ادامه بازسازی مسجد جامع موصل، چهار سال پس از شکست داعش + فیلم
کد خبر: 3983020
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

ادامه بازسازی مسجد جامع موصل، چهار سال پس از شکست داعش + فیلم

در چهارمین سالگرد شکست داعش در موصل، کار بازسازی مسجد تاریخی النوری این شهر در حالی ادامه دارد که انتقادات زیادی به طرح منتخب یونسکو برای بازسازی این مسجد وارد شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس پرس، مسجد النوری و مناره خمیده آن قرن‌هاست که در شهر موصل خودنمایی ‌کرده است. اما در جنگ سال 2017 زمانی که نیروهای داعش روزهای آخر حضور خود در این شهر را سپری می‌کردند، دست به تخریب این مسجد زدند.

در چهارمین سالگرد آزادی موصل، تنها چیزی که از این مسجد باقی مانده گنبد سبز رنگ و بخشی از مناره آن است.

یکی از کارکنان یونسکو که در طرح بازسازی این مسجد کار می‌کند، می‌گوید کار آواربرداری این بنا بسیار سخت و زمان‌بر بود.

عمر طغی، مشاور یونسکو در طرح بازسازی مسجد النوری می‌گوید: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در اینجا با آن روبه‌رو شدیم، برداشتن و پاکسازی سنگ‌های بزرگ بود. حدود 5 هزار و ششصد تن سنگ متعلق به نمازخانه و مناره این مسجد را پاکسازی کردیم. همچنین 20 بمب دست‌ساز کار گذاشته از سوی داعش را که بعضی از آنها هنوز قابل انفجار بودند، خنثی کردیم.

این مسجد در قالب طرح بازسازی 50 میلیون دلاری که امارات هزینه آن را پرداخت کرده است، بازسازی می‌شود. این کارگران در حال کندن پایه مناره برای تثبیت بنا و جستجوی آثار هنری هستند.

مسئولان برای حفظ وجهه تاریخی این پروژه، 44 هزار آجر از بخش قدیمی موصل آورده‌اند تا مناره تاریخی این مسجد را بازسازی کنند. گفتنی است مناره بازسازی شده همچون مناره اصلی خمیده خواهد بود. اما طرحی که از سوی یک هیئت داوری در یک رقابت بین‌المللی برای بازسازی این مسجد برنده شد، بحث‌برانگیز شده است.

منتقدانی همچون مقداد جمیل، معمار و رئیس اتحادیه مهندسی موصل معتقدند این طرح با سبک معماری محلی سازگاری ندارد و سازه‌های اضافه مانند مدرسه و مرکز فرهنگی، جلوی نمای مناره را می‌گیرد.

وی می‌گوید: مردم موصل همان مناره و مسجد قدیمی را می‌خواهند. برای مردم مدرسه و بناهای جدید در این محل اهمیتی ندارد. دیوان وقف سنی و یونسکو مسئول اشتباهی هستند که در اینجا رخ می‌دهد.

مردم موصل همچنین در خیابان‌ها به طرح جدید این مسجد که نمای آن را محدود می‌کند اعتراض کرده‌اند. در حالی که بخش عمده شهر هنوز مخروبه است، برخی می‌گویند از روند کند بازسازی این مسجد ناامید هستند.

انتهای پیام
captcha