طرح یا ایده ارسالی مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود در صورت امکان، نمونه تولید شده متناسب با ایده یا طرح ارسالی، ضمیمه فایل ارسالی شود.

میرزاجانی با اعلام اینکه تا پایان آبان‌ماه مهلت این فراخوان خواهد بود، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاع بیشتر در خصوص این فراخوان به پایگاه اینترنتی شورای عالی قرآن به نشانی «quranshora.ir» مراجعه و جهت ارسال «ایده» یا «طرح» مد نظر، آن را در فرم‌های مربوط تکمیل و حداکثر تا پایان آبان ۱۴۰۰ از طریق یکی از پیام‌رسان‌ها به شماره ۰۹۱۲۱۰۸۳۶۲۶ ارسال کنند. شماره تماس ۵۸۸۴۹۳۸۱۳ - ۰۲۱ نیز در ساعات اداری جهت پاسخ‌گویی به سوالات شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است. از امروز کارگروهی را با تعدادی از صاحب‌نظران رسانه‌ای با تخصص‌های مورد نظر و اساتید قرآنی ایجاد کردیم که این افراد هم در روند داوری و هم در مسائل تخصص یاور و کمک‌ حال ما در برگزاری نشست تخصصی خواهند بود.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص جلسه هم‌اندیشی اعضای دوره‌های ارتقای قاریان و دعاخوانان ممتاز کشور که با حضور مسئولان شورای عالی قرآن، چهارشنبه ۵ آبان برگزار شد، گفت: در مجموعه شورا در تلاش هستیم بستر‌های دریافت نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات را با تشکیل جلسات، کارگروه‌های کارشناسی با حضور صاحب‌نظران، نشست‌های تخصصی، حضور در استان‌ها و سایر زمینه‌های ارتباطی توسعه دهیم. جلسه گذشته هم با همین رویکرد ترتیب داده شد تا از پیشنهادات و انتقادات سازنده قاریان و دعاخوانان ممتاز کشور در راستای ارتقای وظایف و مأموریت‌های شورا استفاده کنیم و مقرر شد این جلسه هم‌اندیشی یک نوبت دیگر هم در چهارشنبه هفته آینده برگزار شود تا بحث‌ها و گفت‌وگو‌ها به جمع‌بندی کاربردی برسند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha