تأکید حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
کد خبر: 4016839
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
در دیدار رؤسای جمهور ترکیه، تاجیکستان و پاکستان مطرح شد؛

تأکید حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

رئیس‌جمهور کشورمان در جریان شرکت در اجلاس اکو در دیدار با رؤسای جمهور ترکیه، تاجیکستان و پاکستان بر تشکیل دولت فراگیر واقعی در افغانستان به منزله موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

دیدار حجت‌الاسلام رئیسی و رجب طیب اردوغان

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه دیدار و گفت‌وگو با سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس همکاری‌های اقتصادی اکو، در دیدار رجب طیب اردوغان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های توسعه روابط و تبادلات تجاری و اقتصادی تهران آنکارا فراتر از سطح کنونی است، اظهار کرد: ایران و ترکیه می توانند با ارتقای سطح تجارت و مبادلات کنونی، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را به سطح راهبردی نزدیک کنند.

رئیسی با اشاره به زمینه‌های گسترده و متنوع همکاری ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، موضوعات بانکی و پولی و تبادلات تجاری و بازرگانی گفت: باید مسیر توسعه روابط اقتصادی را تسهیل کنیم و در این زمینه می‌توان تعرفه های ترجیحی را بازنگری کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه همکاری و ارتباط نزدیک ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه را حائز اهمیت دانست و گفت: سه کشور از اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و اعتقادی برخوردار هستیم و ضمن اینکه نباید اجازه داد اخلالی در این روابط ایجاد شود بلکه با نزدیکی هر چه بیشتر روابط، دشمنان مشترک خود را ناامید کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با ابراز نگرانی از حضور داعش در افغانستان و افزایش ناامنی در این کشور اظهار کرد: گروه‌های تروریستی نه‌تنها باعث ناامنی در افغانستان بوده بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کند لذا نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی همانند داعش و پ ک ک امنیت کشورهای منطقه را به خطر بیندازند.

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند و بر این باور هستیم که باید همه گروه‌ها، اقوام و اقشار مختلف مردم افغانستان در آینده افغانستان نقش و مشارکت داشته باشند.

رئیسی با اشاره به برقراری ثبات و امنیت در سوریه گفت: باید از ظرفیت‌های خود برای ایجاد آرامش، صلح و امنیت در سوریه استفاده کنیم.

رئیسی تصریح کرد: مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی کند بلکه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

رئیسی همچنین بر ثبات و آرامش و احترام به تمامیت ارضی عراق تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از روی کار آمدن دولت قوی و مورد قبول مردم عراق حمایت کرده و بر آن تاکید دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش توسعه و تقویت همکاری های دوجانبه و منطقه‌ای را با جمهوری اسلامی ایران ضروری می‌داند، گفت: می‌توانیم در سطح روابط و مناسبات دو کشور به ویژه در بخش‌های اقتصادی جهش ایجاد کنیم.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تحولات افغانستان را نگران کننده دانست و خاطرنشان کرد: کاخ سفید همه گروه‌های تروریستی منطقه از جمله داعش و پ ک ک را آموزش داده و مسلح می‌کند و برای ایجاد ناامنی، تجهیزات و ابزارهای تروریستی در اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهد، لذا همکاری مشترک برای برقراری صلح در منطقه را ضروری می‌دانیم.

اردوغان با اشاره به ضرورت ترتیبات امنیتی مبتنی بر حضور فعال کشورهای منطقه‌ای، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه می‌توانند با همکاری سایر کشورهای منطقه امنیت و ثبات منطقه را حفظ کنند.  

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز، یکشنبه 7 آذر، در ادامه دیدارها با امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیسی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از تجدید دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان پس از اجلاس شانگهای گفت: اولین سفر خارجی من به عنوان رئیس جمهور ایران به تاجیکستان بود و این سفر منشأ تحول در روابط دو کشور شد.

رئیسی افزود: نشست امروز از دو جهت مهم است؛ اولاً اقدامات گذشته را مرور کنیم ثانیاً برای روابط آینده تصمیم بگیریم.

رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار با همتای تاجیکستانی خود در شهر دوشنبه و در حاشیه اجلاس شانگهای گفت: آن دیدار بسیار ارزشمند و تاثیرگذار بود و موجب شد تفاوت معناداری در سطح روابط ایجاد شود و این افزایش سطح روابط دو کشور به نفع منطقه خواهد بود.

رئیسی افزود: روابط بسیار خوب ایران و تاجیکستان در زمینه‌های تجاری، فرهنگی و اقتصادی با قوت ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور بیان کرد: تردیدی نداریم که روابط رو به توسعه خواهد بود چراکه سطح فعلی مبادلات قانع‌کننده نیست و با احیاء ظرفیت‌ها بین دوکشور می‌توان سطح روابط را چند برابر ارتقا داد.

رئیسی با دعوت از امامعلی رحمان برای حضور در تهران گفت: ما به دلیل روابط عمیق فرهنگی و همزبانی و سابقه دیرینه مودت و دوستی احساس می‌کنیم بیش از دیگران باید با هم همکاری و همفکری کنیم.

رئیسی در مورد مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان گفت: مواضع ما در قبال کشور افغانستان روشن است. جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر واقعی در افغانستان که همه مردم، اقوام و گروه‌های سیاسی افغانستانی را نمایندگی کند استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: آمریکایی‌ها دو دهه در افغانستان حضور داشتند و جز قتل و غارت چیزی برای این کشور باقی نگذاشتند. در ایران از حدود ۴ میلیون افغانستانی با افتخار پذیرایی می‌کنیم. ما میزبان افغانستانی‌ها هستیم و امیدواریم مردم این کشور برای سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.

رئیسی با تروریستی خواندن گروه داعش گفت: داعش برای منطقه ناامنی ایجاد می‌کند؛ این گروه دست‌پرورده آمریکایی‌ها است. داعش به نمایندگی از آمریکایی‌ها در منطقه کشتار می‌کند. همکاری‌ ما و شما به نفع امنیت منطقه و افغانستان است و از این نظر حایز اهمیت است.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، نیز در این دیدار گفت: همه اقوام و گروه‌ها باید در دولت افغانستان حضور داشته باشند و دولت این کشور نماینده تمامی اقوام و طوائف این کشور باشد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان با اشاره به تحولات اخیر افغانستان تأکید کرد: ناامنی در این کشور به ضرر منطقه و کشورهای همسایه افغانستان است به همین دلیل نگران آینده این کشور هستیم و همه باید تلاش کنیم اقوام و گروه‌های مختلف مردم در آسایش در این کشور زندگی کنند.

امامعلی رحمان با اشاره به دیدار گذشته خود با حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: پس از آن دیدار سطح روابط دو کشور توسعه پیدا کرده و رشد مبادلات تجاری در آینده چند برابر خواهد شد.

همچنین رئیس‌جمهور در جریان این سفر  در دیدار عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان، با اشاره به اشتراکات و ظرفیت‌های گسترده توسعه همکاری‌های تهران - اسلام آباد، اظهار کرد: دو کشور نه تنها از رابطه همسایگی بلکه از ارتباط عمیق قلبی، تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند و استفاده از این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه روابط، به نفع دو ملت و پیشرفت و آبادانی منطقه است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و تعمیق روابط همه‌جانبه با پاکستان است، گفت: روابط و مناسبات دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های گسترده موجود، ناکافی می‌دانیم و مصمم هستیم همه ظرفیت‌ها را در راستای منافع دو ملت و ملت‌های منطقه فعال کنیم.

رئیسی با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری تهران اسلام آباد در توسعه بازارچه‌های مرزی، ترانزیت، حمل و نقل، انرژی و گردشگری گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با پاکستان ندارد.

رئیس‌جمهور در ادامه بر لزوم حمایت از ملت‌های مظلوم به ویژه مردم افغانستان تاکید کرد و گفت: بیست سال حضور بیگانگان در افغانستان نه تنها مشکلات افغانستان را برطرف نکرده است بلکه نتیجه‌ای جز ظلم، کشتار غارت و ناامنی نداشته است.

رئیسی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که همه مردم، اقوام و گروه‌های سیاسی افغان را نمایندگی کند، حمایت می‌کند و در این زمینه آماده همکاری با پاکستان هستیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان اظهار کرد: حضور حدود ۴ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران را ثمره ظلم آمریکایی‌ها به این مردم مظلوم می‌دانیم و علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌ها همانند ایرانیان از آنها پذیرایی کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور افزود: داعش دست‌ساخته آمریکایی‌ها است و با استفاده از آن به دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان و منطقه هستند لذا باید در مقابل آن ایستادگی کنیم.

عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان، نیز در این دیدار با بیان اینکه پاکستان به دنبال توسعه روابط اقتصادی تجاری با ایران است، گفت: اسلام‌آباد برای افزایش سطح مناسبات و همکاری با جمهوری اسلامی ایران اهمیت قائل است.

عارف علوی در ادامه به اهمیت ٣ بازارچه مرزی در گسترش تبادلات دو کشور اشاره کرد و گفت: وزیر تجارت دولت پاکستان برای رونق این بازارچه‌ها به این مناطق سفر کرده و اماده‌ایم با همکاری ایران، ارزش مبادلات بین ایران و پاکستان را چند برابر افزایش دهیم.

عارف علوی گفت: پاکستان نیز همانند جمهوری اسلامی ایران خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است و همکاری برای برقراری صلح در این کشور را ضروری می‌دانیم.

انتهای پیام
captcha