واکنش‌ها به سوء قصد علیه نخست‌وزیر عراق + عکس
کد خبر: 4011160
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

واکنش‌ها به سوء قصد علیه نخست‌وزیر عراق + عکس

بامداد امروز ستاد امنیتی عراق از سوء قصد به جان نخست‌وزیر این کشور طی یک حمله پهپادی به منزل شخصی او خبر داد. ابعاد این قضیه هنوز روشن نشده و وزارت خارجه آمریکا و رهبر جریان صدر آن را محکوم و در عین حال کتائب حزب‌الله آن را تاکتیکی نخ‌نما از سوی نخست‌وزیر غربگرای عراق توصیف کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، روند تحولات عراق طی روزهای اخیر به شکلی پرشتاب به سمتی نامعلوم پیش می‌رود.

به دنبال تظاهرات جمعه گذشته معترضان به نتیجه انتخابات اخیر در عراق که هدف سرکوب نیروهای امنیتی قرار گرفت و در نتیجه آن یک نفر کشته و بیش از 125 نفر زخمی شدند، تیر انتقادها به سمت دولت الکاظمی و نیروهای امنیتی تحت فرمان آن شلیک شد.

نمایندگانی از دولت عراق هم طی دیروز تلاش کردند از طریق تماس و ارتباط با رهبران معترضان به نتیجه انتخابات از جمله شیخ الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق از آنها دلجویی کرده و با وعده تشکیل کمیته تحقیق درباره انتخابات، آتش خشم مردمی را فروکش دهد.

به دنبال آن بامداد امروز مرکز اطلاع‌رسانی نظامی ارتش عراق مدعی شد که منزل شخصی الکاظمی با یک فروند پهپاد انفجاری هدف سوء قصد قرار گرفت اما این عملیات ترور ناکام ماند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در اولین واکنش خود پس از قرار گرفتن در معرض سوء قصد گفت که حالش خوب است و همگان را به آرامش و خویشتنداری دعوت می‌کند.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: من جان‌فدای عراق و ملت عراق بودم و هستم. موشک‌های خیانت، مؤمنان را دلسرد نمی‌کند و تأثیری روی استواری نیروهای امنیتی ما نخواهد گذاشت.

الکاظمی همگان را به گفت‌وگوی هدفمند و سازنده برای دفاع از عراق و آینده آن دعوت کرد و گفت موشک‌ها و پهپادهای بزدل نه میهن و نه آینده ما را نمی‌سازند.

الکاظمی طی نطقی گفت: به خانواده‌ام و مردمم در هر کجای عراق بزرگ، به همه کسانی که در این شب نگران هستند، می‌گویم  که خانه من مورد تجاوزات ناجوانمردانه قرار گرفته است و من و کسانی که با من کار می‌کنند خوب خوب هستیم.

وی افزود: نیروهای امنیتی و نظامی دلاور شما برای ایجاد ثبات و حفاظت از عراق تلاش می‌کنند. موشک‌ها و پهپادهای ناجوانمردانه نه سرزمین ما را می‌سازند و نه آینده ما را.

 نخست‌وزیر عراق همچنین گفت: ما برای ساختن میهن خود با احترام به دولت و نهادهای آن و ایجاد آینده‌ای بهتر برای همه عراقی‌ها تلاش می‌کنیم و همه را به گفت‌وگوی هدفمند و سازنده به خاطر عراق و آینده آن فرا می‌خوانیم.

وزارت خارجه آمریکا هم بلافاصله در خصوص این خبر موضع‌گیری و آنچه را تلاش برای ترور الکاظمی خواند، محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: تلاش برای ترور الکاظمی اقدامی تروریستی است و ما به شدت این اقدام تروریست آشکار که قلب دولت عراق را هدف گرفته بود محکوم می‌کنیم و از اینکه صدمه‌ای به نخست‌وزیر عراق وارد نشد، خیالمان راحت است.

مقتدی الصدر رهبر، جریان صدر عراق هم که حزب او پیروز انتخابات اخیر این کشور شمرده شده بدون روشن شدن ابعاد این حادثه بلافاصله آن را اقدامی تروریستی خواند که عراق و مردم آن را هدف گرفته است.

الصدر در توییتر گفت: این اقدام تروریستی که بالاترین مقام کشور را هدف قرار داد، هدف قرار دادن آشکار عراق و مردم آن‌هاست و امنیت و ثبات آن را هدف قرار داده و آن را به حالت هرج و مرج برمی‌گرداند تا از سوی نیروهای غیردولتی کنترل شود. به طوری که عراق زیر درد شورش، خشونت و تروریسم به سر برد و در معرض طوفان مداخلات خارجی قرار گیرد.

وی ادامه داد: ارتش دلاور و نیروهای امنیتی قهرمان ما باید اوضاع را به دست خود بگیرند تا زمانی که عراق بهبود یابد و با قدرت بازگردد.

نچیروان بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق هم با انتشار پیامی تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی را خطرناک و یک عامل تهدید کننده برای امنیت و ثبات کشور تلقی کرد.

مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق اما از بعد دیگری به این قضیه نگاه کرد و گفت: هیچکس در عراق حتی تمایلی به پرواز درآوردن یک پهپاد بر فراز خانه نخست‌وزیر سابق ندارد و ایفای نقش قربانی تبدیل به تاکتیکی نخ‌نما شده است.

وی افزود: اگر کسی بخواهد به این موجود فیسبوکی آسیب برساند، راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تری برای رسیدن به آن وجود دارد.

محمود الربیعی، سخنگوی دفتر سیاسی عصائب اهل‌الحق هم در توییتر نوشت: پیش‌بینی می‌کنم این یک انفجار ساختگی و یک تیر هوایی شلیک کردن بود تا از این طریق بر جرایم دیروز سرپوش گذاشته شده و افکار عمومی را سرگرم کنند.

هنوز احزاب و گروه‌های معترض به نتیجه انتخابات از جمله گروه‌های الحشد الشعبی که احتمالاً تلاش می‌شود، تیر اتهام در خصوص این قضیه به سمت آنها نشانه رود هنوز در این باره موضع‌گیری نکرده‌اند.

یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هم از آغاز روند تحقیقات برای مشخص شدن محل پرواز هواپیمای بدون سرنشین مهاجم به سمت منزل مصطفی الکاظمی، رئیس دولت انتقالی عراق خبر داد.

وی گفت که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق در حال جمع‌آوری شواهد و قرائن هستند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در واکنش به خبر سوء قصد علیه نخست‌وزیر عراق گفت: سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جست‌وجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم عراق نداشته‌اند.

توییت شمخانی

تصاویری که رسانه‌های عراقی از آنچه آثار حمله به منزل الکاظمی خوانده می‌شود، منتشر کردند، در ادامه می‌بینید:

انتهای پیام
captcha