درخواست کمک از آیت الله سیستانی برای حل بحران سیاسی عراق
کد خبر: 4012312
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۲

درخواست کمک از آیت الله سیستانی برای حل بحران سیاسی عراق

رهبر ائتلاف الوطنیه عراق که ائتلاف وی از جمله معترضان به نتایج انتخابات است، از مرجع عالیقدر شیعه در عراق خواست برای حل بحران سیاسی این کشور و پیامدهای آن ورود کند.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، ایاد علاوی، رهبر ائتلاف الوطنیه و نخست‌وزیر اسبق عراق از مرجع عالیقدر دینی این کشور خواست برای حل مشکلات عراق ورود کند و خطبه دیگری روز جمعه در خصوص تحولات عراق ایراد کند.

لیلی عبداللطیف، سخنگوی رسمی جبهه ائتلاف الوطنیه در بیانیه‌ای گفت که رئیس این جبهه با ارسال نامه‌ای به آیت الله العظمی سیدعلی سیتانی، از مقام معظم مرجعیت خواسته است به منظور حفظ صلح اجتماعی و توافق ملی در عراق برای حل مشکلات این کشور، ورود فوری کند.

عبداللطیف گفت: علاوی در نامه خود به مرجع عالیقدر دینی تصریح کرد که عراق به دلیل مشکلات و اختلافاتی که گریبانگیر آن شده و موجودیت آن را تهدید می‌کند، در وضعیت وخیمی قرار دارد.

علاوی با بیان اینکه نه تنها بیت شیعی بلکه بیت سنی و کُردها هم در معرض افول و شکنندگی هستند، گفته است که از مقام عالی مرجعیت خواسته می‌شود اقداماتی کارساز و مؤثر برای انتقال فضای داخلی از تنش به آرامش و اجماع ملی به کار گیرد.

عبداللطیف گفت که در این نامه همچنین از آیت الله سیستانی خواسته شده است برای توصیه به ملت عراق درباره راه‌های حل مشکلات از طریق گفت‌وگوی هدفمند خطبه‌های نماز جمعه پیش رو را ایراد کنند.

ائتلاف الوطنیه به ریاست ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق عراق نیز نتایج انتخابات پارلمانی را مردود دانسته و گفته است که این نتایج شماری از نامزدها که مورد اعتماد مردم بودند را حذف کرده که نامزدهای این ائتلاف جزو این افراد هستند.

«هادی العامری» از فرماندهان الحشد الشعبی و رئیس ائتلاف الفتح عراق هم امروز در دیدار با هیئت اتحادیه میهنی کردستان به ریاست «خالد شوانی» در بغداد تأکید کرده است که در قضیه انتخابات زیر بار زور نخواهند رفت و  اگر به درخواست های تجدید نظر رسیدگی جدی و واقعی نشود، به سمت گزینه تحریم کامل فرآیند سیاسی عراق خواهند رفت.

العامری با اشاره به اینکه نماینده ویژه سازمان ملل متحد در عراق، کمیساریای عالی انتخابات را تحت کنترل خود دارد، گفت: چنین مداخلاتی خارج از حیطه کاری اوست.

شماری از احزاب سیاسی عراق به دنبال اعلام نتایج انتخابات عراق با اعتراض به این نتایج از دستکاری در آرای رای دهندگان گفتند. به دنبال آن تعدادی از شهرهای عراق شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بود که از نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور شکایت کردند.

انتهای پیام
captcha