بهترین مکمل برای جشنواره‌های فجر و نواحی
کد خبر: 4008332
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
داور بخش نواحی پانزدهمین جشنواره موسیقی‌ جوان؛

بهترین مکمل برای جشنواره‌های فجر و نواحی

ایمران حیدری نوازنده ساز آشیقی بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک جریان هنری است از این رو می‌توان این جشنواره را بهترین مکمل برای جشنواره‌های فجر و نواحی دانست. توجه به حضور هر دو طیف هنرمندان پیشکسوت و جوان در جشنواره موسیقی جوان می‌تواند باعث جاودانگی موسیقی نواحی شود.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، ایمران حیدری نوازنده برجسته ساز آشیقی و داور جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به این سؤال که اساساً کارنامه جشنواره را در طول دوره‌های مختلف برگزاری از گذشته تا امروز، به‌ لحاظ کیفی و از منظر تأثیرگذاری نزد نسل جوان چطور ارزیابی می‌کند گفت: طی چند سالی که از برگزاری این جشنواره می‌گذرد، به‌طور کلی روند استقبال که در نهایت منجر به تأثیرگذاری می‌شود روبه‌جلو و پیش‌رونده بوده است.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره موسیقی جوان به دلیل شاخصه‌هایی که دارد توانسته محمل مناسبی برای انگیزه‌بخشی به هنرمندان جوان باشد و از همه مهم‌تر هنرمندان جوان هرسال برای آزمودن سطح فعالیتشان می‌توانند در چنین بستری مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرند، گفت: درمجموع می‌توان گفت، دستاوردهای جشنواره موسیقی جوان تا اندازه‌ای بوده است که به هنگام فرارسیدن هر دوره، جوانان هنرآموز روزشماری می‌کنند تا زمان برگزاری جشنواره فرابرسد. چون به‌هرحال، هنرمندان جوان که وقت زیادی را صرف آموختن یک ساز کرده‌اند؛ انتظار دارند در فضایی مناسب، آموخته‌هایشان را ارائه دهند و جشنواره موسیقی جوان این فضا را طی این سال‌ها فراهم کرده است. بخصوص که این جشنواره همواره با حفظ استانداردها و بهره‌گیری از حضور هنرمندان شاخص در بخش هیئت داوری و مدیریت هومان اسعدی به‌عنوان دبیر جشنواره، توانسته در این زمینه عملکردی مطلوب داشته باشد و نزد هنرمندان نسل جوان، رویدادی مورد قبول واقع شود.

داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: هرچند نمی‌شود انکار کرد که در دو سال اخیر که مسئله کرونا پیش آمده است، این بیماری، اندکی در رونق جشنواره به لحاظ نامریی شدن آن به لحاظ اجراها تأثیر داشته است. چون جوانان بیشتر دوست دارند تا دیده شوند. ولی درهرحال، تأثیر جشنواره در فضای هنری کشور در بین نسل جوان انکار ناپذیر است.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به مهم‌ترین مؤلفه‌های جشنواره موسیقی جوان طی سال‌ها برگزاری اظهار داشت: یکی از محاسن جشنواره موسیقی جوان این است که مناسبتی نیست و صرفاً یک جریان هنری در بین نسلی که سرشار از انرژی و احساسات هستند به شمار می‌رود. از این رو می‌توان این جشنواره را بهترین مکمل برای جشنواره‌های فجر و نواحی دانست. چرا که در بستر جشنواره موسیقی جوان و در سایه تلاش پیشکسوتان، نسل جدیدی در عرصه موسیقی نواحی به وجود می‌آیند. از این‌ها گذشته، جشنواره موسیقی جوان همواره نتایج درخشانی در هر دوره داشته است.

حیدری با اشاره به این‌که این جشنواره با توجه به گستردگی و پوشش دهندگی در رشته‌های مختلف موسیقی که می‌شود گفت نزدیک به تمامی رشته‌ها را در برمی‌گیرد، سهم ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، ادامه داد: چندان که اشاره کردم، جشنواره‌هایی ازاین دست، تأثیر خود را در دراز مدت نشان می‌دهند. طبیعتاً جشنواره موسیقی جوان نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. ضمن این‌که تداوم چنین جشنواره‌ای می‌تواند دستاوردهای مطلوبی را به نفع موسیقی معاصر رقم بزند، همان‌طور که طی دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره، شاهد چنین دستاوردهای خوبی بوده‌ایم.

این عضو هیئت داوران جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به این سؤال که حضور و مشارکت هنرمندان پیشکسوت در جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی جوان چقدر توانسته در تقویت روحیه و ارتقاء سطح دانش و بینش هنرمندان جوان که در جشنواره شرکت می‌کنند؛ نقش داشته باشد نیز گفت: بدیهی است که عرصه موسیقی نواحی بدون حضور پیشکسوتان و جوانانی که باید در آینده، این بیرق را به دست بگیرند معنا و مفهومی ندارد، بنابراین دو ‌مقوله نباید از هم جدا شوند. به این معنی که دو نسل پیشکسوت و جوان باید دوشادوش یکدیگر حرکت کنند. آنچه مسلم است توجه به حضور هر دو طیف، یعنی هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوان در جشنواره موسیقی جوان می‌تواند باعث جاودانگی موسیقی نواحی شود.

انتهای پیام
captcha