تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای داوری مسابقات قرآن/ پاسخ به نقدی درباره طرح ساماندهی داوران
کد خبر: 4018460
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
قره‌شیخلو مطرح کرد:

تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای داوری مسابقات قرآن/ پاسخ به نقدی درباره طرح ساماندهی داوران

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی داوران پذیرفته شده در اولین دوره طرح ساماندهی داوران گفت: در این جلسه علاوه بر اعطای مدرک داوری، منشور اخلاق حرفه‌ای داوری مسابقات قرآن به امضای این افراد خواهد رسید.

مهدی قره‌شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به آغاز اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن از سال 1399 و استقبال خوب فعالان این عرصه از آن، گفت: با توجه به اینکه در دوره اول اجرای طرح فراخوان عمومی اعلام شده بود لذا از تمام افرادی که احتمال می‌دهند توان داوری مسابقات قرآن را داشته باشند، خواسته شد تا برای حضور در این طرح ثبت‌نام کنند.

وی افزود: در مرحله اول اجرای این طرح که بیش از 1700 نفر حضور داشتند، پنج مرحله آزمون برگزار شد و از بین آنها حدود 380 نفر موفق به عبور از مراحل پنج‌گانه آزمون‌ها شدند. این طرح یک کار بسیار سنگین بود که خوشبختانه در یک سال اخیر انجام شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به آماده شدن مدارک پذیرفته‌شدگان مرحله اول طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، تصریح کرد: بر همین اساس پنجشنبه 18 آذرماه جلسه‌ای با حضور پذیرفته‌شدگان در این طرح برگزار می‌شود و تا مدارک داوری به آنها اعطا شود. در این مراسم داوران استان تهران به صورت حضوری و سایر استان‌ها نیز به صورت ویدئوکنفرانسی و از طریق حضور در ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان خود حضور خواهند داشت تا علاوه بر دریافت مدرک خود در جلسه توجیهی نیز حضور داشته باشند.

قره‌شیخلو همچنین به تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای داوری مسابقات قرآن اشاره و بیان کرد: در جلسه فردا، 18 آذرماه علاوه بر موارد مورد اشاره، منشور اخلاق حرفه‌ای داوران مسابقات قرآن، که در 14 بند تدوین شده است به این افراد جهت امضا و تعهد به آن داده می‌شود.

وی اظهار کرد: در این جلسه همچنین در مورد برنامه‌هایی که برای آینده این طرح وجود دارد، مباحث مربوط به کارورزی، ارتقا و مواردی از این دست بحث و تبادل نظر خواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به اجرای مرحله دوم اجرای طرح ساماندهی داوران اشاره و اظهار کرد: هفته گذشته آزمون کتبی این مرحله از طرح برگزار و نتایج آن نیز مشخص شده است. زمانبندی به گونه‌ای است که تلاش خواهد شد تا پایان سال،‌ این مرحله از طرح نیز به پایان برسد و مدارک پذیرفته‌شدگان در این مرحله را نیز اعطا کنیم تا پس از آن بتوانیم برای سال 1401 تعداد داوران به حد قابل قبولی برسد.

وی به جلسه چند روز اخیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوباتی که در آن جلسه داشتیم،‌ مقرر شد طی چند روز آینده بسته‌ای را آماده کرده و به همه دستگاه‌های اجرایی ارائه دهیم. این بسته با امضای رئیس ستاد عالی مسابقات کشور خواهد بود و در آن اسامی داوران پذیرفته شده در طرح ساماندهی، چرخه صدور مجوز برای برگزاری مسابقات، آیین‌نامه انضباطی مسابقات قرآن و نمونه مدرک داوری ارائه خواهد شد تا از طریق آن دستگاه‌ها مطلع شوند که از چه داورانی در مسابقات خود استفاده کنند.

قره‌شیخلو در پاسخ به این سوال که بسیاری از شرکت‌کنندگان در مسابقات نسبت به استفاده از خروجی طرح ساماندهی با شیب نسبتاً زیاد در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن، گفت: اکثر داورانی که در این طرح حضور داشته‌اند دارای سابقه داوری در مراحل مختلف مسابقات بوده‌اند و اینگونه نبوده است که یک داور بدون هیچ سابقه داوری وجود داشته باشد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه به هر حال تا زمانی که به این افراد فرصت داده نشود، هیچ تجربه‌ای کسب نخواهد شد. بالاخره باید به این افراد فرصت عملیاتی بدهیم تا به صورت جدی به داوری بپردازند تا بتوانند با تجربه بهتر به کار خود ادامه دهند، لذا اینکه گفته شود با شیب تندی از خروجی‌های طرح استفاده شده است، قبول ندارم و به نظرم درست عمل کرده‌ایم و شیب مناسبی هم برای استفاده از داوران به کار برده شده است.

انتهای پیام
captcha