سرنوشت نامعلوم مسجد عراقی که قرار بود رقیب تاج محل باشد
کد خبر: 4018465
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

سرنوشت نامعلوم مسجد عراقی که قرار بود رقیب تاج محل باشد

سرنوشت پروژه مسجد الرحمن در بغداد که کار ساخت آن در زمان صدام آغاز شد و قرار بود یکی از بزرگترین مساجد خاورمیانه باشد، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس 24، پروژه مسجد الرحمن قرار بود از لحاظ عظمت با تاج محل رقابت کند، اما این پروژه که به دستور صدام حسین دیکتاتور سابق عراق آغاز شد هرگز تکمیل نشد.

این عمارت نیمه کاره بتنی در قلب بغداد شاهدی بر درگیری‌های فرقه‌ای و سیاسی است که بخش عمده‌ای از تاریخ معاصر عراق را شکل داده است.

هدف این بود که این مسجد با ظرفیت 15 هزار نمازگزار یکی از بزرگترین مساجد در خاورمیانه باشد.

ساخت این مسجد که در دهه 1990 و در بحبوحه تحریم فلج‌کننده غرب به دلیل تهاجم صدام به کویت آغاز شد با رؤیای برتری‌طلبی دیکتاتور عراق و با تهاجم ائتلاف به رهبری ایالات متحده در سال 2003 از بین رفت.

اکنون گنبد سرامیکی طلایی‌کاری شده این مسجد به ارتفاع 84 متر و در اطراف آن هشت گنبد کوتاه‌تر به ارتفاع 28 متر که هر کدام با هشت گنبد کوچکتر احاطه شده‌اند، در حالت نیمه کاره وجود دارند.

محمد قاسم عبدالغفور، معمار و استاد دانشگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: متأسفانه، ما میراث کشور را نادیده گرفته‌ایم. این پروژه‌ها متعلق به همه مردم عراق است، باید از این میراث استفاده و آنها را به مکانی فرهنگی و گردشگری تبدیل کنیم. همه اینها پول عراق است و دولت باید از آن سود ببرد.

یک مقام ارشد دولتی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت: پس از سقوط رژیم سابق، مسجد تحت کنترل حزب فضیلت اسلامی درآمد. این حزب هرگز نتوانست ساخت و ساز را کامل کند، زیرا هزینه‌های آن بسیار زیاد است. او به یاد می‌آورد که صدام حسین مسجدی بزرگتر از تاج محل می‌خواست. این مقام مدعی شد که حزب فضیلت اسلامی از برنامه‌های دولت برای تبدیل مسجد به دانشگاه یا موزه جلوگیری کرده است.

اکنون اعضای این حزب نمازهای جمعه را زیر یکی از گنبدهای فرعی مسجد برگزار می‌کنند.

سبیح الکتینی، فعال سیاسی گفت که نیروهای امنیتی عراق چندین بار تلاش کرده‌اند که مالکیت این مسجد را در دست بگیرند اما موفق نشدند.

سیسلیا پیری(Saecilia Pieri)، کارشناس معماری، مسجد الرحمن را محصول سیاست نمادگرایی معماری می‌داند که رژیم بعثی صدام در پیش گرفته بود.
پیری، متخصص معماری بغداد در قرن بیستم ادامه داد: تا زمانی که مسجد از درگیری‌های حزبی دور نشود، ساخت و ساز از سر گرفته نمی‌شود و وضعیت موجود باقی می‌ماند.

 مازن الآلوسی که ریاست بخش برنامه‌ریزی این مسجد را در زمان صدام بر عهده داشت، گفت که این پروژه ابتکار بی‌نظیری بود.

آلوسی گفت که هزینه تکمیل مسجد نباید گزاف باشد. این مسجد باید به جایی تبدیل شود که هم شیعیان و هم اهل سنت بتوانند در آن نماز بخوانند.

انتهای پیام
captcha