از پایان بازشماری دستی آرا تا تکذیب انفجار در منطقه سبز بغداد
کد خبر: 4011424
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۸
آخرین تحولات عراق؛

از پایان بازشماری دستی آرا تا تکذیب انفجار در منطقه سبز بغداد

کمیسیون عالی مستقل انتخابات یکشنبه شب از پایان بازشماری دستی آرا در حوزه‌های مورد شکایت خبر داد و سران کشور‌های مختلف جهان در تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق، سوء قصد به جان او را محکوم کردند.

از پایان بازشماری دستی آراء تا تکذیب انفجار در منطقه سبز بغداد

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری عراق، عماد جمیل، مسئول رسانه‌ای این کمیسیون اعلام کرد که بازشماری دستی آرا مورد شکایت با بازشماری آرای بیش از 500 شعبه اخذ رأی در بصره به پایان رسید.

وی با اشاره به اینکه نتایج بازشماری برای رسیدگی به مرجع قضایی ارسال می‌شود و شاید این مرجع بخشی از این نتایج را برای استعلام قانونی یا بازشماری مجدد بازگرداند، بیان کرد: منتظر قوه قضائیه هستیم، در صورت تأیید نتایج، کمیسیون اسامی نهایی نامزدهای کسب کرسی‌های مجلس را اعلام می‌کند.
عماد جمیل خاطرنشان کرد: مهلت ارائه نتایج نهایی منوط به تاریخ خاصی نیست و تا پایان رسیدگی به تمام اعتراضات ادامه دارد.
وی با تأکید بر اینکه کمیسیون دوشنبه اعتراضات و نتایج بازشماری را به مرجع قضایی تقدیم می‌کند خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور پس از تأیید اسامی، از مجلس نمایندگان دعوت می‌کند تا اولین جلسه خود را ظرف 15 روز برگزار کند.
جمیل ادامه داد: قوه قضائیه می‌تواند با درخواست‌های تجدیدنظر نسبت به بازگشایی شعب اخذ رأی تصمیم‌گیری کند، زیرا تصمیمات قضائی برای کمیسیون لازم‌الاجرا تلقی می‌شود.


درخواست دبیرکل سازمان ملل برای تعقیب عاملان سوءقصد به نخست‌وزیر عراق


آنتونی گوترش با انتشار بیانیه‌ای رسمی تصریح کرد که سازمان ملل تلاش برای ترور نخست‌وزیر عراق را محکوم می‌کند و خواستار تعقیب عاملان آن است.
گوترش از همه عراقی‌ها خواست حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از هرگونه اعمال خشونت‌آمیز و هرگونه تلاش برای بی‌ثبات کردن عراق چشم‌پوشی کنند و از همه نیروهای سیاسی خواست تا از نظم قانون اساسی حمایت کنند و اختلافات را از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و فراگیر حل کنند.
وی تأکید کرد: سازمان ملل متحد در تلاش برای آینده‌ای بهتر در کنار مردم و دولت عراق خواهد ایستاد.
یکشنبه، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) تلاش برای ترور نخست‌وزیر را محکوم و ر بیانیه‌ای اعلام کرد: تلاش برای ترور نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی را به شدت محکوم می‌کند و از اینکه نخست‌وزیر در حمله هواپیمای بدون سرنشین به اقامتگاهش در بغداد آسیبی ندیده ابراز خرسندی می‌کند.
در پایان این بیانیه آمده است که نباید اجازه داد تروریسم، خشونت و اقدامات غیرقانونی ثبات عراق را تضعیف و روند دموکراتیک آن را مختل کند.

ابراز همبستگی سران کشورهای مختلف جهان با مصطفی الکاظمی

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم یکشنبه تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور را به شدت محکوم کرد.

بایدن با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله تروریستی به خانه نخست‌وزیر عراق افزود: عاملان این حمله تروریستی به کشور عراق باید پاسخگو باشند، من کسانی را که از خشونت برای تضعیف روند دموکراتیک در عراق استفاده می‌کنند، به شدت محکوم می‌کنم.

بایدن خاطرنشان کرد که. به تیم امنیت ملی خود دستور داده است تا تمامی کمک‌های لازم را به نیروهای امنیتی عراق در حین تحقیق درباره این حمله و شناسایی افراد مسئول ارائه کنند.

علاوه بر این بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و خالد بن خلیفه آل ثانی، نخست‌وزیر قطر نیز در تماس تلفنی با مصطفی الکاظمی ضمن محکوم کردن حمله به منزل وی، از آمادگی کشورهای متبوع خود برای همکاری با عراق خبر دادند.

تکذیب انفجار در منطقه سبز بغداد

سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی دفتر فرماندهی کل قوا وقوع هرگونه انفجار در داخل منطقه سبز را تکذیب کرد. وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرد که اخباری که از انفجار در داخل منطقه سبز صحبت می‌کند، صحت ندارد. رسانه‌ها عصر یکشنبه گزارش‌هایی از انفجار در منطقه سبز منتشر کردند.

انتهای پیام
captcha